قنداق بنچ رست – طرح ها و ویژگی ها

کسب امتیاز بالا و موفقیت در مسابقات از اهداف اصلی هر تیراندازی در مسابقات بنچ رست است. برای رسیدن به این هدف ، تیراندازان در زمینه پیشرفت و توسعه تجهیزات و مهارت های خود تلاش زیادی می کنند. در مقالات قبلی نسبت به معرفی رست ها و اهمیت چیدمان درست این تجهیزات صحبت کردیم. قرار گیری صحیح و مناسب تفنگ بر روی رست و کیسه شن نیازمند قنداق مناسبی است که در این مقاله به خصوصیات ویژه قنداق های بنچ رست می پردازیم. 

در تیراندازی بنچ رست اهمیت قنداق و قرارگیری درست تفنگ بر روی رست ها اهمیت زیادی دارد ، بخصوص در رشته های ریم فایر و سنتر فایر این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار است. 


ویژگی های قنداق بنچ رست در قوانین مسابقات

در مسابقات بنچ رست سنترفایر ، ریم فایر و تفنگ بادی ، شکل و اندازه بخش هایی از قنداق تفنگ ، تابع قوانین مسابقات می باشند. این قوانین ممکن است در مسابقات انجمن های بنچ رست ایالات متحده مانند NBRSA و یا IBS ، تفاوت هایی با رقابت های فدراسیون های جهانی WBSF و یا WRABF داشته باشد. با این حال محدودیت در اندازه عرض قنداق- بچه قنداق در بیشتر مسابقات بنچ رست ، سه اینچ تعریف شده است. ( در برخی کلاس های ویژه در ایالات متحده تا ۵ اینچ هم مجاز است)

طبق قوانین WRABF ، هر نوع قنداقی که با قوانین مشخص شده قنداق تفنگ (پیوست F از قوانین WRABF) مطابقت داشته باشد ، قابل استفاده است. این قنداق ها می توانند از مواد مختلفی ساخته شوند. انواع چوب ، کربن و پلاستیک و حتی آلومینیوم در ساخت قنداق های بنچ رست مورد استفاده قرار می گیرد. قوانین به صورت مشخص می گوید که قنداق در عریض ترین بخش خود نباید بیشتر از ۳ اینچ یا ۷۶٫۲ میلیمتر باشد. همینطور در کلاس های LV و HV ، بخش انتهایی قنداق ( بخشی که با کیسه شن در تماس است) می تواند شکل نیم گرد و یا تخت داشته باشد. در صورتیکه که حالت تخت (Flat) داشته باشد ، نباید بیشتر از ۲۵ میلیمتر اندازه عرض آن باشد. در کلاس Sporter با محدودیت های بیشتری مواجه هستیم. به این شکل که اندازه قنداق در عریض ترین بخش آن نباید بیشتر از  ۲٫۲۵ اینچ یا  ۵۷٫۱۵ میلیمتر باشد. 

به دلیل محدودیت های وزنی نیز که در کلاس های اسپورتر یا لایت ورمینت وجود دارد ، برخی تیراندازان قنداق ویژه برای این دوکلاس طراحی می کنند و برای کلاس هوی ورمینت نیز از قنداق دیگری استفاده می کنند. اما در بیشتر موارد قنداقی طراحی و ساخته می شود که بتواند در هر دو کلاس لایت ورمینت و هوی ورمینت مورد استفاده قرار گیرد. 

 



 بنچ رست سنترفایر و ریم فایر 

وقتی صحبت از تفنگ بنچ رست می شود انتظار این وجود دارد که خصوصیات ظاهری یک سلاح به صورت ویژه برای تیراندازی بنچ رست باشد. قنداق یکی از بخش هایی است که تفنگ های ویژه بنچ رست را از تفنگ های سایر رشته های تیراندازی متمایز می کند. قنداق های بنچ رست در بخش بچه قنداق دارای عرض بیشتری نسبت به قنداق های معمول دارند ، این شکل از قنداق ، وضعیت با ثباتی را در زمان قرار گیری روی رست و کیسه شن ایجاد می کند. برخی قنداق ها در پایین انتهای قنداق نیز شکل صافی دارند. بدین شکل در زمان تیراندازی و شلیک ، تفنگ با حرکت مستقیمی عقب نشینی داشته و به حفظ دقت تیراندازی کمک می کند. 

بر همین اساس ، طراحان و سازندگان کیسه شن و رست ، محصولات خود را بر طبق قوانین مسابقات طراحی و به بازار عرضه می کنند. مانند کیسه شن های جلویی با عرض ۳ اینچ یا کیسه شن های پشتی که فضای بین دو گوش کیسه شن حالت تخت و در اندازه های مورد نیاز تیراندازان دوخته می شود. (نیم یا یک اینچی)

امروزه با توسعه و پیشرفت تیراندازی بنچ رست ، سازندگان سلاح ها ، محصولات ویژه ای برای بنچ رست تولید می کنند که شامل یک قنداق بنچ رست نیز می شود. ولی واقعیت این است که بیشتر تیراندازان بنچ رست به  خصوص تیراندازان ۵۰ متر ریم فایر و سنترفایر ، تمایل به طراحی و ساخت قنداق ویژه و سفارشی (Customize) خود را دارند. با توجه به این موضوع ، برخی شرکت ها به صورت تجاری و تخصصی در زمینه ساخت قنداق های سفارشی برای تیراندازان بنچ رست فعالیت دارند. 

