پرچم های بادنما – نصب و چیدمان بادنما

در مقالات قبلی استفاده از پرچم های بادنما – مفاهم پایه بادخوانی ، با اجزای تشکیل دهنده یک بادنما ، کاربرد آن و تاثیر باد بر روی محل برخورد پرتابه آشنا شدیم. در این نوشتار به موضوع مهم دیگر استفاده از بادنماها یعنی موقعیت قرارگیری و چیدمان بادنما در میدان تیراندازی می پردازیم. همه دانسته ها در خصوص پرچم های بادنما زمانی موثر هستند که بتوانیم آنها را به صورت یکسان در موقعیت های مختلف قرار دهیم. در نتیجه می توانیم تفسیر و تحلیل درستی از نتایج بدست آمده از بادنماها داشته باشیم. 


چیدمان بادنما

گاهی در مسابقه تنها حدود ۱۵ دقیقه زمان برای چیدمان بادنما و همچنین آماده سازی سلاح دارید. بنابراین تمرین این کار به منظور “درست انجام دادن” این فرآیند ضرورت دارد. اینجاست که وجود یک هم تیمی به عنوان دیده بان (Spotter) در محل تیراندازی، می تواند برای چیدمان سریع تر بادنما کمک کننده باشد.

اصولاً بادنماها به شما این امکان را می دهد تا در هر لحظه از تیراندازی، قادر به دیدن وضعیت باد در میدان باشید. بادنماها را به هر تعدادی که برایتان مقدور است، در فواصل مختلف بین محل تیراندازی و هدف قرار دهید. برای این منظور یا بادنماها را به صورت “زاویه دار” ( نه در امتداد یک خط مستقیم) و اصطلاحاً به شکل یک قیف Funnel بچینید، تا قادر به دیدن همه ی آنها باشید. و یا به هر شکل دیگری که فکر می کنید برایتان بهتر است (توجه داشته باشید که با چیدن بادنماها در امتداد یک خط مستقیم، قادر به دیدن بادنماهای انتهایی نخواهید بود).

 

تمریناتی برای کسب مهارت در چیدمان بادنما

تمرین ۱- تمرین آموزشی برای یادگیری اولیه چیدمان بادنما 

با استفاده از ریسمانی نازک، خطی از حدود نیم متری جلوی میز و هم ارتفاع با آن تا قاعده ی هدف (پایه ی سیبل) ایجاد کنید. اینکه این خط سمت راست میز باشد یا چپ، بستگی به این دارد که که تیرانداز راست دست باشد یا چپ دست. تیراندازان راست دست، بادنماها را از سمت چپ میز می چینند. همانطور که گفتیم،  خط را تا لبه ی تحتانی هدف بر روی پایه آن امتداد دهید. این خط بایستی به صورت زاویه دار و در ارتفاع مناسب در امتداد میز تا هدف باشد. حال بادنماها را به صورت زاویه دار (قیفی شکل) و با ارتفاعی که توسط خط مشخص می شود، تنظیم کنید. این یکی از تمریناتی است که می توانید برای آشنایی و عادت کرد به چیدمان بادنماها به صورت صحیح، انجام دهید.

این تمرین باید جزیی از جلسه های تمرین تیراندازی شما باشد تا بتوانید به نصب درست پرچم های بادنما در میدان مسابقه و تیراندازی عادت کنید. در انتها می بایست قادر به دیدن حرکات تمام اجزای بادنماها اعم از باله، روبان و پروانه (ملخ) با چشم چپ (برای تیراندازان راست دست) و بدون حرکت دادن سر از پشت دوربین باشید.  {برخی تیراندازان از متر برای قرار دادن یکسان و حفظ فاصله بادنماها از یکدیگر در راندهای مختلف استفاده می کنند.به تصاویر توجه کنید}

تمرین ۲- تمرین چیدمان بادنما به صورت دو نفره

زمانیکه به اصول چیدمان بادنماها مسلط شدید، سعی کنید همین فرآیند را این بار بدون استفاده از ریسمان و خط انجام دهید. در اینجا با استفاده از تصویری که که از نحوه ی چیدمان بادنماها و تمرین قبلی (با استفاده از خط) در ذهن دارید و با کمک نفری دیگر به عنوان دیده بان، چیدمان را انجام دهید. یک نفر به عنوان دیده بان در محل میز و نفر دیگر برای تنظیم و چیدمان بادنماها وارد میدان می شود. دیده بان طرز قرارگیری بادنماها (چپ یا راست) را با حرکات دست و دیگری فاصله ی آنها از میز را تنظیم می کند. در انتهای کار، هر دو نفر موقعیت نهایی بادنماها را بررسی می کنند. این تمرین را با جابجا کردن نقش دیده بان و چیننده بادنماها، تکرار کنید.

