بنچ رست در آفریقای جنوبی

تیراندازی بنچ رست در آفریقای جنوبی

شروع بنچ رست در آفریقای جنوبی

تیراندازی بنچ رست در آفریقای جنوبی از سال ۱۹۹۵ شروع گردید. تیراندازان به شیوه جمع تیر (grouping) با سلاح های گلوله زنی و تنها با یک میز در شهر کوچک Welkom در ایالت Free state تیراندازی می کردند. به این علت که تنها یک میز برای تیراندازی وجود داشت ، تیراندازان علاقمند برای تیراندازی در روزهای شنبه صف تشکیل می دادند.

در سال ۲۰۰۰ ، تیراندازی بنچ رست آفریقای جنوبی با تشکیل فدراسیون تیراندازی بنچ رست این کشور که با نام SABSF-South African Benchrest Shooting Federation شناخته می شود ، فعالیت های خود را به صورت رسمی آغاز کرد. همینطور تیراندازی بنچ رست ریم فایر در این سال تحت قوانین IBS فعالیت خود را در این فدراسیون آغاز نمود.

تیراندازی بنچ رست تفنگ بادی توسط آقای Greg Rosvare در سال ۲۰۰۳ از شهر کوچک Welkom ، شروع شد. جایی که تیراندازی سنترفایر  نیز از آنجا آغاز شده بود. این شهر محل فعالیت آقای Nick Schoonwinkle رییس فعلی فدراسیون جهانی تیراندازی بنچ رست ریم فایر و بادی WRABF  نیز می باشد. در در آن زمان تیراندازان همگی تحت قوانین SABSF در رشته های سنترفایر ، ریم فایر و بادی فعالیت می کردند.

تا سال ۲۰۰۸ که WRABF به صورت رسمی پایه گذاری شد ، تیراندازی بنچ رست بادی و ریم فایر تحت قوانین UKBR22 فعالیت نموده و مسابقات برگزار می شد. آقای Nick Schoonwinkle اولین شخص از آفریقای جنوبی بود که عضو WRABF و از موسسین این فدراسیون محسوب می شد. اون نقش کلیدی در توسعه بنچ رست آفریقای جنوبی در رشته های بادی و ریم فایر داشت.

آفریقای جنوبی در سال ۲۰۰۸ و همزمان با تشکیل WRABF عضو این فدراسیون شد. پیشرفت تیراندازی بنچ رست تفنگ بادی در آفریقای جنوبی ، آرام و تدریجی اما به صورت پیوسته و مداوم صورت گرفت. در رقابت های قهرمانی جهان ۲۰۰۸ میلان ایتالیا ، آفریقای جنوبی ۱۴ تیرانداز به عنوان نمایندگان خود در این رقابت ها داشت. در رقابت های بعدی کاپ جهانی تنها تعداد ۵ تیرانداز در رقابت های ۲۰۱۰ پلیزن جمهوری چک حضور داشتند که به دلیل عدم شناخت از وضعیت کشور چک بود. اما پس از برگشت این تیراندازان در رقابت های بعدی کاپ جهانی در سال ۲۰۱۳ تعداد ۱۵ تیرانداز از آفریقای جنوبی در مسابقات حضور پیدا کردند. همینطور در دومین مسابقات قهرمانی جهان سال ۲۰۱۱ در Summerville ایالات متحده ، تعداد ۷ تیرانداز از این کشور حضور داشتند. حضور پیوسته و کسب تجربیات زیاد در رقابت های بین المللی ، یکی از عوامل پیشرفت بنچ رست این کشور بوده است.

در سال ۲۰۱۱ تیراندازی بنچ رست ریم فایر و بادی از تشکیلات SABSF جدا و فدراسیون مستقلی تحت عنوان SAPSSF را تشکیل دادند. در حال حاضر این فدراسیون عضو WRABF به عنوان نماینده آفریقای جنوبی بوده و رقابت های خود را تنها تحت قوانین WRABF برگزار می کند. تمامی باشگاه های عضو این فدراسیون در آفریقای جنوبی در کلاس های مسابقاتی WRABF تیراندازی می کنند.