کمپانی آنشوتز از شرکت های پیشرو در ساخت مدهای بنچ رست ریم فایر می باشد که در بین تیراندازان بنچ رست شناخته شده است. از مدل های های مسابقات سه وضعیت این شرکت تا مدل های بهینه شده مثل مدل Anschutz Match 54.30 برای بنچ رست جزو انتخاب های تیراندازان برتر بنچ رست ریم فایر است. 

برخی شرکت ها نیز به صورت ویژه اقدام به ساخت قنداق های ویژه با توجه به نیاز و سلیقه مشتری و یا به صورت آماده می کنند. شرکت هایی مثل Cicognani ، MacMillan و یا Keystone Sporting Arms از جمله آنها هستند. شرکت Cicognani یکی از قدیمی ترین و بهترین سازندگان قنداق بنچ رست است که در کنار آماده سازی کامل یک تفنگ طبق درخواست مشتری ، قنداق های بسیار زیبایی نیز می سازد. 

در تصاویر زیر نمونه طرح و عکس قنداق ساخته شده برای تفنگ فینورک بائو یکی از تیراندازان اسلونیایی را می بینید. 


تفنگ بادی

به جز چند مدل محدود ، در بین تفنگ های بادی PCP تفنگ ویژه بنچ رست تولید نشده است. محصولات شرکت Rapid Air مانند RAW BM500  و Ataman M2 BR از جمله این محصولات هستند. در شکل زیر قنداق بنچ رستی محصولات شرکت راپید ایر را مشاهده می کنید. 

بیشتر تیراندازان در زمان شروع بنچ رست تفنگ بادی از سلاح های دقیق شرکت های ایرآرمز ، اشتایر ، والتر و چند شرکت سازنده تفنگ های دقیق دیگر استفاده می کردند. این محصولات یا به صورت ویژه برای تیراندازی فیلدتارگت ساخته شده بودند و یا کاربرد هانتینگ داشتند. بیشتر تیراندازان برای قرار گرفتن با ثبات تفنگ روی رست ها ، قطعاتی به بچه قنداق و انتهای تفنگ متصل می کردند. به تدریج برخی تیراندازان با ساخت قنداق های سفارشی برای تفنگ های خود ، تغییراتی ایجاد کردند. 

با ورود محصولانی مثل RAW BM500 و یا Ataman M2 BR و البته ساخت قنداق های ویژه توسط تیراندازان ، اهمیت داشتن قنداق بنچ رستی برای تفنگ های بادی نیز بیشتر شد. 

اهمیت قنداق سفارشی در بنچ رست تفنگ بادی

تفنگ های بادی مانند تفنگ های ریم فایر و یا سنتر فایر بنچ رست ، عقب نشینی بعد از شلیک ندارند. اهمیت قداق ویژه برای تفنگ بادی بیشتر برای قرار گیری بهتر روی رست ، نصب و چیدمان راحت و انعطاف پذیری بیشتر با انواع رست و یا کیسه شن ها است. امروزه در مسابقات تیراندازان زیادی هنوز هم از تفنگ های بادی با قنداق اصلی با اضافه کردن قطعاتی جهت قرار گرفتن بهتر روی رست استفاده می کنند.

خیلی از تیراندازان برتر مسابقات لزوما از تفنگ های بادی با قنداق بنچ رست استفاده نمی کنند ولی امتیازات بالایی نیز کسب می کنند. اما تجربه ثابت کرده است که استفاده از این قنداق های سفارشی در قرار دادن با ثبات تفنگ ، چیدمان تفنگ و رست در میدان های مختلف مسابقات با توجه به ارتفاع و شکل متفاوت زمین یا میزهای مسابقه مفید است. علاوه بر آن در کلاس هوی ورمینت و تفنگ هایی با قدرت بالاتر ، داشتن یک قنداق بنچ رست رابطه مستقیمی با حفظ دقت تفنگ دارد. 

 

تصاویر RAW TM1000 کلاس لایت ورمینت یکی از تیراندازان آفریقای جنوبی با قنداق ویژه بنچ رست 

 

قنداق های ساخته شده توسط تیراندازان بنچ رست ایرانی

در بین تیراندازان بنچ رست ایرانی نیز تغییر قنداق های اصلی تفنگ هایی مانند ایرآرمز S400 ، وایرخ ۱۰۰ و یا AA HFT500 برای تیراندازی دقیق تر انجام گرفته است. 

در تصاویرزیر می توانید قنداق های ساخته شده برای چند نوع تفنگ بادی مورد استفاده تیراندازان بنچ رست ایرانی را ببینید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

عضویت

این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.