تجهیزات بنچ رست تفنگ بادی

تجهیزات بنچ رست تفنگ بادی

تیراندازی بنچ رست مانند سایر رشته های تیراندازی نیاز به تجهیزات خاص خود را دارد. تجهیزات بنچ رست به جز در تفنگ و مهمات درسایر موارد بین رشته های سنترفایر ، ریم فایر و بادی شبیه بهم بوده اما ممکن است نوع ساختار و عملکرد آنها با توجه به قوانین مسابقات متفاوت باشد. در این مقاله به معرفی تجهیزات مورد نیاز برای شروع فعالیت در رشته بنچ رست تفنگ بادی می پردازیم.

در نوشتن و تهیه این مقاله سعی شده تا نسبت به بازار داخلی نسبت به معرفی تجهیزات بپردازیم. 

[۱]  Wind Reading

[۲] Wind Flags

[۳] Wind indicators


تفنگ بادی

 

بدون شک ، تفنگ و سلاح تیراندازی مهم ترین تجهیز یک تیرانداز بنچ رست است انتخاب و آماده کردن تفنگ برای رسیدن حداکثر دقت و کارایی مهم ترین هدف می باشد. در زمان شروع بنچ رست تفنگ بادی مدل های متنوعی برای استفاده در مسابقات وجود نداشت. با پیشرفت و تولید تفنگ های بادی PCP و ورود به بازار ، تیراندازان از تفنگ های دقیق PCP در مسابقات بنچ رست استفاده می کنند. 

 

در حال حاضر در بازار ایران می توان مدل هایی از برندهای اشتایر ، فینورک ، ایرآرمز ، توماس ، FX airgun و یا دایستیت با توجه به کلاس مسابقات ، قابل خرید می باشد. 

انتخاب کالیبر

انتخاب کالیبر تفنگ بستگی به هدف و فعالیت شما دارد. به یاد داشته باشید که کالیبرهای مجاز طبق قوانین ج.ا.ا دو کالیبر ۴٫۵ و ۵٫۵ میلیمتر می باشد. اگر خواهان شرکت در مسابقاتی هستید که طبق قوانین مسابقات WRABF برگزار می گردد ، کالیبر ۴٫۵ انتخاب درست تری است. قوانین مسابقات ملی کشورهای عضو این فدراسیون و رقابت جهانی بر اساس قوانین WRABF برگزار می گردد. برای اطلاعات بشتر به بخش قوانین کلاس ها و مسابقات مراجعه نمایید. 

همچنین مسابقاتی نیز در کلاس ۵۰ متر آزاد با تفنگ های بادی PCP و قوانین متفاوت از دو کلاس اصلی WRABF در ایران برگزار می گردد که فرصت بیشتری برای تیراندازانی است که از تفنگ های بادی با قدرت بالاتر استفاده می کنند. در این کلاس کالیبر ۵٫۵ انتخاب بهتری است. 

با توجه به تصویب کلاس جدید ۵۰ متر تفنگ بادی در آخرین جلسه مجمع نمایندگان WRABF در سال ۲۰۱۹ ، این کلاس نیز جزیی از برنامه مسابقات سالانه انجمن IRBRS می باشد. علاقمندان باید به این نکته توجه کنند که در مسابقاتی که با قوانین WRABF برگزار می شود ، دو کلاس لایت ورمینت و هوی ورمینت وجود دارد. با تفنگی که در کلاس لایت ورمینت است می توان در مسابقه کلاس هوی ورمینت هم شرکت کرد. اما با تفنگ کلاس هوی ورمینت نمی توان در کلاس لایت ورمینت شرکت کرد. 

چه تفنگی بخریم؟ 

پاسخ به این سوال بستگی به میزان بودجه ، هدف و سطح فعالیت شما در بنچ رست دارد! اگر یک علاقمند جدید به تیراندازی دقیق و حضور در رقابت های باشگاهی و تمرین آخر هفته یا ماهانه هستید ، انتخاب از محصولات ایرآرمز برای شروع کار مناسب است. 

