معرفی دوربین Weaver T36

دوربین تفنگ یکی از تجهیزات مهم در تیراندازی بنچ رست است. با توجه به رشته و کلاس مسابقات ، دوربین مورد استفاده می تواند متفاوت باشد. در بنچ رست فواصل کوتاه مثل بنچ رست بادی ۲۵ متر و ریم فایر ۵۰ متر و حتی سنترفایر ۱۰۰ متر، استفاده از دوربین های سبک تر با تیوب یک اینچی بیشتر متداول است. به این علت که قوانین و کلاس بندی این مسابقات، وزن تفنگ و تجهیزات را محدود کرده است. مشخصه اصلی این رده از دوربین ها ، تیوب یک اینچی و وزن حدود ۷۰۰ گرم و زوم ثابت (Fixed Power) بودن آنهاست. کمپانی Weaver با معرفی مدل Weaver T36 ، سال هاست که در این ورزش حضوری فعال دارد. 

دوربین Weaver T36  به علت داشتن مشخصات لازم برای بنچ رست فواصل کوتاه توسط تعداد زیادی از تیراندازان استفاده می شود. بررسی های مختلفی از آن توسط تیراندازان در منابع مرتبط با بنچ رست منتشر شده است. این دوربین توسط تیراندازان بنچ رست F-class ، سنترفایر ۱۰۰ یارد ، ریم فایر ۵۰متر و تفنگ بادی استفاده می شود و یکی از دوربین های محبوب و کاربردی در تیراندازی بنچ رست است. و معمولا با عنوان legendary in competitive shooting circles از آن یاد می شود. 

مشخصات  Weaver T36 

مدل T36 ویور با وزن ۱۷ اونس گزینه بسیار خوبی برای تیراندازان کلاس های ریم فایر و بادی است. بدنه ی این دوربین یک اینچی و از آلومینیوم مورد استفاده در صنایع هوایی برای ساخت آن استفاده شده است. دارای دهنه با عدسی ۴۰ میلیمتری و تنظیم پارالکس بر روی لنز جلویی ( adjustable objective lens ) است. همینطور این دوربین در دو رنگ مشکی و نقره ای قابل تهیه می باشد. 

تارت های ۱/۸ این مدل که با عنوان Micro-Trac 4 Point Adjustment System مورد استفاده قرار می گیرد، امکان تنظیمات دقیق و مورد نیاز بنچ رست را به تیرانداز می دهد. طراحی این بخش از دوربین به صورت فنر و اجزای حرکتی مستقل از همدیگر است که امکان تنظیمات مستقل در برد و ویندیج را امکانپذیر می سازد. 

لنز های دوربین Weaver T36 کاملا مولتی کوتد بوده که تابش های مزاحم نور را کم کرده ، روشنایی تصویر را افزایش داده و وضوح تصویر بسیار خوبی را به شما بدهد. این دوربین به صورت استاندارد با یک جفت تارت های بزرگ تنظیم بنچ رست ، سان شید و درپوش های فلزی پیچی لنزها ارایه می شود. 

رتیکل های T36 ، ظرافت بسیار خوبی برای تیراندازی دقیق بر روی اهداف کوچک بنچ رست را دارد.دوربین Weaver T36 با دو نوع رتیکل Fine Crosshair و Fine Crosshair 1.8 MOA Dot قابل تهیه است.

بررسی Weaver T36

بسته بندی این دوربین شامل خود دوربین و تجهیزات جانبی است که خرید آن را جذاب تر می نماید. دوربین های کمی در این رده قیمتی هستند که در بسته بندی خود دارای چند قطعه کاربردی باشند. 

بدنه دوربین

این دوربین از تیوب یک اینچی در بدنه خود بهره می برد. در عین حال بدنه محکمی نیز داشته و کیفیت ساخت خوبی در این رده از دوربین ها دارد. بدنه یک اینچی این دوربین در مقابل تیوب ۳۰ میلیمتری دوربینی مانند Leupold 45*45 ظریف تر بوده اما کارایی لازم برای تیراندازی بنچ رست را دارد. روشنایی و وضوح تصاویر برای کاربرد تیراندازی بنچ رست مناسب و کافی است. 

