ساچمه های JSB

شروع کار JSB

تاریخچه این شرکت به سال ۱۹۹۱ برمی گردد ، زمانی که مالک سابق این شرکت آقای ژوزف شولز Josef Schulz ، تولید مهمات سلاح های بادی را تحت نام JSB MATCH DIABOLO BOHUMIN در چکسلواکی سابق آغاز کرد. ژوزف شولز فعال و مربی سابق تیراندازی بود. پس از اتمام فعالیت تیراندازی و مربیگری ، فعالیت خود در زمینه تحقیق و توسعه تولید مهمات سلاح های بادی را شروع کرد. بعدها او بر اساس تجربه شخصی خود ، ماشین های پرس مخصوصی ساخته و شروع به تولید مهمات سلاح های بادی کرد. 

 تصویر زیر آقای Steve Scialli همراه با آقای ژوزف شولز که اخیرا بازدیدی از شرکت JSB داشته اند . 

در سال ۲۰۰۸ شرکت JSB Match Diabolo a.s که شرکت آقای ژوزف شولز را خریداری کرده بود ، با ادغام و ارتباط با فعالیت های قبلی آقای شولز به زودی به یک شرکت ادغام شده تبدیل گردید. 

مهم ترین ویژگی های محصولات تولیدی این شرکت ، کیفیت آنهاست که با فناوری بی نظیری که در تولید آنها بکار رفته است تضمین می شود. همچنین جنبه ای اساسی از تولیدات این شرکت ، دقت ساچمه هاست. در حال حاضر JSB ، بهترین مهمات تفنگ بادی جهان را ارایه می دهد. این واقعیت توسط تیراندازی برتر ، متخصصان این زمینه ، علاقمندان به تیراندازی بادی و تولیدکنندگان تفنگ های بادی به اثبات رسیده است. به منظور بهبود کیفیت محصولات ، شرکت JSB هر ساله بر روی نوآوری فناوری ماشین آلات تولیدی خود سرمایه گذاری می کند. 

از زمان تاسیس JSB Match Diabolo ، این شرکت به صورت مداوم حجم تولیدات خود را افزایش داده است تا بتواند نسبت به تقاضای مشتریان پاسخگو باشد. همچنین این شرکت نسبت به افزایش خدمات خود توجه زیادی نشان می دهد. محصولات این شرکت تقریبا در ۳۲ کشور توزیع می شود. صادرات این شرکت به ایالات متحده ، روسیه ، ژاپن و بازار اروپا انجام می شود و در این بین انگلستان و آلمان از مهم ترین بازارهاست. البته مشتریان خود بازار جمهوری چک نیز وجود دارد. در حال حاضر ۹۰ درصد تولید این شرکت صادر می شود و تعداد ۱۰۰ نفر در این شرکت مشغول به کار هستند. 


ساچمه های JSB چگونه ساخته می شوند.

همه چی با سرب شروع می شود 

فرآیند تولید به صورت طبیعی با سرب شروع می شود ، مقدار زیادی سرب ! شرکت JSB سرب را به صورت شمش هایی که ۹۹٫۹۷ درصد سرب خالص هستند خریداری می کند. آنها این سرب ها را ذوب می کنند و دراین فرآیند مقداری مشخص از ماده آنتیموان (این شبه فلز ، بصورت آلیاژ موجب افزایش سختی و مقاومت مکانیکی سرب می‌شود. مهمترین کاربرد فلز آنتیموان بعنوان سخت‌کننده سرب در خازنها می‌باشد.) به آن اضافه می کنند.این فرآیند کاملاً توسط شرکت کنترل می شود ، بنابراین آنها کیفیت نتیجه نهایی را می دانند. 

تبدیل سرب به مفتول سیمی

سپس از این آلیاژ ذوب شده ،  مفتول های سیمی در قطرهای مختلفی تولید می کند. هر یک از ساچمه های کالیبر مختلف ، مفتول سیمی با قطر اختصاصی خود را دارند.

تبدیل مفتول به قطعات کوچک تر 

مفتولهای سربی وزن شده است (برای کنترل کیفیت) و سپس به تکه های کوچکی بریده می شود که دوباره وزن می شوند. ساخت این قطعات کوچک مرحله مهم و اساسی برای تولید محصول نهایی است. 

ثبات وزن در این مرحله برای ثبات و تکرارپذیری وزنی ساچمه ها و محصول نهایی در آینده بسیار مهم است. JSB این قطعات نیمه تمام بریده شده را برای کل طیف های ساچمه های خود تولید می کند. حداقل وزن آن ۰٫۴۷۵ گرم است و تکه های جداگانه برای هر یک از وزن های ساچمه ها تا ۵ گرم وجود دارد.

طیف گسترده ای از وزن ساچمه شامل JSB 0.475 گرم ، ۰٫۵۰۰ ، ۰٫۵۲۰ ، ۰٫۵۳۵ ، ۰٫۵۴۷ ، ۰٫۶۷۰ ، ۰٫۸۷۰ ، ۰٫۸۹۰ ، ۰٫۹۳۰ ، ۱٫۰۳۰ ، ۱٫۰۵۰ ، ۱٫۱۷۵ ، ۱٫۶۴۵ ، ۲٫۲۰۰ ، ۲٫۹۰۰ ، ۳٫۲۵۰ و ۵٫۰۰۰ گرم است.