انجام این تمرین در زمان مسابقات به شما کمک شایانی می کند که همراه با هم تیمی خود بر امور مسلط باشید. داشتن مدیریت زمان و انجام به موقع چیدمان تجهیزات بر روی تیراندازی شما تاثیر مثبت خواهد داشت. 

به ویدئوی زیر دقت کنید : 

[aparat id=”x7oyn”]


الگوی نصب و چیدمان بادنما در میدان تیراندازی

بادنماها می باست هم ارتفاع با میز ( رویه ی میز) و نه بلندتر از ارتفاع اهداف، چیده شوند. محل های قرارگیری بادنماها در هر بار تیراندازی می بایست یکسان باشد تا به خواندن آنها در شرایط مختلف عادت کنید. تمرین خود را به گونه ای انجام دهید که انگار در میدان مسابقه هستید! دیاگرام هایی که در ادامه می بینید، بهترین حالت چیدمان بادنماها برای ۵۰ و ۲۵ متر را نشان می دهند. قاعدتاً قرارگیری آنها در راست یا چپ، به راست دست یا چپ دست بودن تیرانداز بستگی خواهد داشت. تیراندازان راست دست اغلب، بادنماها را در سمت چپ می  چینند.

تیراندازی ۵۰ متر :

  • حداقل  تعداد لازم برای تیراندازی ۵۰ متر، سه پرچم بادنما می باشد که البته بهتر است پنج بادنما که در فواصل ۵۰ ، ۳۸-۳۵ ، ۲۵ ، ۱۴-۱۰ و ۵-۲ متر، در ارتفاع پایین تر از هدف چیده شده اند، استفاده گردد.

تیراندازی ۲۵ متر :

  • به همین شکل برای تیراندازی ۲۵ متر نیز تعداد مطلوب بادنماها، سه عدد با چیدمانی مشابه در فواصل ۲۵ ، ۱۴-۱۰ و ۵-۲ متر با ارتفاع پایین تر از هدف می باشند. { استفاده از پنج عدد بادنما در هر دو مسافت بسیار بهتر است}

 


نکات مهم در زمان چیدمان بادنما

در اینجا نکاتی که حاصل تجربیاتم در میدان های مسابقات و تیراندازی و البته یادگیری میدانی از دیگر تیراندازان است را با شما به اشتراک می گذارم. این نکات در کنار رعایت اصول اولیه چیدمان بادنما به شما در رسیدن به نتیجه مطلوب کمک خواهد کرد. (خارج از ترجمه متن اصلی مقاله )

چه تعداد بادنما لازم است؟ 

این به مسافت تیراندازی، وضعیت میدان و البته تمرینات شما بستگی دارد. قبل از شروع کار، هدف تان رو مشخص کنید و با یک استراتژی از پیش تعیین شده پیش بروید. طبق تجربه ی بیشتر تیراندازانی که با آنها مشورت داشتم، استفاده از پنج بادنما مفیدتر است. به صورت کلی حداقل چهار و حداکثر شش بادنما در مسافت های ۲۵ و ۵۰ متر بنچ رست نتیجه ی مفیدی دارد. چیدمان تعداد زیادی بادنما در میدان باعث گیجی بیشتر شما خواهد ( تفسیر و آنالیز تعدادی زیادی اطلاعات دریافتی از بادنماها و در نهایت و تصمیم گیری برای شلیک، همراه با تأخیر خواهد بود و این ثانیه ها می تواند موقعیت های خوبی را از شما بگیرد). برخی از چهار بادنما و دو بادسنج استفاده می کنند. برخی نیز از پنج بادنما و سه بادسنج؛ با تمرین و مداومت در آن به بهترین استراتژی برسید. نظر من را بخواهید، پنج بادنما و دو تا سه بادسنج کافی است!

