چیدمان رست در تیراندازی بنچ رست

در مقاله رست ها در تیراندازی بنچ رست ، با رست های بنچ رست و بخش های مختلف آن آشنا شدید. در این مقاله به بررسی تکنیک های چیدمان رست ها در تیراندازی بنچ رست خواهیم پرداخت. چیدمان رست ها، از اصولی است که باید با حساسیت و اهمیت بالا دنبال شود. این کار را باید به دو دلیل انجام دهید:

۱- تراز نامناسب بین رست جلویی ، کیسه شن (Rear Bag) و تفنگ، بیش از هر عامل دیگری باعث ایجاد خطا در تیراندازی می‌شود.

۲- این کار تیرانداز را از لحاظ ذهنی آماده تیراندازی در مسابقات می نماید. وقتی به سمت میز می‌روید خیلی سریع می‌توانید، احساس راحتی کنید. تفنگ را به سمت هدف نشانه گرفته و قبل از شنیدن فرمان «شلیک» روی شرایط موجود متمرکز شوید.


تکنیک های چیدمان رست ها

قرار گیری رست ها بر روی میز

رست و سندبگ را بر روی میز قرار دهید. از تمیز بودن رست ها بخصوص در محل قرار گیری قنداق تفنگ مطمئن شوید. اگر از اسپری یا پودرهای مخصوص استفاده می کنید، حتماً محل کیسه شن ها را برای هر بار استفاده تمیز و بعد از اسپری یا پودر مخصوص استفاده کنید.

وقتی مرحله آغشته کردن بوسیله پودر یا اسپری انجام شد، آماده چیدن رست جلویی شوید. رست جلویی را تقریباً با ۲٫۵ سانتیمتر فاصله از لبه میز، قرار دهید. پشت رست بایستید و از پایه عقبی رست به عنوان وسیله‌ای برای نشان گذاری به سمت هدف استفاده کنید. در رست های کوآکسیال از دسته حرکتی رست برای اینکار استفاده کنید. سپس بوسیله پیچ های تراز، رست را تراز کنید. اگر رست دارای درجه تراز {تراز حبابی} است ، از آن در طی تنظیم و تراز کردن استفاده کنید. می توانید با قرار دادن رست های پرتابل بر روی بخش های مختلف رست، از تراز کامل مطمئن شوید.

 

لاین آپ کردن رست ها

پشت میز بایستید و با نگاه کردن به گوش های (bunny ears ) کیسه شن عقبی (Rear Bag) ، آن را تراز کنید. گوش‌های کیسه شن پشتی باید مستقیماً با پایه عقبی رست جلویی ‌و ترمز جلویی در یک خط باشند. همه ی آنها باید دقیقاً در جهت هدف (سیبل) قرار گیرند.

 

 

 

می توانید از یک ریسمان مخصوص که به راحتی توسط خودتان قابل ساخت می باشد، از قرار گیری هر دو رست به صورت مستقیم، اطمینان حاصل کنید. در تصویر زیر، تیرانداز تیم آلمان در حال لاین آپ کردن رست های خود است.

همچنین می توانید از میله تنظیف برای اینکار استفاده نمایید. به شکل زیر توجه نمایید.

 

 

 

قرار دادن تفنگ بر روی رست ها

بعد از چیدمان رست ها، تفنگ را بر روی کیسه‌ شن ها قرار دهید. تفنگ را طوری قرار دهید که حدوداً سه تا پنج سانتیمتر قنداق از جلوی رست بیرون باشد. سپس کیسه شن عقبی را طوری مستقر کنید که حدوداً ۱٫۵ تا ۲٫۵ سانتیمتر انتهای قنداق از بخش گوش های کیسه شن، بیرون قرار گیرد. زمانی که قنداق بیش از اندازه به سمت کیسه شن عقبی حرکت کند باعث ایجاد خطا در زمان تیراندازی خواهد شد.  تیراندازان می توانند بوسیله تجربه و تمرین، محل استقرار مناسب بخش انتهایی قنداق تفنگ خود بروی کیسه شن عقبی را پیدا کنند. الگوی مناسب ممکن است با توجه به نوع قنداق تفنگ شما متفاوت باشد.

مسابقات بنچ رست WRABF و مسابقات ملی شما ممکن است در باشگاه ها و میدان های تیراندازی متفاوتی برگزار شوند. شکل میزها ممکن است تفاوت هایی نیز داشته باشد.

 

 

بررسی حرکت تفنگ و اطمینان از قرار گرفتن صحیح بر روی رست ها

سپس با عقب و جلو کردن از داخل دوربین به هدف نگاه کنید. اگر تفنگ به درستی تراز شده باشد، رتیکل دوربین عمود بر هدف قرار خواهد گرفت و در زمان حرکت به طرفین روی رست، تفنگ به نرمی از مرکز هدف قبلی، به مرکز هدف بعدی جابجا می‌شود. اکثراً لازم است به منظور حرکت مناسب، پایه پشتی رست جلو را کمی به چپ یا راست جابجا کنیم. بدین منظور، در حالی که با دقت در دوربین تفنگ نگاه می‌کنید، آن را به عقب و جلو بلغزانید و امتحان کنید که به صورت تراز و مستقیم بر روی هدف حرکت می کند. در صورتی که حرکت تراز و مستقیم نبود آنقدر پایه پشتی را به چپ یا راست حرکت دهید تا حرکت تفنگ برایتان رضایت‌بخش شود.