لنزها :

همانطور که انتظار می رود این دوربین از لنز هایی با تکنولوژی کوتینگ چند لایه  استفاده کرده است. تصاویر در لنز این دوربین دارای اعواج حتی در کناره های عدسی نبوده و از این نظر نمره قابل قبولی در ارایه تصویری با شفافیت و وضوح مناسب می گیرد. لنزهای این دوربین همانند بسیاری از دوربین های مورد استفاده در بنچ رست در ژاپن ساخته شده و در ایالات متحده اسمبل می شوند.

برای تست این موضوع که پدیده فلر بر روی عدسی دوربین وجود دارد یا نه ، می توانید عدسی دوربین را به سمت یک منبع نوری نگاه کند ( البته نه خورشید) ! در صورت استفاده دوربین از عدسی های بی کیفیت ، این موضوع مشهود دیده می شود. در هر صورت دوربین ازاین تست نمره قبولی دربافت می کند.

تنظیم پارالکس 

تنظیم پارالکس دوربین بر روی لنز شیئی (عدسی جلویی دوربین) قرار گرفته که می تواند یک نقطه ضعف در مقابل دوربین های جدید بنچ رست که از سایدفوکوس استفاده می کنند، باشد. البته شاید این موضوع چندان مهم نباشد وقتی به این فکر کنیم که در بنچ رست بیشتر تنظیمات لازم بر روی دوربین را قبل از مسابقه و تمرین انجام می دهیم. اما نمی توان راحتی تنظیم پارالکس در دوربین های ساید فوکوس جدید را نسبت به مدل های روی لنز جلویی نادیده گرفت. تنظیم پارالکس بر روی عدسی شیئی بدون برخاستن از روی صندلی و پشت میز بنچ رست کار چندان راحتی نیست. با این حال تنظیم این بخش به صورت روانی انجام می شود و بعد از رسیدن به محدوده مناسب، به خوبی قفل می گردد.

تارت ها 

تارت های برد و سمت این دوربین از تغییرات ۱٫۸ MOA برخوردار است که می توان تنظیمات کوچک و دقیق تری را انجام داد.  تارت های این دوربین گاهی در زمان حرکت و کلیک دادن، رد می کنند. این موضوع به علت سفتی کلیک دهی تارت های این دوربین می باشد. اما به صورت کلی تارت ها اندازه خوبی دارند و دارای نوشتار مشخص و واضحی هستند.

وزن

وزن دوریبن یکی از فاکتورهای تصمیم گیری تیراندازان بنچ رست در انتخاب دوربین برای سلاح  است. وزن این دوربین ۱۷ اونس یا حدود ۴۸۲ گرم می باشد. این موضوع بخصوص برای تیراندازان ریم فایر ۵۰ متر و تفنگ بادی ۲۵ متر که محدودیت های وزنی در کلاس های مسابقاتی خود دارند، حائز اهمیت است.

این دوربین قابلیت استفاده در هر دو کلاس لایت ورمینت و هوی ورمینت را داشته و یک انتخاب مناسب از لحاظ مشخصات و قیمت می باشد. در تصویر زیر این دوربین را بر روی تفنگ اشتایر مدل LG110 نصب شده می بینید که برای کلاس لایت ورمینت تفنگ بادی آماده شده است. 

این دوربین همراه با یک sunshield با طول ده سانتیمترعرضه می شود که یک نکته مثبت برای تیراندازان بنچ رست و مسابقات فضای باز می باشد. در برخی دوربین ها نیاز هست تا این قطعه به صورت جداگانه خریداری شود. 

درپوش لنز جلویی این دوربین به صورت رزوه ای بوده و برای نصب سان شید نیاز به باز کردن این درپوش داریم. این کار به راحتی انجام می شود. داشتن این درپوش زمانی که نیاز به استفاده از دوربین ندارید باعث می شود تا لنزها تمیز بمانند. 

 

جمع بندی

مشخصات فنی و کیفیت لازم همراه با قیمت مناسب باعث می شود که Weaver T36 یکی از انتخاب های خوب برای تیراندازی بنچ رست شورت رنج یا شروع تیراندازی در این رشته ی ورزشی باشد. با اینحال دوربین های دیگری در همین رده نیز در بازار وجود دارند که کیفیت لازم و قیمت زیر ۱۰۰۰ دلار را دارا هستند. در حال حاضر تولید مدل T36 کمپانی ویور متوقف شده (Discontinued) ولی دوربین های دیگری از جمله سایترون مدل ۳۶*۴۲ BRD با مشخصات مشابه قابل تهیه می باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

عضویت

این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.