تراز کردن پایه و بادنما 

هم تراز شدن همه ی بادنماهای چیده شده در نشان دادن نتیجه یکسان اهیمیت دارد. بعد از مشخص نمودن محل قرارگیری بادنماها نسبت به تراز کردن پایه های بادنما اقدام کنید. البته معمولا در یک میدان تیراندازی تعداد زیادی به این کار اهمیت نمی دهند!

چیدمان همراه با هم تیمی در میدان مسابقات 

همانطور که در ابتدا گفتیم، قبل از شروع راند مسابقات ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان برای چیدمان کل تجهیزات زمان داریم. بنابراین مدیریت زمان و در عین حال چیدمان صحیح تجهیزات اهیمیت زیادی دارد. انجام کارها همراه با هم تیمی، این کار را آسان می نماید. سعی کنید همیشه با تیراندازانی کار کنید که به عادت ها و تکنیک های شما آشنایی بیشتری دارند. چیدمان بادنما علاوه بر رعایت اصول اولیه، تابعی از عادت ها و تکنیک شخصی نیز می باشد. بنابراین بودن یک نفر در کنار شما که این عادت ها را می شناسد، در زمان مسابقه فوق العاده خواهد بود. 

 

بررسی چیدمان بادنماها از پشت میز و قابلیت دید آنها 

همچنان که محل قرارگیری و چیدمان بادنما اهیمت دارد، نوع دید شما از محل میز نیز مهم است. همه ی این کارها اگر منجر به دید نامناسب از بادنماها شود، فایده ای نخواهد داشت. بنابراین بعد از چیدن بادنماها در میدان از محل میز نسبت به بررسی آنها اقدام نمایید. اگر چپ دست هستید، نسبت به قرار دادن بادنماها در سمت راست و خط دید خود اقدام نمایید. توجه کنید که در زمان تیراندازی نباید برای دیدن بادنما موقعیت سر خود را تغییر دهید. نشانه روی و دیدن هدف همراه با دیدن موقعیت بادنماها و بررسی آنها باشد.

چیدمان بادنماها در خط زاویه دار

در این مقاله تاکید براین داشتیم که قرار دادن بادنماها در یک خط زاویه دار و قیفی شکل، بهترین دید را به شما خواهد داد. البته این موضوع تا حدودی شخصی است و ممکن است نحوه ی اجرای آن نزد تیراندازان، متفاوت باشد. بیشتر تیراندازان موفق از این روش استفاده می کنند. آنها بادنماهای خود را در یک مسیر قیفی شکل از جلوی میز تا محل اهداف قرار می دهند. مهم این هست که شکل کار را در راندهای مختلف و با عوض شدن میزها حفظ کنید. بنابراین با تمرین مداوم به بهترین دید و محل نصب بادنما برسید. زمان مسابقه شما باید کاملا آماده باشید؛ مسابقه محلی برای تمرین چیدمان تجهیزات و بادنما نیست! 


انواع پرچم های بادنما

بادنماها در ابعاد و اشکال مختلف وجود دارند و تیرانداز باید بادنمایی را برگزیند که به بهترین شکل می تواند از آنها استفاده کند. اندازه و شکل پروانه (ملخ) بادنماها که نشان دهنده ی سرعت باد است را مورد توجه قرار دهید. همچنین وزن روبان که نشان دهنده ی سرعت و جهت باد است. اندازه ی باله ها و مسافتی که قابل رؤیت هستند باید در نظر گرفته شوند. طراحی کلی باله ها ( در انواع مختلف بادنماها) بدین شکل است که باد سمت راست توسط بخش سبز رنگ و باد سمت چپ توسط بخش نارنجی رنگ باله مشخص می شود. هر چند طرح های دیگری نیز وجود دارند.

برخی بادنماها دارای دو باله هستند که می توانند برای تعیین جهت بادهایی که غیر از جهت های ساعت ۳ و ۹ یا ۶ و ۱۲ می وزند، از طریق شمردن خطوط سیاهی که با چرخیدن بادنما روی باله مقابل دیده می شود، کمک کننده باشند.

برخی بادنما بدون ملخ بوده و از گوی های دایره ای بر روی بادنما استفاده می کنند. در این مدل بادنماها شما باید توجه بیشتری به حرکت روبان و باله داشته باشید. 

هر گونه حرکت در فاصله ۵۰ متری باید قابل دیدن باشد. بنابراین برخی بادنماها ممکن است بزرگ تر از بقیه باشند ( توسط تیرانداز سفارش یا تهیه شود). بدین ترتیب بادنماهایی که در فاصله ی دورتر قرار دارند، بزرگ تر می شود تا به چشم تیرانداز در محل میز، اندازه ی همه ی آنها یکسان و یک اندازه به نظر برسند.