تیراندازان این کشور مهارت ویژه ای در بادخوانی و تیراندازی در شرایط جوی متغیر دارند. دلیل این موضوع جغرافیای خاص و نیز وضعیت ساخت میدان ها و باشگاههای تیراندازی بنچ رست این کشور می باشد.  امروزه حدود ۱۵۰ تیرانداز ، اعضای SAPSSF را تشکیل می دهند.

میدان های تیراندازی بنچ رست در آفریقای جنوبی

تمام میدان های تیراندازی بنچ رست در آفریقای جنوبی به صورت اوت دور بوده و تنها بخش قرار گیری تیرانداز مسقف می باشد. این میدان ها در فضای باز با ناهمواری های کوچک و یا کلا بدون حفاظ و دیوارهای معمول مجتمع های تیراندازی ساخته شده اند. در این میدان ها ، وزش باد از هر جهتی ممکن است و این چالش بزرگی در تیراندازی بنچ رست است.

امروزه در شهرهای مختلفی از آفریقای جنوبی میدان ها وباشگاه های تیراندازی قرار دارند که مالکیت آنها عمدتا به صورت شخصی و یا نظامی است. مهم ترین آنها در کیپ تاون ، پروتریا و ولکام هستند.

تجهیزات بنچ رست

زمان شروع فعالیت های بنچ رست دسترسی و تهیه تجهیزات بنچ رست به آسانی برای تیراندازان امکان پذیر نبوده است . تمامی تجهیزات مانند سلاح ، دوربین ، رست ، بادنما و مهمات کالیبر ۲۲٫ ریم فایر باید وارد می شدند.  این موضوع باعث می شد تا این تجهیزات با قیمت های بالایی در دسترس قرار گیرند به همین دلیل توانایی تهیه این تجهیزات برای خیلی از افراد ممکن نباشد.

همینطور در آفریقای جنوبی برنامه توسعه بنچ رست به صورت پایدار و مدام انجام شده و این کشور جزو اولین اعضای WRABF هستند که آموزش و توسعه بنچ رست بر روی تیراندازان نوجوان را شروع کردند. توسعه این رشته همراه با هزینه های بالا برای تیراندازان بخصوص رده سنی کودکان و نوجوانان امکان پذیر نبوده به این منظور شروع به ساخت و توسعه تجهیزات در داخل کشور نمودند.

این کار با ساخت یک رست مشابه رست های Farley با حدود قیمت ۲۸۰ دلار شروع شد که به نسبت مدل های خود Farley که در آفریقای جنوبی با حدود قیمت ۱۴۰۰ دلار به فروش می رسید ، توانایی خرید برای خیلی از تیراندازان فراهم می شد. با گذشت زمان ، توسعه و ساخت رست در خود افریقای جنوبی ادامه پیدا کرد.  پروژه بعدی توسعه و ساخت رست بر اساس مدل JJ بود که با حدود قیمت ۳۱۰ دلار به فروش می رسید. این مدل رست بهینه تر و بهتری نسبت به مدل قبلی بود.

بادنماهای مناسب و کاربردی ، مشکل دیگر تیراندازان بنچ رست این کشور بود. به همین منظور بادنمایی بر اساس مدل بادنمای معروف BRT توسعه داده شد. قیمت فروش برای هر بادنما ۳۰ دلار بود که شاید کمی گران باشد ولی نسبت به بادنماهای وارداتی ، تعداد بیشتری از تیراندازن قادر به خرید آن بودند. در حال حاضر ایده ها و مدل های مختلفی از بادنما در این کشور مورد استفاده قرار می گیرد که برخی از آنها منحصر به فرد هستند.

در این تصویر تیراندازی از تیم آفریقای جنوبی با بادنماهای ویژه ای که ساخت تیراندازان این کشور است در رقابت های اسلونی ۲۰۱۷ می بینید :

تفنگ و تهیه آن چه برای بنچ رست بادی و چه ریم فایر بیشترین هزینه شروع این ورزش محسوب می شود. بیشتر تیراندازان در این کشور با محصولات ایرآرمز مانند S400 ، S400 MPR ، EV2 ، ثئوبن ،  راپید ایر مانند TM1000 و یا والتر تیراندازی می کنند. البته در حال حاضر محصولات دیگری مانند اشتایر ، RAW BM500 و آتامان M2 و توماس نیز مورد استفاده تیراندازان این کشور قرار گرفته است. دسترسی به تجهیزات در دو سال اخیر به صورت کلی نسبت به زمان شروع این ورزش در این کشور ، پیشرفت زیادی داشته است.