این تکه های ساچمه نیمه آماده سپس به صورت قطعات کروی شکلی ساخته شده و با دقت تمیز می شوند. سپس آنها را برای تسهیل مراحل تولید بعدی روغن کاری می کنند.

JSB از دستگاه های مخصوص و با دقت بالایی استفاده می کند برای دسته بندی وزنی جهت تولید ساچمه های Premium Match و Exact می کند. این دستگاه توزین با حساسیت به اضافه یا منفی ۰٫۰۰۱ گرم کار می کند. یا به عبارتی +/- ۰٫۰۱۵ گرین!

 

تولید ساچمه 

سرانجام JSB این قطعات کروی یا همان محصولات نیمه تمام را در دستگاه های ساخت ساچمه خود تغذیه می کند. این قطعات کروی به دستگاهی ریخته می شوند که حداکثر ۶ سر قالب برای ساخت هر ساچمه دارند. 

قالب ها همه مشخصه منحصر به فردی دارند و متفاوت از یکدیگر است. بنابراین هر قالب ساچمه متفاوتی می سازد. این دلیل این موضوع است که تیراندازان حرفه ای و آماتورهای سطح بالا چرا درخواست بچ نامبرهای متفاوتی از ساچمه JSB می کنند. 

ساچمه ها با فرایند پرس سرد با استفاده از ابزارهای دقیقی تولید می شوند. ذکر این نکته ضروری است که کلیه ماشین آلات و دستگاه های مورد استفاده JSB در داخل کشور و یا کمپانی طراحی و ساخته شده است. ظاهر و کارکرد آنها محرمانه است. بنابراین عکسی از آنها موجود نیست. JSB معتقد است که این ماشین آلات سفارشی ، کلید دقت محصولات آنها – همراه با کارگران ماهر و باتجربه آنها است.

در کارخانه ۵۴ خط پرس وجود دارد. پاول کوبالک می گوید ، برای ثبات تیراندازی ، “ما هرگز ساچمه هایی که از خطوط مختلف به دست می آیند را در یک قوطی یا کارتن مخلوط نمی کنیم”.

در فرآیند تولید ساچمه های JSB ، هر خط پرس با مجموعه ای از ابزارها تشکیل می شود که ساچمه ها را تولید می کنند. در صورت تغییر هر یک از ابزارها ، پرسنل JSB بچ نامبر محصول تولیدی را تغییر می دهند زیرا می تواند بر روی عملکرد ساچمه موثر باشد. 

 فکر می کنم با توجه به این توضیحات پاسخ سوالات خیلی از تیراندازانی که در خصوص شماره های بچ نامبرها ، تفاوت قالب ها و ضخامت دامنه های ساچمه داده شده است. 

آزمایش کیفیت و بررسی دقت ساچمه ها

در این مرحله ساچمه هایی از هر بچ نامبر قبل از حرکت به مرحله بعدی و بسته بندی ، بوسیله آزمایش جمع تیر ( گروپ) بررسی می شوند.

بعد از این مرحله وارد یکی بخش کنترل کیفیت می شوند. JSB دارای یک بخش کنترل کیفیت قابل توجه است که دارای تعداد ۲۲ کارمند خانم با مهارت و کارآزموده می باشد. این بازرسان آموزش دیده هر ساچمه JSB را زیر ذره بین بررسی می کنند ، در این فرآیند تنها ۲ درصد از آنها رد شده و به مراحل اولیه تولید برمی گردند. 

هر ساچمه JSB باید دراین مرحله از کنترل کیفیت تایید گردد. همانطور که پاول کوبالک می گوید. ” به همین دلیل می توانیم کیفیت محصولات خود را تضمین نماییم.”

 

بسته بندی و حمل 

سرانجام ، ساچمه های بررسی شده به قسمت بسته بندی منتقل شده که در آنجا بسته بندی دقیقی دارند. سپس هر قوطی وزن و شمارش می شود. ساچمه های JSB به بیش از ۵۰ کشور در سراسر جهان ارسال می شوند.

توزیع کننده ای مانند پیرامید ایر سفارش خود را در پالت های چوبی حاوی صدها قوطی ساچمه دریافت می کند. برخی با پالت های چوبی یا کارتنی و بار هوایی حمل می شوند. فقط تصور کنید چه تعداد ساعت کاری برای این مرحله بسته بندی و ارسال صرف می شود. 


محصولات

در بخش قبلی با تاریخچه شرکت JSB آشنا شدیم. این شرکت محصولات زیادی در زمینه مهمات تفنگ های بادی تولید می کند و تنوع محصولات آن زیاد است. سری Match از محصولات JSB ساچمه هایی برای رقابت های تیراندازی ISSF می باشند که تولید آنها به سال ۱۹۹۱ و شروع کار JSB بر می گردد. این سری در چند مدل و وزن برای تیراندازان ده متر سلنی و دیگر رشته های ISSF طراحی و ساخته می شوند.  

