میز بنچ رست ، طراحی و ساخت

بعد از چندین سال تیراندازی در رشته بنچ رست و تجربه ساخت یک باشگاه اختصاصی بنچ رست و همچنین برگزاری مسابقات این رشته در مکان های مختلف با سوالاتی از جانب تیراندازان و یا فعالان جدید مواجه هستیم. میزهای بنچ رست ! یک میز بنچ رست چه خصوصیاتی باید داشته باشد و طراحی آن به چه شکلی است؟

میز تیراندازی در بنچ رست یکی از اصلی ترین زیرساخت های محل برگزاری مسابقات است. محکم و استوار بودن میز ، اجازه قرار دادن پایدار دیرگ تجهیزات یعنی رست ها و تفنک و در نتیجه یک تیراندازی دقیق را می دهد. در این مقاله قصد دارم تا تجربیاتی که در زمینه ساخت میزهای بنچ رست را داشتیم با شما به اشتراک بگذاریم. 


میز بنچ رست ، مدل ها و طرح ها

قبل از هر چیز باید در نظر گرفت که میزهایی که برای برگزاری رقابت های بنچ رست استفاده می شود ، باید امکان تیراندازی به شرکت کنندگان راست دست و چپ دست را بدهد. مگر اینکه شما بخواهید که یک میز صرفا برای تیراندازی شخصی شما باشد. ساخت و تهیه میز های بنچ رست محکم و استوار به چند فاکتور مهم بستگی دارد ، فضا ، مصالح ساخت و در نهایت بودجه ! در کشورهای اروپایی این موضوع به سادگی یک خرید اینترنتی از سازندگان تجهیزات تیراندازی و بنچ رست است. یکی از طرح هایی که در کشورهای اروپایی محبوب و مورد استفاده شخصی و باشگاهی زیادی قرار گرفته ، میزهایی با پایه فلزی و رویه چوبی است. این میزها به صورت آماده و با کیفیت تولید و قابل خرید از شرکت هایی مثل Cicognani هست. 

یکی از دلایل محبوبیت این طرح در کشورهای اروپایی ، کاربری هیا مختلف از باشگاه بزرگ تیراندازی است که نیاز به تغییر و جابجایی میزها مورد نیاز است. همینطور محل قرار گیری میزها از آسیب های محیطی کاملا محافظت می کنند. بنابراین می توان این نوع میزها را در مسابقات مختلف برگزار شده در قاره سبز دید. 

نوع دیگر میزها ، میزهای ثابت هستند که از صفحات بلوکی و بتن و یا صفحات بتنی آماده ساخته می شوند. این نوع میزها عمدتا در میدان هایی که در فضای باز و بیرون شهر هستند کاربرد بیشتری دارد. عمر آنها طولانی است ، هزینه ساخت کمتری دارند و تهیه و نصب آنها سخت نیست. در ادامه به بررسی این دو نوع طرح می پردازیم. 


میزهای پایه فلز با رویه چوبی

در رقابت های قهرمانی اروپا و جام جهانی ۲۰۱۰ ، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ فدراسیون جهانی بنچ رست ریم فایر و بادی  WRABF از میزهایی با این طرح استفاده شد. طراحی این میزها پیچیده نیست و اگر فلزکاری که کمی علاقه و اشتیاق برای کمک داشته باشید ، ساخت قطعات آن سخت نیست. در شکل زیر طرح این نوع پایه فلزی میز بنچ رست را می بینید. این طراحی محکم و استوار بوده و به خوبی روی کف زمین قرار می گیرد.  

می توان با قرار دادن کیسه شن در کنارهای پایه میزها ، استواری آنها را بیشتر کرد. رویه میزها می تواند از صفحات لمینیت شده ۲۰ یا ۴۰ میلیمتری بهم چسبیده  یا قطعات یکدست چوب که دارای ضخامت مناسب هستند ، ساخته شوند. در سال های ۹۳ تا ۹۵ که باشگاه های بنچ رست ثابتی وجود نداشت ، برای برگزاری مسابقات از میزهایی با پایه فلزی با قبلیت جدا سازی و رویه های چوبی از جنس MDF استفاده می کردیم.

استفاده از رویه مناسب چوبی یکی از بخش های مهم ساخت این نوع میزهاست. استفاده از صفحات MDF برای ساخت میزهای بنچ رست مناسب نیستند. بعد از برگزاری چند مسابقه و همینطور آشنایی با طرح های خوبی مثل میزهای اروپایی که در بالا تصاویر آنها ارسال شد ، به این نتیجه رسیدیم که استفاده از MDF مناسب نیست. دلیل آن هم لیز بودن رویه میزها بود که باعث عدم ثبات خوبی رست ها روی این صفحات می شد. هیمنطور صفحات MDF حساسیت بیشتری به آسیب ناشی از حمل و نقل دارند و نگهداری آنها در شرایط اقلیمی مختلف سخت است. 

نمونه میزهای ساخته شده پایه فلز و رویه چوب MDF : 

با ایجاد باشگاه های بنچ رست ثابت در سه سال اخیر در چند شهر مختلف ، استفاده از این نوع میزها کمتر شده و بیشتر باشگاه ها تمایل به ساخت میزهای سیمانی پیدا کردند. 

امتیاز این طرح برای ما داشتن قابلیت جابجایی و برگزاری مسابقات در مکان های مختلف بود. طرح هایی که در اروپا و یا توسط شرکت Cicognani ساخته می شوند با طرحی که ما استفاده کردیم متفاوت هست. این میزها استواری بیشتری به دلیل کاملا ثابت بودن پایه های فلزی در بخش اتصال به یکدیگر دارند. نقشه CAD و شماتیک این میز در این بخش قابل دریافت می باشد. 