در آفریقای جنوبی تعداد تیراندازان فعال در بنچ رست ریم فایر به نسبت بنچ رست تفنگ بادی بسیار کمتر است. دلیل اصلی آن هزینه بالای تیراندازی ریم فایر می باشد. یک بسته فشنگ ELEY Tenex .22LR  ، قیمتی حدود ۲۸ تا ۳۲ دلار دارد. تست بچ های مختلف فشنگ و یا سفر به انگلستان و یا آلمان برای این منظور خارج از توانایی بسیاری از تیراندازان بنچ رست است. به همین دلیل تیراندازان این رشته با هر مهماتی که در دسترس باشد تمرین می کنند. خرید تفنگ ریم فایر که نیازمند واردات است ، هزینه بالایی دارد و این موضوع باعث می شود خیلی از اعضای SAPSSF نتوانند سلاح های جدید تهیه کنند. اکثر تیراندازان بنچ رست ریم فایر تلاش می کنند تا تفنگ های دسته دو مدل آنشوتز ۵۴  را تهیه کنند و سپس قنداق آن را با یک قنداق بنچ رستی تعویض نمایند.

برنامه های آینده در آفریقای جنوبی

به اعتقاد مسئولین SAPSSF ، پیشرفت بنچ رست و قرار گرفتن در مسیر توسعه پایدار با پرورش و آموزش تیراندازان جوان انجام خواهد شد. اگر بتوانید نوجوانان و جوانان را به این رشته علاقمند کنید ،  باعث می شود که والدین آنها نیز به سمت این رشته جذب شده و یا حمایت خود را از فرزندانشان داشته باشند. این دقیقا همان برنامه ای است که در آفریقای جنوبی در حال انجام است.

در سال ۲۰۰۸ ، سه تیرانداز نوجوان در بین تیراندازان SAPSSF بودند اما در حال حاضر حدود ۳۰ تیرانداز نوجوان با سن ۸ تا ۱۶ سال در بین اعضای SAPSSF از استان های مختلف حضور دارند. تیراندازان نوجوان در همه رقابت ها در کنار بزرگسالان رقابت می کنند ، در هر صورت رتبه بندی جداگانه ای نیز برای تیراندازان نوجوان ایجاد شده است تا آنها در بین خود نیز رقابت داشته باشند.

 

 

تیراندازان در رقابت های SAPSSF در یک سیستم رتبه بندی و رنکینگ ویژه ای قرار می گیرند. این رتبه بندی بر اساس حضور تیراندازان در رقابت های باشگاهی ، منطقه ای و نیز ملی و امتیازات حاصل از مسابقات با درصد های مشخص شده ای انجام می شود.

در رقابتهای اخیر کاپ جهانی در اسلونی ۲۰۱۷ ، آفریقای جنوبی تعداد ۱۲ تیرانداز معرفی کرده بود که بیشترین تعداد تیراندازان نوجوان در بین سایر تیم ها را  دارا بودند. تیراندازان این کشور در رقابت های ۲۰۱۵ افریقای جنوبی و نیز ۲۰۱۷ اسلونی توانستند مدال های انفرادی و تیمی قابل توجهی کسب کنند. آفریقای جنوبی در کنار ایتالیا ، فنلاند ، استرالیا جزو کشورهای مطرح در کسب مدال های مسابقات WRABF می باشد.

آقای بیلی چمبرلین قهرمان کلاس ARHV مسابقات اسلونی ۲۰۱۷

این کشور میزبان چهارمین رقابت های قهرمانی جهان WRABF 2019 می باشد و برنامه ریزی بسیار جدی برای حضور بسیار قوی تیراندازان خود در این رقابت ها و کسب عناوین را دارد.

باشگاه تیراندازی نزدیکی شهر پروتریا محل برگزاری رقابت های قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۹

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

عضویت

این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.