بنچ رست ریم فایر – بارل تیونرها

بارل تیونرها

بارل تیونرها یا استابیلایزرها، به شکلی که در اروپا شناخته شده‌اند، از سابقه‌ی طولانی به اندازه تاریخ بنچ رست برخوردارند. ایده‌ی ساخت این قطعه که بیشترین تحقیق و توسعه در جامعه‌ی بنچ‌رست ریم فایر پیرامون آن انجام شده است، به دهه‌ی ۱۹۴۰ میلادی باز می‌گردد. تفنگ‌سازان آمریکایی از این ایده‌ی مؤثر برای بنچ‌رست ریم‌ فایر استفاده کردند. هدف از ساخت این قطعه کنترل نوسان- یا حرکت- لوله‌ی تفنگ در زمان خروج گلوله از سرلوله‌ی تفنگ است. 

بارل تیونر در اصل قطعه‌ای سنگین وزن است که در نزدیکی انتهای لوله‌ی تفنگ نصب می‌شود. کاربرد این قطعه تغییر لرزش در نقاط ویژه‌ای از لوله‌ی تفنگ- شامل سرلوله- در زمان خروج گلوله از لوله‌ی تفنگ است. تیونر را می‌توان به گونه‌ای تنظیم کرد که بسته به مهمات مورد استفاده وزن آن به جلو و عقب حرکت داده شود. به این نکته هم توجه می‌شود که هر دسته از مهمات ریم فایر در داخل تفنگ شما عملکرد متفاوتی خواهد داشت، که این موضوع به احتراق اولیه، میزان فشار ایجاد شده، وزن گلوله، سرعت و انرژی سرلوله و غیره بستگی دارد.

در اینجا قصد ندارم به مبانی فیزیکی ایده بپردازم، چرا که بیش از اندازه پیچیده است و در این مقاله قصد پرداختن به آن را ندارم و اینکه افراد دیگری وجود دارند که بهتر از من قادرند آن را توضیح دهند. دیدگاه‌های مختلفی درباره‌ی چرایی کارکرد تیونرها و نحوه‌ی ارتعاش لوله‌ی تفنگ در زمان شلیک وجود دارد، اما تأثیر مثبت و مزیت استفاده از بارل تیونر عمدتاً مورد توافق بوده است. تحلیل عالی درباره‌ی مبانی فیزیکی و تحقیقات انجام شده را می‌توانید در دو وب‌سایت با ارزش بیابید.

وب‌سایت نخست متعلق به وارمینت آل است، که با سخاوتمندی به من اجازه داده است از بخشی از پژوهش‌های او استفاده کنم. این وب‌سایت منبعی عالی است و کاملاً به جزئیات موضوع می‌پردازد، اگرچه برای درک بخشی از این موضوع‌ها باید علم مهندسی داشته باشید (http://www.varmintal.com/atune.htm).

منبع دوم نسخه‌ای از مقاله‌‌ی بیل کالفی[۱] است. این مقاله مربوط به تیراندازان بنچ‌رست سنترفایر است که در این مقاله با بارل تیونرها آشنا می‌شوند، اما توضیح تئوری‌ها و ارتباط موضوع با رشته‌ی بنچ‌رست ریم فایر بدیهی است (http://www.precisionshooting.com/psm_2005_03_issue.html).

[۱] Bill Calfee

آقای MAURICE HASSARD از تیراندازان برتر ریم فایر از تیونر Harrel استفاده می کند.

طراحی ها …

داده‌ها اطلاعات دقیقی در اختیار می‌گذارند، اما چه می‌شود؟ این داده‌ها چگونه به طرحی برای بارل تیونر تبدیل می‌شوند و چگونه می‌توان چنین طرحی را به دست آورد؟ تعداد فراوانی از گزینه‌های «خودتان انجام دهید» و برخی از نسخه‌های ارزان‌قیمت‌تر وجود دارد. طرح‌های DIY (Do It Yourself) نسبتا ساده را می توان ساخت، اما این طرح‌ها بیشتر مربوط به آن نوعی از تیونرها هستند که به لوله‌ی تفنگ وصل می‌شوند، نه سرلوله، که در شکل زیر دیده می‌شود. این طرح مشابه ایده‌ی آنشوتز[۱] است که مدتی قبل پرورانده شده است. تیونر آن‌ها به گونه‌ای طراحی شده بود که به بدنه لوله متصل می شود و در طول آن حرکت کند. موفقیت این تیونرها ثابت شده است، اما به اندازه‌ی تیونرهای نصب شونده بر روی سرلوله موفق نبوده‌اند.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام فایل آن Barrel-tuners-5-1030x579.jpg می‌باشد

