معرفی Pellet gauge ابزار دسته بندی ساچمه

 

معرفی پلت گیج Pellet Gauge

پلت گیج یک ابزار دقیق است که به شما امکان اندازه گیری هد ساچمه ها را می دهد. این دستگاه شامل یک صفحه فلزی است که از سوراخ هایی با اندازه تصاعدی ( در اندازه های معمول هد ساچمه ها) تشکیل شده که هد ساچمه ها را رد یا قبول می کند. اگر هد یک ساچمه با اندازه سوراخ یکی باشد ، ساچمه داخل آن سقوط کرده ولی بوسیله دامنه گرفته می شود. همانطور که می دانید اندازه دامنه بزرگ تر از هد ساچمه است. اندازه این سوراخ ها در کالیبر ۱۷۷٫ (۴٫۵ میلیمتر) از ۴٫۴۷mm تا ۴٫۵۶mm تشکیل شده است.

این وسیله از صفحه ظریف و نازک استیل که با تکنولوژی لیزر (diode pumped fiber optic laser) برش داده می شود ساخته شده و قطر سوراخ ها با دقت ۰٫۰۰۲۵ +/- میلیمتر برش داده شده اند. سازنده این ابزار تجربه سالها کار در زمینه برش لیزر و کار دقیق را دارد. به گفته سازنده صفحه فلزی از استیل ۳۰۴ ساخته شده و بسیار با دوام است. اما باید با احتیاط استفاده شود از هرگونه اعمال فشار و نیرو بخصوص با مواد سخت اجتناب کنید. در صورتی که به درستی از این ابزار استفاده شود ، تنها لازم است بعد از مدتها تنها به تمیز کردن سرب در لبه های سوراخ ها اقدام کنید.

این ابزار در کالیبر های زیر تولید می شود :

  • کالیبر ۱۷۷٫ از ۴٫۴۶ تا ۴٫۵۵ میلیمتر
  • کالیبر ۲۰٫ از ۵٫۰۲ تا ۵٫۱۱ میلیمتر
  • کالیبر ۲۲٫ از ۵٫۴۸ تا ۵٫۵۷ میلیمتر
  • کالیبر ۲۵٫ از ۶٫۳۳ تا ۶٫۴۲ میلیمتر
  • کالیبر ۳۰٫ از ۷٫۵۸ تا ۷٫۶۷ میلیمتر

پلت گیج چگونه کار می کند :

شما اول ساچمه را از طرف هد داخل سوراخ قرار می دهید ، یک صفحه پلاستیکی شفاف بروی قطعه دقیق فلزی گیج قرار گرفته تا هدایت ساچمه به داخل سوراخ ساده تر انجام شود. اگر وقتی ساچمه بعد از قرار گرفتن در سوراخ گیج به پایین به طور کامل سقوط کرد به این معنی است که اندازه هد آن کوچکتر بوده است. بهتر است با سوراخ کوچکتر از اندازه هد ساچمه مورد نظر شروع کنید. به طور مثال اگر اندازه هد ساچمه ۴٫۵۱ است با سوراخی که اندازه آن ۴٫۵۰ است کار را شروع کنید.

اگر سر ساچمه رد نشد به سراغ سوراخ بعدی گیج می روم تا زمانی که هد ساچمه از سوراخ رد شود. اولین سوراخی که هد ساچمه از آن رد شود آن اندازه هد ساچمه محسوب می شود.

در تصاویر زیر ، ساچمه بزرگ تر از اندازه ۴٫۴۹ بوده ولی در تصویر بعدی هد ساچمه از سوراخ ۴٫۵۰ رد شده است. ( تصاویر از وبسایت pelletgage)

چگونه می توان از پلت گیج استفاده کرد؟

دسته بندی ساچمه از نظر اندازه هد آن : همه ما میدانیم که اندازه هد ساچمه در دقت تیراندازی موثر است. اندازه کردن آنها از نظر اندازه هد لازم است تا ساچمه هایی با اندازه هد یکسان را مشخص کنیم.

 

در ویدئوهای زیر می توانید چگونگی ست آپ کردن و استفاده از این ابزار را ببینید.

[aparat id=”j9U3v”]

[aparat id=”7PnyF”]

[aparat id=”F5ir9″]

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

عضویت

این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.