پرچم های بادنما – دیاگرام های بادخوانی

آخرین موضوعی که در مقاله ی پرچم های بادنما-مفاهیم پایه بررسی کردیم، مرتبط با نحوه قرارگیری و موقعیت اجزای بادنما در باد و مفهوم آنها بود که ارزش مرور مجدد را دارند. البته به عنوان یادآوری، مختصری از این بحث فرّار که خلاصه ای از تمام آنها را در دیاگرام های بادخوانی این نوشتار می بینید ( ای کاش کل بحث بادخوانی محدود به همین دیاگرام ها بود!).

با توجه به اینکه دیاگرام های بادخوانی از پرطرفدارترین عناوین تیراندازی هستند، ادامه ی این مبحث را به صورت توضیح بر روی این دیاگرام ها در پیش خواهیم گرفت. {مقالات بعدی پرچم های بادنما و بادخوانی را در بخش مقالات وبسایت دنبال نمایید} محتوای حاضر حاصل تحقیقات صورت گرفته ای{توسط نویسنده مقاله} است که در قالب تیراندازی بنچ رست ریم فایر و بادی گنجانده شده است. البته بسیاری منابع معتبر دیگر در خصوص بادخوانی و استفاده از بادنما وجود دارد که ارزش بررسی کردن را دارند. {توصیه می شود مطالعه و بررسی در خصوص بادخوانی را تنها محدود به این مقالات نکنید و از منابع دیگر نیز استفاده کنید}

 

 

استفاده از پرچم های بادنما

 

برای استفاده صحیح از بادنماها می بایست به مسائل زیر توجه کافی داشته باشید :

  • پروانه ( ملخ) بادنما که شاخصی از سرعت باد، چه در باد تند و چه در باد ملایم می باشند.
  • روبان ها که نمایانگر جهت و سرعت باد هستند ( به دیاگرام های نمایش داده شده تعیین سرعت باد با توجه به طرز قرارگیری روبان ها در مقاله قبلی رجوع نمایید).
  • باله ها که شاخصی از جهت باد هستند و گاهی واضح تر از روبان ها جهت باد را نشان می دهند.
  • اثر مگنوس نیز باید در بادخوانی مورد توجه قرار گیرد ( انحراف عمودی علاوه بر انحراف افقی در اثر باد).

در اینجا بیشتر به باله و روبان پرداخته شده، اما پروانه ( ملخ ) بادنما، بخصوص در بادهای ملایم، شاخص خوبی برای نشان دادن جابجایی هوا می باشد.


دیاگرام های بادخوانی در باد مخالف و مؤافق

در دیاگرام زیر، تاثیر باد موافق و مخالف بر محل اصابت گلوله نشان داده شده است. شدت این تأثیر نیز به میزان سرعت باد بستگی دارد.


دیاگرام های بادخوانی در زوایای مختلف

سری سوم از دیاگرام های بادخوانی را که نشان دهنده ی محل های اصابت مختلف (POI) ، با چرخش بادنما که البته آن هم به سرعت باد ( توسط روبان ها و ملخ مشخص می شود) بستگی دارد را شروع می کنیم. در این جا تأثیر باد با سرعت ۴ تا ۷ مایل بر ساعت در مقیاس بیفورت ( از زوایای مختلف) را بررسی می کنیم.

 


دیاگرام های بادخوانی WRABF

در این چارت به صورت کلی و یکجا، دیاگرام های قبلی آورده شده است. با کلیک بر روی عکس می توانید این کارت را با فرمت PDF دانلود نمایید. 

WRABF Wind Reading Chart

در ویدئوی زیر چگونگی تاثیر باد بر روی گلوله در زوایای مختلف به نمایش درآمده است :

[aparat id=”C8iK1″]



ترجمه و ویرایش : صادق قرنجیکی ، دکتر امین کر 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

عضویت

این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.