 

بادسنج (Wind Indicators)

این ابزار بادخوانی که در انواع مختلفی ساخته می شوند، می تواند بسیار مفید و کمک کننده باشند. برخی از این محصولات به صورت جداگانه و به تنهایی ساخته می شوند. برخی دیگر را می توان به همراه یک بادنما و روی یک پایه برای استفاده بهتر از هردو ، سوار کرد.برخی تیراندازان، درج اعداد (شماره گذاری) را روی بادسنج ها ترجیح می دهند، در حالیکه برخی زوایا یا تنها علامت های خاص را ترجیح می دهند. هر علامت یا عدد می تواند نشان دهنده ی سرعتی خاص از باد باشد که در دیاگرام ، حلقه ی خاصی برای هدف گیری در آن مشخص شده است . یا اینکه می تواند نشان دهنده ی هر چیزی باشد که معنی خاصی برای تیرانداز داشته باشد.

نکته ی دیگر در خصوص بادسنج ها این است که رنگ پس زمینه ی صفحه ی بادسنج ها باید خنثی یا سیاه و سفید باشد. علامت ها یا اعداد هم با رنگ های کاملاً مشخص و قابل دیدن باشند. استفاده از رنگ های روشن می تواند موجب سردرگمی تیرانداز، خصوصاً در شرایطی گردد که شلیک های پی در پی و سریع مورد نیاز است.بادسنج ها ابزار بسیار کاربردی هستند، بخصوص در ترکیب با بادنماهای استاندارد و روی یک پایه. چیدمان بادسنج ها در کنار چیدمان بادنماها در میدان تیراندازی مهم است و باید به قابلیت رؤیت بودن آنها توجه کنید.

پرچم های بادنما و بادسنج های بزرگ ممکن است تا فاصله‌ی ۵۰ متری مورد نیاز باشند، بنابراین باید قابلیت دید خوبی داشته باشند. بهترین فاصله برای استفاده از بادنماهایی با اندازه کوچک و متوسط حداکثر ۳۵ یا ۴۰ متر است. در مقاله ی کاربرد بادسنج ها در بنچ رست، می توانید با این ابزار بیشتر آشنا شوید. 

پایه ی بادنما و اهمیت آن در چیدمان بادنما

پایه های نت ( موسیقی) یکی از بهترین پایه هایی است که می توانید برای برای بادنما انتخاب کنید. این پایه ها قابل تهیه با قیمتی ارزان در بازار هستند. البته نیاز به یک آداپتور برای نگه داشتن بادنما نیز خواهید داشت. درهر حال، پایه های عکاسی یا میکروفون نیز برای قرار دادن بادنماها در میدان تیراندازی کاربرد دارند. همچنین برخی بادنماها مانند BRT ، پایه هایی تلسکوپی کاربردی دارند که فضای کمتری گرفته و قابلیت تنظیم ارتفاع با توجه به نوع زمین محل تیراندازی دارند. 

با توجه به اینکه قرار است در چه محلی تیراندازی کنید ( میدان تیراندازی مسابقات یا تمرین) ، پایه مناسبی همراه داشته باشید. چیدمان بادنما به صورت صحیح نیازمند قرارگیری تراز و البته محکم و استوار است. داشتن پایه مناسب برای این منظور از ضروریات است . بهترین چیدمان بادنماها به صورتی است که کاملاً واضح و در امتداد یک خط زاویه دار باشند. به طوریکه بتوانید سرعت و جهت باد، در هر نقطه از فاصله ی میز تا هدف را ببینید.

ممکن است مجبور به استفاده از بادنماهای دیگر تیراندازان باشید، اما داشتن یک ست از بادنماها، به نحوی که بتوانید تمام حرکات باد تا محل هدف را بخوبی ببنید، از ضروریات می باشد.هر شخص ممکن است تکنیک منحصر به خود را داشته باشد. برخی از بادنمای رایج استفاده می کنند. برخی نیز ممکن است از طرح های متفاوت دیگری که نشان دهنده ی حرکات مد نظر آنهاست، استفاده کنند.


گردآوری و ویرایش : صادق قرنجیکی ، دکتر امین کر 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

عضویت

این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.