ایرآرمز 

بیشتر محصولات ایرآمز که در تیراندازی فیلدتارگت استفاده می شوند ، قابلیت استفاده در مسابقات بنچ رست را نیز دارند. مدل هایی مانند S400 و HFT500 از جمله مدل هایی هستند که دارای دقت مطلوب برای بنچ رست و نیز قیمت مناسب می باشند. مدل FTP900 یکی از بهترین تفنگ های فیلدتارگت محصول ایرآرمز نیز انتخاب بسیار خوبی برای بنچ رست است البته دارای کیفیت و دقت بیشتر و نیز هزینه خرید بالاتری است. قیمت این مدل ها بین ۱۱ میلیون تا ۳۵ میلیون تومان در بازار ایران متغیر است. 

فینورک بائو 

یکی از اولین تفنگ هایی که به صورت جدی در تیراندازی بنچ رست در ایران مورد استفاده قرار گرفت ، فینورک بائو ۸۰۰X FT بود. نمونه های وارد شده تقریبا همگی مدل ۲۰ ژول بودند. این مدل از فینورک دارای دقت بسیار خوبی بوده و در مسابقات برگزار شده در ایران تعداد زیادی از تیراندازان از این مدل استفاده می کنند. حدود قیمت آن ۴۵ میلیون تومان است. 

اشتایر 

 یکی از برندهایی است که در مسابقات بنچ رست در سطح جهانی نیز مورد استفاده تیراندازان زیادی قرار گرفته است. مدلهای LG110 و مدل جدیدتر Challenge این برند در بازار ایران قابل تهیه می باشد. این مدل ها نیز از کیفیت بسیار خوبی از نظر ساخت و دقت برخوردار می باشند. مدل های جدیدتر اشتایر دارای پیچ تنظیم قدرت بوده و قابلیت استفاده در هر دو کلاس مسابقات را دارا می باشد. 

توماس ایر 

مدل Thomas BR این برند نیز از جمله تفنگ هایی است که به صورت اختصاصی برای بنچ رست ساخته شده است. حدود یک سالی است که این مدل نیز در مسابقات بنچ رست ایران مورد استفاده قرار گرفته است. قیمت آن حدود ۳۷۰۰ دلار می باشد. نسخه های موجود در ایران دارای لوله پلی گون ۶۰ سانتی هستند که عملکرد بسیار خوبی در کلاس هوی ورمینت داشته اند. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله معرفی تفنگ بادی توماس را مطالعه نمایید. 

در این مقاله با توجه به بازار داخلی نسبت به معرفی مدل های مختلف پرداخته شد. مدل های دیگری در تیراندازی بنچ رست بادی مورد استفاده قرار می گیرند مانند راپید ایر ، والتر ، آتامان که در بازار ایران موجود نیست. 

تفنگ مناسب برای مسابقات ۵۰ متر Unlimited : 

در این کلاس ، تیرانداز می تواند از تفنگ هایی با قدرت بالاتر استفاده کند. انتخاب یک تفنگ کالیبر ۵٫۵ دقیق برای این کلاس در بازار داخلی کمی سخت است. در اینجا سعی می کنیم تفنگ هایی که مورد استفاده تیراندازان برتر این کلاس قرار گرفته است را به صورت مختصر معرفی نماییم. 

در نظر بگیرید که در مواردی نیاز است تا تفنگ برای سطح رقابتی بنچ رست بهینه سازی ( تیونینگ) شود. برای این منظور حتما از تیراندازان مجرب مشورت و کمک بخواهید. رسیدن به دقت بسیار بالا و اعمال تغییرات بر روی تنظیمات اولیه تفنگ نیازمند تجربه و مهارت است. 

وایرخ ۱۰۰( HW100)

تفنگ وایرخ ۱۰۰ از جمله تفنگ هایی است که در زمان شروع بنچ رست بادی در ایران از سال ۱۳۹۳ مورد استفاده تیراندازان در کلاس آزاد قرار گرفته است. این تفنگ از دقت بسیار خوبی برخوردار بوده و قابلیت بهینه سازی بیشتری نیز دارد. از معایب آن به تعداد شلیک کم آن است که نیازمند افزایش حجم مخزن آن می باشید. 

کریکت (Cricket)

این تفنگ مدل بولپاپ دارای دقت بسیار خوبی بخصوص در فواصل بالاتر مثل ۵۰ متر می باشد. برای استفاده از آن بر روی رست نیازمند نصب قطعاتی به قنداق می باشید. همچنین مخزن آن شلیک های بهینه کمتری در اختیار تیرانداز قرار می دهد. بیشتر تیراندازان تغییراتی بر روی عملکرد تفنک و تنظیم قدرت آن انجام می دهند تا تعداد شلیک بیشتری از تفنگ بگیرند. 

