آماده سازی تجهیزات در بنچ رست تفنگ بادی

آماده سازی و استفاده از تجهیزات 

آماده سازی تجهیزات از مهارت هایی است که یک تیرانداز برای موفقیت به آن نیاز دارد. تیراندازان بنچ رست برای استفاده بهینه از زمان در تمرین و مسابقه و استفاده بهینه از تجهیزات نیاز به یادگیری این مهارت دارند.

قبل از شروع بحث آماده سازی تجهزات بنچ رست باید مطمئن شوید که تجهیرات لازم را تهیه کرده اید. بعد از آن ، حتما از وسایل حمل مناسب برای تجهیزات و حمل و نقل آنها استفاده کنید. برای اطمینان از اینکه تجهیزات لازم برای جلسه تمرین یا مسابقه را برداشته اید ، زمان مناسبی را اختصاص دهید. فراموش کردن تجهیزات و لوازم ضروری ، باعث ایجاد استرس و کاهش تمرکز در زمان تمرین می شود. کاهش تمرکز و استرس ناشی از آن ، تاثیر منفی در عملکرد ذهنی شما نسبت به تمرین و مسابقه خواهد داشت. یکی از روش هایی که تیراندازان بنچ رست برای دوری از این مشکل استفاده می کنند ، تهیه چک لیست است.

 

چک لیست[۱] آماده سازی تجهیزات

تعیین محل تمرین و شناخت راه های ارتباطی :

عدم آگاهی از مسیرهای مناسب منتهی به محل تمرین یا مسابقه و ترافیک مسیر باعث دیر رسیدن شما به محل می شود. هیجان و استرس این موضوع روی تمرین و تیراندازی شما تاثیر منفی خواهد داشت. با مسیریابی محل تمرین یا مسابقه و انتخاب بهترین مسیر  می توانید در زمان تعیین شده حاضر شوید. تمرین با آسودگی خاطر و بدون استرس نتیجه مطلوب تری نسبت به تمرین همراه با نگرانی و استرس دارد. سعی کنید ارتباط مناسب و مثبت با عوامل و کارکنان باشگاه یا محل تمرین داشته باشید. این ارتباط به شما در زمان ایجاد نیازهای احتمالی مثل دسترسی راحت به سرویس بهداشی و امکانات رفاهی کمک می کند.

تفنگ بنچ رست :

حمل تفنگ به صورت صحیح و ایمن ، مهم ترین بخش آماده سازی تجهیزات است. دست اندازهای کوچک جاده ای و حرکت تفنگ در جعبه یا کیف نگهدارنده به صورت متوالی می تواند باعث تغییرات منفی در تنظیمات تفنگ شما شود. از کیف یا جعبه حمل مناسب با اندازه تفنگ خود استفاده کنید. استفاده از فومهایی با چگالی بالا در داخل جعبه تفنگ و یا جایگزینی آنها با فوم های قبلی برای جلوگیری از تکان ها و حرکت های اضافه تفنگ مفید است. تفنگ را به صورتی داخل کیف قرار دهید که دوربین به سمت دسته کیف باشد. این کار باعث می  شود تا زمان قرار گیری ایستاده کیف ، وزن تفنگ روی دوربین نباشد.

نکته : در زمان حمل و نقل و یا تمرین ، کیف و یا جعبه تفنگ را به صورت افقی بر روی سطح صاف قرار دهید. ااز قرار دادن کیف یا جعبه تفنگ در مسیر رفت و آمد دیگر تیراندازان اجتناب کنید.

 

ممکن است در مسابقات بزرگ تری شرکت کنید و برای حضور در آن نیاز به بردن دو سلاح در دو کلاس متفاوت داشته باشید. برای این منظور جعبه های تفنگ بزرگ تری ارایه شده که فضای کافی برای قرار دادن دو قبضه تفنگ را دارند. این نوع هاردکیس ها معمولا دارای دسته عمودی  و افقی و چرخ دار هستند.