تیونرهای دیگر، مانند Limbsaver، گزینه‌ی ارزان‌قیمت‌تر و نسبتاً تازه وارد است. اگرچه از این تیونر می‌توان برای بنچ‌رست ریم فایر استفاده کرد، ممکن است فاقد وزن مورد نیاز برای اثربخشی جدی بر برخی از سرلوله‌های سنگین‌تر مورد استفاده باشد.

[۱] Anschutz

تعداد زیادی تولیدکننده‌ی بارل تیونرهای «آماده‌ی فروش» وجود دارد، که به جز یک مورد- که در ایتالیا حضور دارد- عمدتاً در آمریکا هستند. اگرچه از صفت «آماده‌ی فروش» استفاده کردیم، در واقعیت برخی از تیونرها اختصاصاً برای تفنگ شما کالیبره شده‌اند و بنابراین ممکن است در برخی از موارد زمان انتظار وجود داشته باشد!

لینک دو مورد از وبسایت هایی که چنین طرح هایی را دارند در ادامه قرار داده ام، هر چند این وب‌سایت‌ها برای افرادی هستند که قصد خرید طرح‌های استاندارد را دارند:

Killough Shooting Sports – www.killoughshootingsports.com

Varide Cicognani Italy – www.varidecicognani.com

این تولیدکنندگان و خرده‌فروشان سابقه‌ی طولانی در رشته‌ی بنچ‌رست ریم فایر دارند، اما اکثر آن‌ها مشابه هستند. در نهایت می‌توان گفت همه‌ی آن‌ها یک کار انجام می‌دهند، بنابراین انتخاب عملکرد و سبک کار بستگی به تولیدکننده‌ای دارد که به سراغ آن می‌روید. اگر می‌خواهید بارل تیونری با طراحی اختصاصی برای تفنگ خود داشته باشید، بحث هزینه‌ به میان خواهد آمد. این طرح‌ها توسط چند سازنده‌ی تفنگ ساخته شده‌اند، اما از بین طرح‌های آماده‌ی فروشی که پیشتر به آن‌ها اشاره شد، در حال حاضر از چند طرح رایج استفاده می‌شود. از آنجایی که قطر لوله‌ تفنگ‌ها ممکن است بسیار متفاوت باشد، ممکن است نیاز به اعمال برخی اصلاحات وجود داشته باشد، به ویژه برای لوله تفنگ‌هایی که مخروطی شکل هستند! این موضوع را می‌توان با فروشنده یا سازنده‌ی تفنگ در میان گذاشت.

قیمت یک بارل تیونر خوب از تولیدکنندگان اشاره‌ شده از حدود ۱۲۰ پوند به بالا خواهد بود. تیونر Cicognani ، که چند سال پیش خریده بودم، در حدود ۱۴۵ پوند قیمت داشت که برای سازگاری با لوله تفنگ مخروطی‌شکل دارای یک روپوش است. قیمت به روز را می توان از طریق وب سایت های این سازنده بررسی کرد.

تیونر Time Precision در وب‌سایت قیمتی در حدود ۱۱۰ دلار دارد، اما قیمت بسته‌بندی و ارسال پستی نیز باید مد نظر قرار گیرد.

وب‌سایت Dan Killough مملو از تجهیزات و لوازم جانبی ورزش تیراندازی بنچ رست است. این وب‌سایت، تیونر نوع Harrel را که مشابه تیونر Cicognani است، به قیمت ۱۵۰ دلار عرضه می‌کند. هم‌چنین ، لوازم جانبی بسیاری در این وب‌سایت به فروش می‌رسند. تا به حال، تیونر Harrel تطبیق‌پذیرترین تیونر بوده است، چرا که می‌توان آن را به سادگی تطبیق داد و به اکثر تفنگ‌ها اضافه کرد، و این موضوع باعث شده است این تیونر از برخی جهات تیونر آینده لقب بگیرد. هم‌چنین، وزن این تیونر به مراتب کمتر از تیونر Cicognani است.