وولکان (Vulcan)

اوروگان (Uragan) 

دایستیت ردولف Daystate Redwolf

 


دوربین

دوربین یکی از تجهیزات بسیار مهم در تیراندازی بنچ رست تفنگ بادی است. دوربین هایی با زوم ثابت و با حداقل ۳۶ برابر بزرگنمایی انتخاب بهتری در بنچ رست بادی و ریم فایر ۵۰ متر است. به همین منظور ، دوربین هایی اختصاصی برای بنچ رست در فواصل کوتاه ساخته شده اند. دوربین هایی مانند Weaver T36 ، لئوپولد ۴۵*۴۵  ، سایترون ۳۶*۴۲ BRD و … . در بازار داخلی مدل ویور T36 و یا سایترون ۳۶*۴۲ قابل تهیه و خرید می باشد. 

با اینهمه استفاده از سایر دوربین ها با داشتن حداقل بزرگنمایی لازم و خصوصیات دیگر معمول است. شبکه های دوربین های بنچ رست ظرافت زیادی دارند و عموما به صورت Crosshair هستند. مدل هایی از برندهای ورتکس ، نیکو استرلینگ ، هاوک و یا دیسکاوری می تواند مورد استفاده قرار گیرد. 

 

توجه به کیفیت لنزها ، شفافیت ، خطای پارالکس ، رتیکول های مناسب برای تیراندازی بنچ رست از مواردی است که در زمان خرید دوربین باید مورد توجه قرار دهید. 

 

پایه دوربین

برای نصب و استفاده دوربین بر روی تفنگ نیاز به پایه های مخصوص نصب دوربین داریم. در انتخاب پایه دوربین به کیفیت و دقت ساخت آنها اهمیت زیادی بدهید چون پایه دوربین با کیفیت باعث نصب دقیق دوربین بر روی تفنگ می شود. همچنین در زمان حمل و نقل باعث حفظ تنظیمات و عدم جابجایی احتمالی دوربین خواهد شد. این پایه ها در ارتفاع کوتاه ، متوسط و بلند و با توجه به اندازه بدنه دوربین مورد استفاده در رینگ ۲۵ و ۳۰ میلیمتر قابل تهیه می باشند.

اکثر تفنگ های بادی دارای ریل ۱۱ میلیمتری (Dovetail) استاندارد هستند که اکثر پایه های دوربین بدون نیاز به رابط روی این نوع ریل نصب می شوند. برخی سلاح ها هم از ریل دوربین دیگری موسوم به پیکاتینی استفاده می کنند که در زمان تهیه پایه دوربین باید به این موضوع توجه کنید. دوربین های بنچ رست در دو اندازه ۱ اینچی و ۳۰ ساخته می شوند. 

 


رست و کیسه شن Rests and Sand bags

در تیراندازی بنچ رست برای قرار گیری تفنگ از تکیه گاه هایی به نام رست Rest استفاده می شود. این رست ها با توجه به قوانین مسابقات می تواند شکل های متفاوتی داشته باشند. رست های مورد استفاده در بنچ رست تفنگ بادی WRABF شامل دو بخش هستند. رست جلو (Font Rest) که می تواند شامل یک پایه با قابلیت حرکت مکانیکی در جهت های عمودی و افقی باشد. یک کیسه شن (Sand bag) در قسمت بالایی رست جلو قرار می گیرد که بخش جلویی تفنگ-بچه قنداق (Forearm) بر روی آن جای می گیرد. رست پشتی (Rear bag) که شامل یک یا چند کیسه شن است که انتهای قنداق تفنگ بر روی آن قرار می گیرد.

طبق قوانین مسابقات WRABF ، رست ها نمی توانند به میز ، تفنگ و یا به یکدیگر متصل باشند. هر بخش از رست ها باید جدا بوده و حرکت مستقل داشته باشند. رست پشتی برای قرار گرفتن بخش انتهایی قنداق دارای دو برآمدگی در قسمت بالایی آن است که به bunny ears معروف هستند. این برآمدگی های V شکل به نگهداری بهتر قنداق تفنگ کمک می کنند. کیسه شن ها معمولا از جنس چرم یا الیاف پارچه (Cordura) و یا ترکیبی از آن دو در اندازه های مختلف با توجه به نیاز و سلیقه کاربران توسط شرکت های مختلفی ساخته می شوند. ممکن است برخی تیراندازان به صورت شخصی نسبت به ساخت و استفاده از کیسه شن اقدام کنند. کیسه شن طبق قوانین WRABF باید تنها بوسیله شن (Sand)  پر شوند.

