کلاس آزاد ۵۰ متر انجمن IRBRS

کلاس آزاد ۵۰ متر – معرفی و توسعه تیراندازی بنچ رست یکی از اهداف اصلی انجمن تیراندازان بنچ رست ایران از زمان ایجاد آن می باشد. در همین راستا این انجمن در نظر دارد در رقابت های آینده خود ، مسابقات کلاس آزاد ۵۰ متر امتیازی و جمع تیر ( گروپ) را در کنار دو کلاس بین المللی لایت ورمینت و هوی ورمینت WRABF برگزار نماید.

کلاس ۵۰ متر امتیازی :

در این کلاس تیراندازان می توانند از تفنگ های بادی با قدرت بالاتر و متفاوت از تفنگ های بادی دو کلاس WRABF استفاده کنند. در این کلاس اهداف در فاصله ۵۰ متری قرار می گیرند. هدف مورد استفاده در این رقابت ها ، کارت هدف ۵۰ متر WRABF در اندازه A3 است. امتیازدهی طبق قوانین WRABF بوده و از گیج کالیبر ۲۲٫ برای امتیازدهی اهداف استفاده می شود. سه کارت هدف برای هر تیرانداز در نظرگرفته شده است. بالاترین امتیاز هر کارت هدف  ۲۵۰-۲۵X می باشد.

قوانین : 

– تفنگ های بادی با کالیبر ۴٫۵ و ۵٫۵ مجاز است. 
– محدودیت وزنی برای تفنگ و متعلقات آن وجود ندارد.
– محدودیتی برای قدرت تفنگ ها وجود ندارد. 

– استفاه از تفنگ هایی با مکانیسم ماشه الکترونیک مجاز است. 
– استفاده از قنداق سفارشی ، رست یک تیکه یا دو تیکه ، دو پایه و یا کیسه شن مجاز است. 
– بهینه سازی و تیون تفنگ ها (تنظیم یا تعویض رگولاتور ، بهینه سازی قطعات و عملکرد و … ) مجاز است. – می توان از دوربین با هر بزرگنمایی استفاده کرد. 
– استفاده از مازل بریک ، ایراستریپر ، وزنه لوله و یا تیونرهای سر لوله مجاز است. 
– استفاده از مخزن هوا با هر حجمی مجاز است (مخزن باید جزیی از سلاح باشد). 
– امتیازدهی بر اساس قوانین WRABF می باشد. 
– فاصله تا اهداف ۵۰ متر است. 
– هدف ۵۰ متر رسمی WRABF  استفاده می شود.

 

مشخصات هدف ۵۰ متر امتیازی : 

در هدف ۵۰ متر ، حلقه ۵ و ۶ برای کمک به دید سیاه رنگ است، بقیه حلقه ها سفید رنگ بوده و با خط سیاه از هم جدا شده اند. قطر حلقه X مرکزی ۰٫۷۹۲ میلیمتر است. برای گرفتن امتیاز ۱۰X ، این حلقه باید مورد اصابت قرار گیرد. { مماس شدن حفره شلیک با آن}
در شکل های زیر می توانید مشخصات حلقه های امتیازی هدف مورد استفاده در این کلاس را ببینید. 

50m target diagram
 
برای دانلود هدف ( سیبل) کلاس ۵۰ متر بر روی تصویر زیر کلیک کنید. 
 
WRABF-50-m-target
 

کلاس ۵۰ متر جمع تیر : 

این کلاس بر اساس جمع تیر Group بر روی اهداف ۱۰۰ یا ۲۰۰ یارد مسابقات بنچ رست IBS برگزار می شود. به این صورت که تعداد پنج شلیک بر روی پنج هدف که در یک کارت هدف ( سیبل) قرار دارند در مدت ۲۰ دقیقه انجام می شود. رده بندی بر اساس معدل اندازه جمع تیر (گروپ) هر ۵ هدف می باشد. اندازه گیری به وسیله کولیس های دقیق و یا به صورت الکترونیکی انجام می شود. 