تیونر Harrel
تیوتر Cicognani

متأسفانه، در تمامی کلاس های وزنی در رشته‌ی بنچ‌رست ریم فایر نمی‌توان از بارل تیونرها استفاده کرد. استفاده از این قطعه فقط محدود به کلاس های لایت و هوی ورمینت است. با این حال، طرح‌هایی از لوله‌ی تفنگ در آمریکا ساخته شده‌اند که جرم تنظیمی در قسمت سرلوله و به عنوان بخش یکپارچه‌ای از خود لوله‌ی تفنگ قرار می‌گیرد. این طرح‌ها توسط بیل کالفی طراحی شده‌اند و Shilen اخیراً آن‌ها را تولید می‌کند. این طرح‌ها ایده‌های نسبتاً جدیدی هستند و در حال حاضر بر روی تفنگ‌های کلاس اسپورتر در اروپا نصب می‌شوند.

با در دست داشتن این اطلاعات به این پرسش می‌رسیم که آیا تیونرها مؤثر هستند یا خیر؟ در ورای این پژوهش‌ انبوهی از آزمایش‌ها، داده‌ها و سالیان سال تجربه‌ی تیراندازان بنچ‌رست ریم فایر وجود دارد که با کمک گرفتن از بارل تیونر امتیازات بالایی را کسب کرده‌اند. خود من به شخصه تیونرها را تأیید می‌کنم، چرا که در طول سالیان گذشته تأثیر مثبتی بر تیراندازی من داشته‌اند. سایر تیراندازان بنچ‌رست ریم فایر نیز که از آن‌ها استفاده کرده‌اند، تأثیرگذاری آن‌ها را در رقابت‌های رسمی تأیید خواهند کرد.


آقای Tomi Korpi تیرانداز فنلاندی و قهرمان چندین دوره مسابقات WRABF در حال تیراندازی با تفنگ ریم فایر با تیونر نصب شده در انتهای لوله تفنگ

استفاده از بارل تیونر

بهتر است تیونر خود را در یک روز آرام و هوای کالم تنظیم کنید و مطمئن شوید تفنگتان تمیز است و به نحو مناسب آماده‌سازی شده است، به طوری که عملکرد لوله‌ی تفنگ پایدار باشد. نمی‌خواهیم عوامل خارجی مانند باد و غیره تنظیمات شما را با اشکال مواجه سازد، بنابراین اگر تردید داشتید که فضای مناسبی در میدان تیراندازی برقرار نیست، تنظیمات را در فضای ایندور انجام دهید!

کار کردن با یک تیونر ویژه بستگی به این خواهد داشت که از چه تیونری استفاده می‌کنید، اما معمولاً دستورالعمل‌های استفاده همراه با محصول ارائه می‌شوند. در واقع، همه‌ی تیونرها مشابه هستند و می‌توانید از دستورالعمل‌های زیر استفاده کنید :

مطمئن شوید که تیونر در موقعیت صفر نصب شده است. اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید بهترین تنظیمات یا «نقطه‌ی طلایی» را در ۱۲ موقعیت اول پیدا کنید. ده تا بیست گلوله شلیک کنید تا مطمئن شوید لایه‌ای از روغن در لوله‌ی تفنگ وجود دارد و لوله‌ی تفنگ پایدار است. سپس در موقعیت صفر شروع به گرفتن گروه تیر با پنج شلیک داشته باشید و سپس این کار را در موقعیت‌های یک و دو و … تکرار کنید. در این نقطه باید متوجه تغییری در اندازه‌ی گروه تیرها شوید. اگر در ده موقعیت اول به گروه تیرهای مناسب نرسیدید، کار را ادامه دهید تا برای مهماتی که در حال آزمودن آن‌ها هستید به بهترین گروه تیر برسید. هر مرتبه که مهمات را عوض می‌کنید ممکن است نیاز به تکرار این کار باشد، اما مهمات برند مشابه یا هم دسته ( یک بچ نامبر) باید نتایج یکسان یا مشابهی داشته باشند.

من هرگز تنظیمات تفنگ خودم را تغییر نداده‌ام. اگر مشکلی پیش بیاید، معمولاً تنها نیاز به اصلاحات جزئی وجود خواهد داشت. کارهای انجام شده، تنظیمات تیونر، برند مهمات و شماره‌ی دسته (بچ) را برای آزمون‌های بعدی تیونر یادداشت کنید. این فرآیند ممکن است زمان‌بر باشد، بنابراین یک بعد از ظهر را در میدان تیراندازی به آن اختصاص دهید. هنگامی که تیونر خودم را تنظیم می‌کردم خوش شانس بودم که پس از ۵۰ شلیک به «نقطه‌ی طلایی» دست پیدا کردم.

