AirMaks CaimanX 4

معرفی تفنگ بادی AirMaks Caiman X

تفنگ بادی مدل Caiman X ، یک تفنگ بادی PCP بولپاپ از شرکت AirMaks جمهوری چک می باشد. مدل Caiman X با وزن سبک ، جمع و جور و با دقت عالی ساخته شده است. وزن آن ۳ کیلوگرم است. نگاهی کوتاه به Caiman خواهیم داشت و بعد بررسی عملکرد آن در دقت و کارکرد رگولاتور انجام می دهیم. از شرکت کاکمپ نماینده ایرمکس بابت در اختیار قرار دادن این تفنگ برای تست و بررسی سپاسگزارم. 

این محصول با قنداق ساخته شده از چوب راش و با رنگ طبیعی چوب ، رنگ کوتینگ مشکی روی چوب ، رنگ صحرایی و خاکی و البته با قنداق لامینیت عرضه می شود. طراحی قنداق و قبضه آن بسیار ارگونومیک انجام گرفته و در دست گرفتن تفنگ احساس خیلی راحتی به تیرانداز می دهد. به راحتی توسط یک دست قابل نگهداری است و در زمان نشانه روی بالانس و تعادل خوبی روی بدن دارد.

لوله CZ مدل X به طول ۵۲۰ میلیمتر و مدل کایمن معمولی با طول ۴۰ میلیمتر و ۱۲ خان می باشد. در مدل X طول کلی به ۶۹۵ است. یک سایلنسر یکپارچه در سر لوله تفنگ برای کاهش صدای شلیک نصب شده است. کارکرد آن مناسب بوده و به میزان زیادی صدای حاصل از شلیک را کاهش می دهد. این تفنگ در دو کالیبر ۲۲٫ ( ۵٫۵mm) و ۲۵٫ (۶٫۳۵mm) ساخته می شود.

ماشه آن دارای تنطیمات دو مرحله ای بوده و تمامی قطعات سیستم ماشه این سلاح به وسله دستگاه های سی ان سی ساخته شده و قطعات درگیر در شلیک پرداخت و پولیش می شوند.

اهرم مسلح کننده ساید لور در سمت چپ تفنگ نصب شده است ولی به راحتی می توانید محل آن را به سمت راست تفنگ تغییر دهید( برای تیراندازان چپ دست). عوض کردن محل اهرم مسلح کننده بسیار آسان است و چند لحظه زمان می برد.

یکی از مواردی که به نظرم باید کمپانی سازنده در این قسمت بازنگری نماید ، سفتی کمی بیش از اندازه اهرم مسلح کننده در زمان مسلح کردن است که نسبت به تفنگ های این رده مانند وولکان ۲ می باشد. البته بعد از مدتی کار وضعیت مسلح کردن بهتر و راحت تر می شود ولی می توان با پرداخت و پولیش بهتر و استفاده از طراحی متفاوت ، این کار را راحت تر کرد. 


خشاب این تفنگ در کالیبر ۲۲٫ / ۵٫۵ میلیمتر ظرفیت ۱۰ ساچمه را دارد و بسته تفنگ شامل دو خشاب همراه آن می باشد.


این تفنگ مجهز به اهرم ایمنی دستی است. محل قرار گیری اهرم ایمنی این تفنگ تا حدودی غیر متعارف بر خلاف تفنگ های بولپاپ دیگر است. محل آن در نزدیکی انتهای قنداق قرار دارد و برای آزاد کردن اهرم ایمنی سلاح تنها کافی است آن را در سمت راست سلاح فشار دهید.

ایمن کردن تفنگ به راحتی انجام می شود و ایمنی آن قابل اطمینان است. برای نشانگر آماده شلیک بودن تفنگ ، یک اورینگ نارنجی رنگ در بخش چپ این اهرم قرار داده شده است.

این تفنگ مجهز به مخزن هوا با ظرفیت ۲۸۵ سی سی و فشار کاری ۳۰۰ باری است. مانومتر نشانگر مخزن در سمت چپ و بخش جلویی قنداق قرار دارد. همراه با این تفنگ یک نازل شارژ ، شلینگ و اداپتور تخلیه هوای مخزن ارایه می شود.

این تفنگ برای نصب تجهیزات اپتیکی از ریل ۲۲ میلیمتری ویور استفاده کرده است. همچنین یک ریل UIT در زیر قنداق به شما امکان نصب دو پایه را می دهد.

یک کیف (سافت کیس) نیز همراه با این تفنگ ارایه می شود.