تفنگ های مورد استفاده در بنچ رست معمولا دارای یک قنداق ویژه بنچ رستی هستند که ممکن است با قنداق اصلی تفنگ متفاوت باشد. برخی تفنگ ها مانند RAW BM500 خود دارای یک قنداق اختصاصی برای بنچ رست است. این نوع قنداق ها برای قرار گیری بهتر و پایدار تفنگ بر روی رست های جلویی و پشتی طراحی و ساخته می شوند. در تیراندازی بنچ رست تفنگ بادی بیشتر تیراندازان به روش Free Recoil شلیک می کنند. بدین ترتیب که در زمان تیراندازی ، سلاح را برخلاف تصور عمومی ، لمس نمی کنند (بجز انگشتی که ماشه کشی می کند).

کیسه شن ها وظیفه قرار گیری پایدار تفنگ  را بر عهده دارند تا حرکت پس زنی تفنگ در زمان شلیک به سمت عقب به درستی انجام شود ( حتی تفنگ های بادی PCP نیز مقداری پس زنی حاصل از شلیک دارند که می تواند در هدف قرار دادن حلقه های امتیازی بنچ رست خطا ایجاد کند). برای قرارگیری درست قنداق بر روی رست و کیسه شن ها  نیاز به آزمایش و بررسی کیسه شن های مختلفی دارید تا بهترین حالت آماده سازی همراه با تراز قرار گرفتن تفنگ را بدست بیاورید. کیسه شن ها نباید خیلی سفت و یا بیش از اندازه لازم نرم و شل باشند. استفاده از شن بازی-دریا (play sand) و یا کرومیت برای پر کردن کیسه شن ها بهتر است.

در مسابقات ۵۰ متر آزاد استفاده از کیسه شن ها به تنهایی یا در ترکیب دو کیسه شن و یا دو پایه مجاز می باشد ، بنابراین با توجه به قوانین مسابقات می توانید از دوپایه و کیسه شن هم استفاده کنید. تصاویری از مسابقات ۵۰ متر آزاد را در ادامه می بینید.


تجهیزات بادخوانی

flags

درک و تشخیص باد ، توانایی تعیین سرعت و جهت وزش باد است. بادخوانی و درک جهت و سرعت وزش باد[۱] با دقت نسبی در تیراندازی بنچ رست بخصوص در رشته تفنگ بادی اهمیت زیادی دارد. از هر چیزی که می ­توانید ببینید، احساس کنید یا بشنوید استفاده کنید. تیراندازی و کسب مهارت در آن باعث بروز واکنش های ناخودآگاه می شود. در این ارتباط حواس پنجگانه شما نیز باید برای تشخیص وضعیت باد هماهنگی کاملی با ذهن ناخودآگاه داشته باشد. علاوه بر این می توانیم از تجهیزات اختصاصی تشخیص باد هم برای کمک به تعیین سرعت و جهت وزش آن کمک بگیریم.

پرچم بادنما چیست ؟

تیراندازان بنچ رست در زمان مسابقه و تمرین ، از پرچم های بادنما[۲] برای تشخیص جهت و سرعت باد استفاده می­ کنند. اساس کار پرچم های بادنما مبتنی بر یک پروانه(ملخ) است که بر روی یک میله افقی نصب و در جای خود بوسیله بلبرینگ ثابت می شود. یک باله (صفحه به شکل پیکان پهن) از جنس پلاستیک سخت و یا موادی مانند کارتن پلاست که برای جهت یابی مسیر باد طراحی شده نیز بر روی انتهای میله افقی سوار می شود. پروانه و باله و میله نگهدارنده آن بروی یک چرخ دنده یا بلبرینگ مرکزی نصب می ­شوند. دنباله ای از جنس روبان (Ribbon) با رنگ های قابل دید به عقب باله متصل می شود.