در این لینک زیر می توانید کلیه محصولات تولیدی این شرکت را در وبسایت آن ببینید : 

JSB Pellets

 

در تیراندازی بنچ رست و رقابت های اوت دور بادی نیز تقریبا اکثر تیراندازان از محصولات این شرکت یا تولیدات آن تحت برندهای دیگر مانند ایرآرمز ، دایستیت و چند مورد دیگر استفاده می کنند. این شرکت همچنین یکی از حامیان و اسپانسرهای اصلی رقابت های بنچ رست WRABF و WFTF می باشد. 

 

کیفیت و دقت این محصولات در کنار انتخاب بچ های مختلف که برای تیراندازان رقابتی اهمیت زیادی دارد از دلایل انتخاب این برند ساچمه برای تیراندازی مسابقاتی است. در تیراندازی بنچ رست بادی ، سری دیابلو اگزاکت این شرکت مورد توجه تیراندازان این رشته قرار گرفته و استفاده می شود. در بخش بعدی به معرفی چند مدل محبوب آن در کالیبر ۴٫۵ می پردازیم. 

 

Diabolo Exact 8.44gr

این یکی از بهترین و پرفروش ترین محصولات شرکت JSB است. وزن آن به صورتی تهیه شده که با بیشتر تفنگ های بادی فیلدتارگت بازار دقت مطلوبی دارد. اگر تنظیمات تفنگ بر روی ۱۶ ژول تنظیم شود ، سرعت ۲۴۰ متر بر ثانیه با این ساچمه خواهید داشت. طبق تجربیات و بررسی هایی که داشتیم این سرعتی بهینه برای دقت در تفنگ های مورد استفاده برای بنچ رست کلاس لایت ورمینت هم می باشد. 

بیشتر تیراندازان بنچ رست از این ساچمه در کلاس لایت ورمینت استفاده می کنند. تفنگ هایی مانند ایرآرمز ، اشتایر ، والتر ، راپید ایر و حتی تفنگ های اختصاصی و تیون شده ای مانند Ataman M2 BR با این ساچمه دقت بسیار مطلوبی دارند. 

 

Diabolo Exact Heavy

این وزن از ساچمه های اگزاکت دیابلو به صورت ویژه برای تفنگ هایی با قدرت بالاتر طراحی شده اند. با این حال از این ساچمه در تیراندازی فیلدتارگت و بنچ رست بادی با قدرت ۱۶ ژول نیز استفاده می شود و دقت بسیار مطلوبی نیز برخی تفنگ ها با آن دارند. همچنین این ساچمه مورد علاقه تیراندازان کلاس هوی ورمینت با قدرت ۱۸ تا ۲۰ ژول در بنچ رست بادی نیز می باشد. 

این ساچمه به علت حساسیت کمتر نسبت به شرایط آب و هوایی و وزش باد مورد توجه قرار گرفته است. سرعت بهینه برای ۱۶ ژول مقدار ۲۱۵ متر بر ثانیه و حداکثر ۲۲۰ متر بر ثانیه در کلاس لایت ورمینت بنچ رست بادی و رقابت های فیلدتارگت WFTF است. 

 

Diabolo Exact Monster

با توجه به نام این ساچمه ، یکی از سنگین ترین وزن های موجود در بین اگزاکت دیابلوها است. این وزن اجازه استفاده از این ساچمه در تفنگ هایی با قدرت بالاتر در کالیبر ۴٫۵ را می دهد. این ساچمه مورد علاقه ویژه تیراندازان بنچ رست در کلاس هوی ورمینت نیز می باشد. بازه تنظیم سرعت بین ۲۲۰ متر بر ثانیه تا ۲۴۵ متر بر ثانیه در تفنگ های مختلف را داراست. این ساچمه نیز مانند دیابلو اگزکت هوی دارای حداکثر حفظ ثبات پروازی در شرایط آب و هوایی بد و بادی را می باشد. 

در بررسی هایی که تیراندازان بنچ رست داخلی و نیز دیگر کشورها داشته اند ، این ساچمه قابل استفاده بر روی لوله های ۱۲ خان تفنگ هایی مانند اشتایر و فینورک بوده و دقت مطلوبی نیز داراست. با توجه به وزن این ساچمه ، تفنگ هایی که از لوله پلی گون استفاده می کنند امکان استفاده از حداکثر قدرت مجاز کلاس هوی ورمینت بنچ رست بادی را با حفظ دقت می دهند. تنظیمات قدرت بین ۲۴۰ تا ۲۴۵ متر بر ثانیه در تفنگ هایی مانند توماس ، راپید ایر BM500 یا TM1000 نتایج خوبی داشته است. 


منابع : 

http://www.schulzdiabolo.cz/en

https://hardairmagazine.com

یک پاسخ

  1. سپاس از شما ، بسیار مطلب جالب و کاملی بود. امیدورام در مورد کالیبر۰٫۲۲ هم مطالبی بزارین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

عضویت

این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.