ساچمه :

برای رسیدن به دقت بالا و نتیجه مناسب استفاده از ساچمه های با کیفیت لازم است. ساچمه های با کیفیت مثل JSB ، H & N و یا AA در قوطی های فلزی مناسبی بسته بندی و عرضه می شوند. فوم های قرارگرفته در داخل این ظروف و نوع چیدمان آنها ، محافظت کافی برای بعد از باز شدن و استفاده چند باره از ساچمه ها را ندارند. برای اینکار بهتر است از نگهدارنده های ساچمه (Pellet Holder) استفاده کنید. این نگهدارنده ها که معمولا شکل مکعبی دارند به صورت کامل از ساچمه ها محافظت می کنند. استفاده از این ابزار باعث می شود تا دامنه های ظریف ساچمه تفنگ بادی آسیب نبینند. همچنین ساچمه ها با یکدیگر اصطکاک پیدا نمی کنند. برای مسابقات و تمرین شاید لازم شود چند عدد از این نگهدارنده ها را تهیه کنید. با کمی سلیقه و استفاده از برخی ابزار ساده می تواند پلت هولدرهای شخصی برای خود بسازید.

 

رست ها Rest :

مجموعه رست یک تیرانداز بنچ رست می تواند شامل یک رست مکانیکی ، کیسه شن ها و ارتفاع دهنده هایی باشد.  برای حمل رست و کیسه شن ها می توان از چمدان های مخصوص حمل ابزار نقشه خوانی که دارای فضای کافی برای قرار دادن رست ها و محافظت از آنها هستند استفاده کنید.چیدمان درست و نگهداری مناسب باعث می شود که بخش های ظریف تر رست جلو یا کیسه شن آسیب نبینند. مزیت دیگر ، قرار گیری یکجای این ابزار در کنار یکدیگر و حمل راحت تر آنهاست.

 

برخی تیراندازان حمل مجزای کیسه شن و رست را ترجیح می دهند.

بخش هایی که قنداق روی کیسه شن ها قرار می گیرد معمولا در معرض فشار هستند. برای این منظور معمولا از ابزاری به شکل های زیر استفاده می کنند.

پرچم های بادنما و بادسنج :

استفاده از این تجهیزات برای تشخیص درست و بهتر جهت ، سرعت وزش باد به شدت توصیه می شود. تیراندازان این رشته معمولا از سه تا پنج بادنما استفاده می کنند. ممکن حداقل دو بادسنج مجزا هم داشته باشند.

این ابزار دارای بخش های ظریفی هستند که باعث کارکرد صحیح آنها می شود. بنابراین نیاز به کیف یا جعبه های مناسبی جهت قرارگیری مناسب دارید. تیراندازان معمولا از کیف هایی با اندازه مناسب و با ایجاد تغییرات در بخش داخلی آن جهت قرارگیری پرچم های بادنما استفاده می کنند. برخی شرکت های سازنده یا فروشنده ها ، بادنما را با کیف و یا جعبه مناسب آن به فروش می رسانند.

کپسول هوا و رابط شارژ :

همیشه به زمان اتمام گواهی نامه های بازرسی ایمنی کپسول خود توجه نموده و میزان فشار هوای آن را با توجه به نیاز خود بازبینی کنید. حمل و نقل کپسول پر شده با هوای فشرده به خودی خود با ریسک و خطر همراه است و باید احتیاط های لازم در مورد حمل آنها انجام داد. کپسولها در زمان حمل و نقل باید دور از منابع حرارتی قرار گرفته و به صورتی چیدمان شوند که کمترین حرکت را داشته باشند.

برخی فروشگاه ها کیف هایی مخصوصی در اندازه های مناسب برای حمل کپسول ها عرضه می کنند. همچنین می توانید این کیف را با توجه به مدل کپسول و نیاز خود نیز سفارش و تهیه نمایید. رابط های شارژ را در کنار مخزن و یا درون کیف و جعبه تفنگ خود قرار دهید تا در زمان رفتن به محل تیراندازی و تمرین آن را فراموش نکنید. فراموشی رابط شارژ می تواند باعث بازگشت شما به خانه بدون تمرین شود. نازل شارژ تفنگ های PCP در هر سازنده متفاوت از یکدیگر است.