سپس، مرکز شبکه دوربین را روی مرکز هدف نشانه بگیرید و پیچ سرعت پشتی را به بالا و پایین تنظیم کنید. اگر چیدمان تفنگ به درستی انجام شده باشد، شبکه دوربین نیز هنگام استفاده از پیچ سرعت پشتی در خطی مستقیم حرکت خواهد کرد. اگر چنین نباشد، احتمالا نیاز دارید تا کیسه شن عقبی را کمی به چپ یا راست جابجا کنید.

علامت گذاری محل چیدمان رست ها و تفنگ

حال از پشت میز بلند شوید، پشت تفنگ بایستید و بررسی کنید که همه‌چیز تراز و در مرکز باشد. مطمئن شوید که تمام پیچ‌ها و دستگیره‌ها محکم هستند. حال که همه‌چیز در جای خود قرار گرفته است، از یک مارکر (ماژیک) به منظور مشخص کردن محل قرارگیری قنداق بر روی رست جلویی و کیسه شن پشتی استفاده کنید. همچنین محل رست ها را نیز می توانید علامت گذاری کنید. این کار در زمانی که دوباره بر روی همان میز تیراندازی کنید، مفید بوده و در زمان مسابقه صرفه جویی می کنید. یادتان باشد که ما قبل از مسابقات حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه برای چیدمان کل تجهیزات مان زمان داریم.

 

تمرین، تمرین و باز هم تمرین برای دستیابی به بهترین عملکرد

تسلط و سرعت عمل در این کار نیاز به تمرین دارد، بنابراین سعی کنید در جلسات تمرینی همانند یک مسابقه واقعی نسبت به چیدمان تجهیزات به درستی عمل کنید. ( تمرین با همراه تیراندازی یا هم تیمی و گرفتن زمان مثل زمان بندی بین راندهای مسابقه مفید خواهد بود)

برای این که بتوانید در تیراندازی بنچ رست به امتیازات پایداری دست یابید ، چیدمان تجهیزات موضوع مهمی است. تکنیک های بالا ممکن است برای شما مفید بوده و شاید هم نباشد ، ولی این موضوع اهمیت ندارد. آن ‌چه اهمیت دارد این است که باید در این رابطه آنقدر تجربه بدست آورید تا بهترین روش چیدمان رست ها برای خود را بدست بیاورید. وقتی پشت تفنگ خود قرار می گیرید باید راحت باشید و مطمئن شوید که تفنگ و تجهیزات شما بدون نقص چیده شده اند.

نکاتی که برای شما بهتر بوده یا مواردی که به تجربه ی خودتان برای چیدمان بهتر هستند را یادداشت نمایید. در تمرین و مسابقات، این اطلاعات را با دیگر تیراندازان به اشتراک بگذارید. ممکن است نکات جدیدی از بقیه ی تیراندازان یاد بگیرید و یا آنها بتوانند از تجربیات شما استفاده کنند. روش چیدمان همه ی تیراندازان دقیقاً به یک شکل نیست. اما اصول اولیه یکی است و این شما هستید که با تمرین و تجربه، بهترین روش برای تجهیزات خود را پیدا می کنید.

 


منبع :

مقاله انتخاب رست و قنداق نوشته آقای Johan van der Linde تیم پروتریا آفریقای جنوبی

ترجمه و ویرایش : صادق قرنجیکی

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

 

یک پاسخ

  1. عرض ادب و احترام خدمت شما و همه عزیزان و همکاران محترم

    بنده با بیش از سی سال سابقه تیراندازی بصورت تجربی و خود آموخته و مطالعه مطالب خوب وبسایت شما لازم دانستم از زحمات شما در جهت بهبود کیفیت در انجام این رشته زیبای ورزشی و همچنین فزهنگ سازی و اشتراک گذاری مطالب جامع و مهم تشکر کنم.
    همیشه مطالعه و آموختن نکات جدید لذت بخشه و از اون شیرین تر پیدا کردن علت ایرادها و مشکلات بدون جواب گذشته است.
    این مطلب هم مثل اغلب مطالب دیگر شما بسیار مفید و آموزنده بود و تنها یک نکته بنظر بنده قابل بررسیه و اون اینکه بهترین محل قرار گیری تفنگ روی مرکز رست جلو، نقطه تعادل تفنگ هستش.
    به این معنی که نقطه تعادل تفنگ دقیقا در میانه رست جلو قرار گرفته باشد.
    من بصورت تجربی به این نتیجه رسیدم و امیدوارم مطلب بنده تکرار دانسته های دوستان نبوده باشد.
    پیروز و سربلند باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

عضویت

این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.