  • استفاده از هر نوع تفنگ بادی در کالیبرهای ۴٫۵ و ۵٫۵ میلیمتر مجاز است. 
  • محدودیتی در قدرت تفنگ ها وجود ندارد. 
  • نصب رگولاتور خارجی و داخلی ، وزنه لوله ، ایراستریپر سر لوله و پد های زیر بچه قنداق مجاز است.
  •  محدودیتی برای حداکثر وزن تفنگ به همراه متعلقات وجود ندارد.
  • عرض قنداق در بخش جلویی نباید بیشتر از ۳ اینچ باشد. ( شامل پد های متصل به قنداق های عادی نیز می شود)  
  • استفاده از رست های یک تیکه مجاز است.
  • فاصله تا اهداف ۵۰ متر می باشد.
  • ملاک اندازه گروه تیر مرکز به مرکز شلیک هاست (CTC) 
  • اگر شلیک بیشتری بر روی هر کدام از اهداف انجام شود جزو شلیک های گروه تیر محسوب خواهد شد. 

هدف مورد استفاده در این کلاس از مسابقات : 

 

کلاس آزاد ۵۰ متر در کشور های دیگر


50m-Open class

رقابت های ۵۰ متر برای تفنگ بادی در قالب یک کلاس تیراندازی پیش از این در مسابقات USARB و یا SAPSSF به عنوان بخشی از مسابقات باشگاهی یا انجمنی برگزار گردیده است. 

انجمن تیراندازی بنچ رست بادی ایالات متحده با نام اختصاری USARB یکی از اولین برگزار کنندگان این کلاس با تفنگ های بادی بوده است. در لینک زیر می توانید کلاس های مسابقات این انجمن را ببینید. 

USABR Rules and Classes

تورنمنت تیراندازی Extreme Benchrest شرکت Airguns of Arizona نیز در مواد مسابقات سالانه خود ، مسابقات ۲۵ متر آزاد با قوانین USARB برگزار می کرد. در سال ۲۰۱۸ کلاس آزاد ۵۰ متر جایگزین کلاس آزاد ۲۵ متر گردید. این رقابت ها نیز بر اساس قوانین USARB و امتیازدهی WRABF برگزار می شود. 

AOA Extreme Benchrest 50 yard rules

 

AOA-50m

در مسابقات کشور آفریقای جنوبی نیز در کنار کلاس های رسمی WRABF رقابت هایی در کلاس های آزاد ۵۰ متر و ۱۰۰ متر تفنگ بادی برگزار می گردد. همچنین این کلاس به عنوان یکی از موارد دستور جلسه عمومی نمایندگان کشورهای عضو WRABF نیز در سال ۲۰۱۹ از طرف آفریقای جنوبی و آقای بیلی چمبرلین مطرح گردیده است. 


کلاس آزاد ۵۰ متر در ایران

با توجه به علاقمندان زیادی که در تیراندازی با تفنگ های بادی PCP فعال هستند ، رقابت های بنچ رست در فواصل بالا و یا در کلاس آزاد از زمان ایجاد این رقابت ها در سال ۱۳۹۳ شکل گرفته است. اولین رقابت های این کلاس در مهرماه ۱۳۹۳ و در دومین مسابقات بنچ رست تفنگ بادی در باشگاه تک تیرانداز ورامین برگزار گردید. 

کمیته اجرایی IRBRS بعد از بررسی هایی که از سال قبل برای فعال کردن دوباره کلاس آزاد در رقابت های خود داشت ، در نهایت با تدوین قوانین کلاس آزاد ۵۰ متر در قالب دو نوع رقابت امتیازی و گروپ گیری ، جزیی از رقابت های سالانه این انجمن شد. در رقابت های امتیازی همانطور که گفته شد از اهداف ۵۰ متر WRABF استفاده می گردد. در مسابقات گروپینگ نیز از اهداف ۱۰۰ یا ۲۰۰ یارد IBS سنترفایر استفاده می شود. در مسابقات قهرمانی سال ۱۳۹۸ ، مسابقات امتیازی برگزار خواهد شد. 

کارت هدف ۵۰ متر آقای مهدی داودی در مسابقات ۵۰متر IRBFA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

عضویت

این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.