کارت هدف :

معمولا باشگاه های تیراندازی ، اهداف تمرینی در اختیار اعضای خود قرار می دهند. ولی توصیه می شود در زمان رفتن به محل تمرین ، تعدادی کارت هدف تمرینی با خود همراه داشته باشید. در صورتیکه به هر دلیلی اگر در باشگاه به کارت هدف دسترسی نداشتید ، این اطمینان را خواهید داشت که به اندازه کافی کارت هدف با خود دارید.

 

تایمر الکترونیکی :

رقابت های تیراندازی بنچ رست در محدوده زمانی مشخص انجام می شوند و این زمان برای بنچ رست تفنگ بادی ۲۰ دقیقه است. بسیاری از تیراندازان تازه کار در زمان ۱۰ تا ۱۵ دقیقه شلیک های خود را انجام می دهند و فکر می کنند که یک تکنیک درست است. اما در اشتباه هستند! استفاده از دقیقه به دقیقه و گاه ثانیه های زمان مسابقه بسیار اهمیت دارد. این موضوع را باید در زمان تمرین مورد توجه قرار دهید. سعی کنید زمان ۳ تا ۵ دقیقه اول را به بررسی وضعیت جوی و جهت باد و شلیک به هدف های قلق اختصاص دهید. با اینکار می توانید چند الگوی باد میدان را شناسایی و الگوهای مورد نظر خود را انتخاب کنید. بعد از این مرحله به سراغ اهداف امتیازی خواهید رفت.

با این وجود شما نیاز به تنفس صحیح و قرار گیری درست بدن و تفنگ و گاهی هم بازبینی تجهیزات دارید. تغییرات الگوهای باد و یا سایر وضعیت های موجود نیاز به زمان برای بررسی و تغییر محل شلیک ها را دارد. همه این موارد نیازمند مدیریت درست زمان بوده به همین خاطر استفاده از تایمرهای الکترونیکی رومیزی مهم است. این تایمرها بر روی میز و در کنار رست قرار می گیرد تا تیرانداز بدون اتلاف وقت و حواس پرتی روی زمان باقیمانده تسلط داشته باشد. زمان خود را به بهترین شکل مدیریت کنید تا بیشترین شلیک های موفق را داشته باشید.

 

صندلی :

باشگاه های تیراندازی بنچ رست دارای میز و صندلی مناسب برای استفاده عمومی هستند ولی ممکن است از نظر شکل و ارتفاع تفاوت هایی باهم داشته باشند. برای استفاده بهتر از زمان و تمرکز روی تمرین از صندلی های شخصی استفاده کنید که قابلیت تغییر ارتفاع برای سازگاری با میزهای مختلف را داشته باشند. میزهای محل برگزاری مسابقات دارای اندازه یکسانی است اما باز هم داشتن یک صندلی قابل تنظیم شخصی مفید خواهد بود.

 

پد های زیر آرنج

رویه میزهای بنچ رست معمولا از چوب و سیمان ساخته می شوند. سطوح سفت و گاه خشن رویه میزهای سیمانی یا چوبی می تواند باعث ناراحتی آرنج دست شود. بخصوص وقتی آرنج دستی باشد که کار حساسی مثل ماشه کشی را انجام می دهد. استفاده از کیسه شن ها یا صفحاتی نرم می تواند به قرار گیری راحت آرنج و در نتیجه تمرکز بیشتر کمک کند.

 

 

با توجه به اطلاعات ارایه شده می توانید چک لیست شخصی خود برای آماده سازی تجهیزات را تهیه کنید. این لیست آماده سازی تجهیزات شامل اصلی ترین تجهیزات یک تیرانداز بنچ رست بادی بود. هر تیراندازی با توجه به عادت ها و تکنیک های خود ممکن است لیست متفاوت تری داشته باشد.امیدواریم از تمرین و تیراندازی بنچ رست لذت ببرید و بعد از هر جلسه تمرینی پیشرفت بیشتری داشته باشید.

 

گردآوری و ترجمه : صادق قرنجیکی

 

[۱] Checklist

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

عضویت

این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.