کل این مجموعه روی یک میله با قابلیت تنظیم ارتفاع نصب می شوند. برای قرارگیری در میدان مسابقه می توان از میخ بلندی برای فرو کردن در زمین و یا از سه پایه های مناسب عکاسی یا تجهیزات موسیقی استفاده کرد. در شکل زیر یک بادنما مدل BRT ساخت استرالیا را مشاهده می کنید.

یک طرف باله پرچم های بادنما به رنگ سبز و طرف دیگر آن به رنگ نارنجی(یا قرمز) است. در میدان مسابقه، باد چپ به راست سمت قرمز و باد راست به چپ سمت سبز را نشان خواهد داد. این استانداردی است که در  بنچ رست پذیرفته شده است.

brt flags-color

در کنار پرچم بادنما استفاده از دستگاه بادسنج نیز می تواند در تشخیص درست سرعت و شدت باد کمک زیادی کند. بادسنج ها در طرح های مختلفی ساخته می شوند. استفاده از آنها بیشتر به مهارت و تجربه تیرانداز استوار است و ابزاری مکمل برای پرچم های بادنما محسوب می شوند.

wind indicator



کپسول هوا (Scuba tank )

 

برای شارژ تفنگ های بادی پنیوماتیک از کپسول های هوا ( تنفسی) استفاده می کنیم که معمولا در دو نوع فلزی و کامپوزیت در بازار قابل تهیه هستند.  به صورت جدی توصیه می شود که برای تهیه و خرید کپسول تنفسی از مراکز و فروشندگان معتبر اقدام نمایید. در زمان خرید کپسول هوا به نام سازنده معتبر ، تاریخ ساخت و یا انقضای درج شده بر روی بدنه و فشار کاری آن توجه نمایید.

ایمنی در تیراندازی بنچ رست اولویت اول است و استفاده از ابزار ایمن نیز بخشی از آن محسوب می شود. اگر کپسول استفاده شده ای دسته دو)  تهیه می کنید علاوه بر موارد قبلی ، به گواهی نامه آزمایش فشار کاری و سلامت بدنه از مراکز آزمایشگاهی معتبر و تاریخ انقضای آن نیز توجه کنید. به یاد داشته باشید تایر اتوموبیل ها ۲ تا ۳ بار فشار را تحمل می کنند ، فشار کاری کپسول های ۳۰۰ بار بسیار فراتر از تصور بوده و باید موارد ایمنی مرتبط به صورت کامل رعایت شوند.

 

بیشتر تفنگ های بادی PCP مورد استفاده در این رشته دارای مخزن با فشار کاری ۲۰۰ بار هستند که برای شارژ آن ، نیازمند کپسول هوا با فشار کاری ۳۰۰ بار هستید.

 

رابط شارژ (filling adapter)

برای شارژ ایمن تفنگ از رابط های شارژ جهت انتقال هوا از کپسول تنفسی به مخزن تفنگ استفاده می شود. رابط های شارژ باید از قطعات با کیفیت و البته با قابلیت تحمل فشار کاری لازم (۳۰۰ بار و بالاتر) ساخته شوند. این رابط ها معمولا مجهز به یک مانومتر نشانگر فشار هوا نیز هستند تا در زمان شارژ بتوانید میزان انتقال هوا و فشار آن را به راحتی کنترل کنید. در این رابطه توصیه می کنیم حتما از رابط های با کیفیت و ایمن استفاده کنید.

در ویدئوی زیر می توانید نحوه صحیح شارژ یک تفنگ بادی PCP با کپسول هوا را مشاهده کنید. 

۲۸۴۳۷[aparat id=”28437″]

 


تجهیزات ذکر شده مواردی بودند که برای شروع تیراندازی بنچ رست در رشته تفنگ بادی لازم و ضروری است. بعد از پیشرفت و کسب مهارت های بیشتر می توان از تجهیزات جانبی بیشتری نیز استفاده کرد. مانند تراز های ویژه برای نصب روی تفنگ و دوربین ، ترازو و ابزار دسته بندی ساچمه های تفنگ بادی و … کاربرد مفید هر کدام از این تجهیزات نیاز به مهارت های خاص خود دارد ، در مقاله آماده سازی تجهیزات بنچ رست می توانید مطالب بیشتری در این زمینه کسب نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

عضویت

این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.