کرنوگرافی

طراحی این مدل برای تنظیم قدرت به صورتی بوده که می توان بدون باز کردن قنداق و تنها با آزاد کردن پیچ قفل فنر پشت چکش ، از بخش انتهایی قنداق نسبت به تنظیم قدرت اقدام نمود. قدرت پیش فرض سازنده برای مدل X حدود ۴۴ ژول تنظیم شده است. بنابراین آزمایش کرنوگرافی ما نیز در این محدوده انجام گرفت.

ساچمه مورد استفاده JSB 18.13 گرینی و سرعت در محدوده ۲۷۶ تا ۲۷۸ متر بر ثانیه بود. کرنوگراف FX  برای این منظور استفاده شد. به علت محدودیت شارژ کپسول هوا از محدوده ۲۴۰ بار تا حدود ۱۰۵ بار کرنوگرافی انجام گرفت. به گفته سازنده فشار کاری Caiman حدود ۱۱۰ تا ۱۱۵ بار می باشد. تقریبا از فشار حداکثری ۲۹۰ تا ۳۰۰ بار تا حدود ۱۱۰ بار می توان ۹۰ تا ۱۰۰ شلیک با قدرت ۴۴ ژول انتظار داشت. 

در آزمایش کرنوگرافی انجام شده ، متوسط سرعت ۲۷۶ متر بر ثانیه با ساچمه ۱۸٫۱۳ گرینی را داشتم. تلورانس بین شلیک ها به صورت کلی در این تعداد شلیک خوب ارزیابی می شود. بر اساس گفته سازنده از محدوده ۳۰۰ تا ۲۵۰ بار حدود ۳۰ شلیک ، از ۲۵۰ تا ۲۰۰ بار حدود ۳۰ شلیک ، از ۲۰۰ تا ۱۵۰ بار حدود ۴۰ شلیک و از ۱۵۰ بار تا ۱۱۰ بار ۳۰ شلیک قابل انتظار می باشد. با توجه به آزمایش انجام شده این تعداد شلیک تا حدودی دقیق بود. 

عملکرد رگولاتور در محدوده ۱۲۰ بار همراه با کاهش سرعت کم همراه و در محدوده ۱۱۰ بار سرعت به صورت محسوس از محدوده متوسط ۲۷۶ متر بر ثانیه کاهش داشت. به صورتی که در چند شلیک آخر ، سرعت در محدوده ۲۶۵ تا ۲۷۲ تلورانس داشت. 


آزمایش دقت

طبق صحبت هایی که با بخش فنی شرکت سازنده داشتم ، برای دقت بهتر ساچمه JSB 18.13 گرینی توصیه داشتند. لوله کایمن ساخت CZ بوده و یک لوله ۱۲ خان به طول ۵۲۰ میلیمتر و قطر بیرونی ۱۴ میلیمتر می باشد. تاج لوله در بخش خروجی لوله پرداخت خوبی داشته و خانکشی داخلی نیز همانند بیشتر لوله های CZ مورد استفاده بر روی محصولاتی مانند وولکان یا اوروگان می باشد. 

 

جهت بررسی دقت کایمن از ساچمه های JSB در وزن های ۱۵٫۸۹ و ۱۸٫۱۳ گرینی استفاده شد. این آزمایش ها در دو مسافت ۲۵ و ۵۰ مترایندور به منظور بررسی بهتر انجام گرفت. ساچمه ها بدون دسته بندی و سورت و از قوطی تیراندازی شدند. 

آزمایش دقت در ۲۵ متر

تصاویر تیراندازی در ۲۵ متر با دو وزن ساچمه ۱۵٫۸۹ و ۱۸٫۱۳ گرینی JSB
۵ شلیک برای هر گروپ که نتایج بسیار خوبی در ۲۵ متر می باشد. البته این بچ نامبر در ۵۰ متر نتیجه خوبی نداشت. در خصوص اینکه چه هدسایز ساچمه ای با لوله کایمن نتایج خوبی دارد ، هنوز نتیجه قطعی نگرفتم.

آزمایش دقت در ۵۰ متر


کایمن X مدل بولپاپ با کاربرد هانتینگ و تیراندازی تفریحی هست که طراحی بدنه و وزن آن برای این هدف بسیار عالی بوده و انتظار شما برای استفاده از یک تفنگ بولپاپ خوش دست را برآورده می کند. در دست گرفتن و تجربه تیراندازی با این سلاح عالی هست. امیدوارم که تیراندازان دیگری در آینده از این مدل نتایج جدید و بیشتری به اشتراک بگذارند. لطفا نظرات خود را در بخش ارسال نظر با ما به اشتراک بگذارید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

عضویت

این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.