میزهای سیمانی

این نوع میزها بیشترین در کشورها و مناطقی که میدان های تیراندازی بنچ رست در فضای باز و با شرایط اقلیمی سخت و متفاوت هستند ، ساخته شده اند. همانطور که در ابتدای نوشتار متذکر شدیم ، محل احداث میدان تیراندازی ، وصعت و بودجه ساخت از فاکتورهای اصلی در انتخاب طرح میزهای بنچ رست است. 

در کشور ما نیز هزینه ساخت و ایجاد و نگهداری میزهای سیمانی نسبت به میزهای پایه فلز و رویه چوبی پایین تر بوده و ساخت راحت تری نیز دارد. بنابراین در اولین میدان های تیراندازی بنچ رست احداث شده در ایران مانند اصفهان و بندرترکمن از این طرح برای ساخت میزها استفاده شد. 

در صورتی که محل باشگاه تیراندازی بنچ رست شما در محوطه بیرونی موسسات و یا فضای باز بوده و همینطور بودجه آماده سازی باشگاه محدود باشد ، استفاده از این نوع میزها برای تجهیز باشگاه بنچ رست توصیه می شود. در ادامه طرح های اجرا شده در باشگاه های داخلی بنچ رست را می بینید. 

Bench Design (27)
میدان تیراندازی بنچ رست باشگاه سیمان اصفهان در زمان احداث آن سال ۱۳۹۵
Bench Design (44)
باشگاه تیراندازی بنچ رست گلستان ، اولین باشگاه اخصاصی بنچ رست تفنگ بادی در ایران
باشگاه تیراندازی مهراسپورت در غرب تهران
باشگاه تیراندازی بنچ رست لازستان استان فارس که در چند دوره بهینه سازی شده و در نهایت با میزهای سیمانی مجهز شد.
باشگاه تیراندازی شاتین واقع در مجموعه مهام در شمال شرق تهران ، از میزهایی با پایه فلزی و رویه سیمانی استفاده کرد. احداث این باشگاه سال ۱۳۹۶ بود.
میدان تیراندازی بنچ رست ورزشگاه نقش جهان اصفهان ، پایه بلوک و رویه سیمانی ، احداث در سال ۱۳۹۷

در نهایت انتخاب مدل ساخت میز به شما و هدف شما از ساخت آنها بستگی دارد. به طور مثال در مسابقات بزرگ قهرمانی جهان یا قهرمانی اروپا که هر ۲ تا ۴ سال یکبار برگزار می شود ، استفاده از میزهایی با پایه فلز و رویه چوبی انتخاب بهترو منطقی است است. در ایالات متحده ، افریقای جنوبی و استرالیا میدان های تیراندازی با حداقل ۳۰ تا ۴۰ میز سیمانی و ثابت نیز وجود دارد. 

 

میزهای استفاده شده در مسابقات کاپ جهانی ۲۰۱۳ جمهوری قبل از چیدمان در میدان مسابقه

شرایط اقلیمی ، مکان ساخت باشگاه یا میدان تیراندازی ، بودجه مهم ترین فاکتورهایی است که باعث انتخاب طرح و شکل ساخت میزهای بنچ رست می شود. در ایران با توجه به تجریباتی که در ساخت میدان های تیراندازی بنچ رست بدست آمده ، استفاده از طرح  میزهای سیمانی با پایه بلوک یا آجر ، بهترین انتخاب هم برای باشگاه ها هم میدان های تیراندازی کوچک شخصی است. 

میزهای سیمانی بودجه کمتری نیاز دارند ، ساخت آنها توسط خود شخص و یا با یک استاد کار نیمه ماهر هم قابل انجام است. دوام زیادی دارند و برای سالهای زیادی بدون نیاز به سرویس خاصی قابل استفاده هستند. 


مواردی که در ساخت میزهای سیمانی باید مد نظر قرار داد : 

تهیه قالب مناسب و منطبق با اندازه مشخص شده ، استفاده از مصالح با کیفیت خوب ، دوخت میلگرد با قطر مناسب که برای ضخامت ۷ تا ۱۰ سانتیمتر رویه  میزهای سیمانی ، میلگرد شماره ۶ تا ۸ قابل استفاده است. در ساخت رویه های میز باشگاه گلستان از نقشه میزهای مسابقات قهرمانی اروپا ۲۰۱۷ استفاده کردیم. همین نقشه برای میزهای باشگاه لارستان ، کردکوی و نقش جهان اصفهان نیز به کار برده شد. 

محل نصب پایه میزها از قبل باید آماده سازی شده باشد. اگر در محلی که میزها نصب می شوند ، شیب وجود دارد باید بوسیله زیرسازی و بتن ریزی تصطیح شود. 

برای پایه میزها استفاده از بلوک های سیمانی قابل اجراست ، اما آجرچینی دوام و استحکام بیشتری نسبت به بلوک سیمانی دارد. این به بودجه شما بستگی خواهد داشت. بعد از ساخت و نصب رویه های سیمانی عمل آوری بتن بوسیله افشاندن آب نیز بسیار مهم است. این کار باعث کاهش ترک خوردگی های خفیف در صفحه میز خواهد شد. 

نمونه قالب های مورد استفاده در چند میدان تیراندازی در ایران :


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

عضویت

این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.