بنچ رست چیست؟

بنچ رست چیست؟ تیراندازی بنچ رست رشته ای از ورزش تیراندازی است که در آن از تفنگ های بسیار دقیق برای شلیک به اهداف کاغذی در فواصل تعیین شده استفاده می شود. تفنگ ها بر روی پایه های مخصوصی به نام رست ( رست جلو و عقبی) قرار می گیرند. این رست ها بسته به قوانین مسابقات می توانند جدا از هم یا متصل به یکدیگر باشند. از آنجاییکه رست ها بروی میز مخصوص این رشته قرار گرفته و تیراندازی از روی آن انجام می شود ، این ورزش به نام ” بنچ رست ” شناخته می شود. در تمایز با سایر رشته های تیراندازی ، در بنچ رست تیرانداز پشت میز نشسته و تیراندازی می کند. خواستگاه این شیوه از تیراندازی به بعد از جنگ های داخلی ایالات متحده و بعدها بعد از جنگ جهانی دوم بر می گردد. 

تیراندازان بنچ رست به دقت و موشکافی مشهور بوده و دائما در تلاش هستند تا بوسیله آزمایش و بررسی های میدانی ، پتانسیل دقت تفنگ خود را افزایش دهند. تقریبا بیشتر تفنگ های مورد استفاده در ورزش بنچ رست سفارشی و بهینه سازی می شوند و تیراندازان این رشته در زمینه این بهینه سازی و تجهیزات آگاهی دارند. تقریبا بیشتر تیراندازان بنچ رست گلوله زنی مهمات خود را به صورت دستی در جهت جهت تنظیمات انجام شده بر روی سلاح خود بارگزاری (Hand loading) می کنند. در مقابل ، استفاده از مهماتی که به صورت دستی بارگزاری می شوند در بنچ رست ریم فایر مجاز نیست. در بنچ رست ریم فایر از مهمات دقیق و شناخته شده استفاده می شود. همینطور تیراندازان بنچ رست بادی از ساچمه های دقیقی مانند JSB استفاده می کنند.

 


رشته های مختلف بنچ رست

ورزش تیراندازی بنچ رست در چند رشته مجزا توسعه و پیشرفت داشته که توسط سازمان دهنده و فدراسیون های مجزایی در سطح جهانی دارای رقابت هایی هستند. رقابت های بنچ رست سنترفایر ( تفنگ های گلوله زنی) در سطح جهانی توسط فدراسیون جهانی تیراندازی بنچ رست WBSF برگزار شده و رقابت های ریم فایر ۵۰ متر و تفنگ بادی ۲۵ متر توسط فدراسیون جهانی بنچ رست ریم فایر و بادی WRABF برگزار می شوند. 

شروع ورزش بنچ رست به اواخر دهه چهل میلادی و بعد از جنگ دوم جهانی برمی گردد ، در دهه های بعدی این ورزش به صورت سازمان یافته تر و با تدوین قوانین به صورت یک ورزش جدی پیگیری شد. تشکیل انجمن هایی مانند NBRSA و یا IBS باعث توسعه این رشته در سایر کشورها مانند استرالیا ، کانادا ، نیوزلند و چند کشور دیگر شد. این رقابت ها تا دهه نود میلادی در رشته سنترفایر دنبال می شدند. 

با شروع دهه نود میلادی زمان شکل گیری رشته های بنچ رست ریم فایر و بادی آغاز شد. قبل از آن بنچ رست در طول ۵ دهه به رشد و شکوفایی زیادی رسیده بود. رقابت های بنچ رست ریم فایر و تفنگ بادی در طول این دهه در ایالات متحده و بعد کشورهای اروپایی و استرالیا و آفریقای جنوبی توسعه یافت. با شروع قرن حاضر مسابقات بنچ رست تفنگ های کالیبر کوچک و بادی وارد دوران رشد و تشکیل سازمان هایی با اهداف جهانی شدند. 

برای اطلاعات بیشتر مطالعه ی این مقاله توصیه می شود.

آشنایی با تیراندازی بنچ رست


بنچ رست در ایران

تیراندازی بنچ رست در ایران در سال ۱۳۹۳ با برگزاری مسابقه ای در رامیان استان گلستان شروع و بعد از آن با برگزاری چندین مسابقه، پایه های ایجاد انجمن تیراندازی بنچ رست ایران شکل گرفت. برگزاری مسابقات و فعالیت های رسانه ای و آموزشی این انجمن باعث توسعه و شناخت بنچ رست در سطح کشور شد. عضویت این انجمن در فدراسیون جهانی بنچ رست ریم فایر و بادی WRABF در سال ۲۰۱۵ منجر به پیشرفت فنی و تکنیکی بیشتری شده و نیز ایران به عنوان یکی از پتانسیل های بنچ رست بخصوص در رشته تفنگ بادی شناخته شد. 

در حال حاضر مسابقات بنچ رست در کلاس های WRABF و نیز مسابقات ۵۰ متر و یا ۷۵ یارد تفنگ بادی توسط چند انجمن فعال مانند IRBR ، IRBRS و IRBFA  برگزار می شوند. انجمن تیراندازان بنچ رست ایران (IRBRS) سابقه سه بار حضور در رقابت های جهانی این رشته را دارد و از این رهگذر، خانواده بنچ رست ایران نسبت به گذشته پیشرفت زیادی در بعد فنی و مهارتی داشته است. در مسابقات قهرمانی جهان 2023 چک ، تیم ایران موفق به کسب مدال طلای تیمی، نقره و برنز انفرادی در کلاس لایت رایفل و همچنین نقره انفرادی در کلاس 50 متر آنلیمیتد تفنگ بادی شد. دستاورد بزرگی که جایگاه بنچ رست ایران را به عنوان یکی از رقبای اصلی در این رشته تثبیت کرد. 

اکنون ، باشگاه و میدان های تیراندازی بنچ رست در استان های گلستان، فارس، تهران، اصفهان، مازندران، خراسان رضوی، سمنان و بوشهر ساخته شده و تیراندازان بنچ رست در این استان ها فعالیت می کنند. تقریبا همه ی این میادین توسط فعالان این رشته و منابع مالی تیراندازان آماده سازی شده اند. 


قوانین تیراندازی بنچ رست 

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

عضویت

این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.