برای نگهداری تیونر، دومین یا سومین باری که تیراندازی می‌کنید آن را تمیز کنید، یا اگر ترجیح بدهید، پس از هر جلسه تیراندازی مراحل تنظیف را داشته باشید. در دیواره‌های داخلی رسوبات فراوانی شکل می‌گیرند. این رسوبات را به سادگی می‌توان با خارج کردن تیونر زدود، اما لطفاً از تنظیمات خود یادداشت تهیه کنید یا اگر می‌توانید محل تنظیمات را قفل کنید، سپس با استفاده از حلالی که به طور معمول از آن استفاده می‌کنید تمیزکاری را انجام دهید. به این دلیل گفتم که تیونر را از جای خود جدا کنید که در صورت متصل بودن تیونر به تفنگ، هنگام تمیز کردن ممکن است به تاج لوله (Crown) آسیب وارد شود.

من معمولاً با استفاده از پارچه‌های آغشته به روغن یا حلال تمیزکاری انجام می‌دهم، اما در صورت باقی ماندن تیونر بر روی لوله‌ی تفنگ، بقایای رسوبات ممکن است در سر لوله (مازل) باقی بماند. مسئله‌ی دیگر درباره‌ی باقی نگهداشتن تیونر بر روی لوله پس از تیراندازی ، احتمال ایجاد رطوبت در داخل لوله است. این مسئله ممکن است بر تاج لوله تأثیر بگذارد، اما در نهایت باید گفت هر کس روش خاص خودش را خواهد داشت.

 

مسابقات کاپ جهانی ۲۰۱۷ اسلونی – تیرانداز تیم ایالات متحده از تیونر Harrel بروی تفنگ خود استفاده کرده است.

آینده بارل تیونرها

تردیدی وجود ندارد که بارل تیونرها تأثیرات شگرفی بر جامعه‌ی بنچ‌رست ریم فایر داشته‌‌اند، که این تأثیرگذاری در امتیازاتی که تیراندازان به دست می‌آورند انعکاس می‌یابد. توسعه همیشه صورت می گیرد و این تجهیزات نیز بخشی از این توسعه است. در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ آزمایش‌های بسیاری انجام شدند که با استفاده از رینگ‌ها یا واشرهای اضافه شده به انتهای بارل تیونر در پی افزودن وزن یا جرم بیشتر به تیونرهای موجود بودند. در صورت نیاز، این واشرها یا حلقه‌ها را می‌توان با افزایش‌های یک اونسی (۲۸ گرمی) یا نیم اونسی (۱۴ گرمی) به تیونر پیچ کرد. سپس می‌توان تیونر را به شکل نرمال تنظیم کرد. در شکل زیر نمونه ای از این واشر و وزنه ها که برای بارل تیونر Harrel استفاده شده را می بینید :

تیونرهای میان لوله‌ای نیز به عنوان تجهیزات جانبی بالقوه بعد از سالها مورد توجه تیراندازان بنچ رست قرار گرفته است و امیدوارم در آینده ، یک بررسی پیرامون این تیونرها بنویسم. برای پیگیری این موضوع و وزنه‌های اشاره شده‌ی فوق وب‌سایت Killough Shooting Sports را پیگیری کنید.

پیشرفت دیگر در زمینه‌ی بارل تیونر Pappas Noodle بوده است، که مدتی قبل نگاهی به آنها داشتم. اگر می‌خواهید روند توسعه‌ بارل تیونرها را دنبال کنید، انجمن Benchrest central را پیگیری کنید. این انجمن مملو از اطلاعاتی است که در آگاه نگه داشتن شما مؤثر خواهند بود. برخی از مطالب وبسایت Varmint Al واقعاً مطالب جالبی در این زمینه هستند.

تفنگ یکی از تیراندازان تیم بریتانیا در خلال مسابقات کاپ جهانی ۲۰۱۷ اسلونی

منبع : مجله بنچ رست شوترز 

ترجمه و ویرایش : صادق قرنجیکی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

عضویت

این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.