معرفی تفنگ بادی RAW TM1000

معرفی شرکت Rapid Air Weapon

شرکت Rapid Air Weapon توسط Martin Rutterford از مهندسین و متخصصین شرکت انگلیسی Theoben ، در سال ۲۰۰۶ با هدف تولید سلاح های PCP دقیق ، لوازم و قطعات جانبی سلاح های بادی تاسیس شده است. امروز این کمپانی محصولات بسیار با کیفیتی را در ایالت Tennessee ایالات متحده آمریکا با بهره وری از ماشین های CNC چند محوره و پیشرفته تولید می کند. در ساخت تمامی قطعات اسلحه های این کمپانی از دستگاه های CNC با آخرین تکنولوژی استفاده می شود. کارکنان این شرکت بیش از ۳۵ سال تجربه در تولید قطعات و لوازم برای کمپانی های بزرگ تیراندازی را دارند.

شرکت RAW در ساخت تفنگ های خود بسیار جدی است ، همه قطعات در همان ابتدای مرحله تولید مورد بازرسی قرار گرفته تا کیفیت ساخت آنها تایید شده و مناسب ادامه کار باشند. در طول مراحل ساخت ، قطعات پیش از آنکه به مرحله اسمبلی و مونتاژ منتقل شوند توسط کارکنان خبره بازرسی می شوند. همچنین بوسیله ابزارهای ویژه و گیج های دقیق ، محل قرار گیری لوله چک می شود تا لوله به درستی در امتداد بدنه و ریل دوربین قرار گیرد. اگر هر کدام از قطعات نتوانند مراحل تست را بگذرانند ، محصول مورد نظر هرگز از کارخانه خارج نمی شود!

شعار RAW : ” رکورد قابلیت اطمینان ما چیزی است که به آن افتخار می کنیم.”

بیش از ۲۸ سال تجربه طراحی و ساخت در شرکت Theoben چیزی است که امروز پشتوانه شرکت RAW می باشد. با چنین دانش و تجربه وسیعی که در طی دهه ها کار در شرکت ثئوبن بدست آمده ،  امروز این شرکت قادر به تولید محصولات فوق العاده ای شده است . این کمپانی خط تولیدی برای تفنگ های بادی دقیق و با کیفیت دارد که مجموعه ای از جوایز و مدال های مختلف توسط کاربران محصولات این شرکت در مسابقات کسب شده است.

همینطور این شرکت علاوه بر ساخت محصولات خود ، می تواند به صورت ویژه سفارشات مشتریان را نیز برای ساخت محصولاتی منطبق با خواسته آنها ارایه نماید.این موضوع توسط کارشناسان بسیار خبره این شرکت انجام می شود. با توجه به اینکه آقای راترفورد در سال ۲۰۰۳ با خرید تمام سهام شرکت ثئوبن ، این شرکت را به ایالات متحده انتقال داده است ، در حال حاضر محصولاتی از ثئوبن مانند MKII و MFR و قطعات مرتبط با آن توسط RAW تولید می شود.

 

شرکت RAW به صورت پایه دو مدل تفنگ بادی تولید می کند :

  • مدل HM یا همان مدل Hunter Model که قابلیت نصب و استفاده از خشاب را دارد.
  • مدل TMیا مدل Target Model که کاربرد تیراندازی دقیق و هدف زنی را دارد. مدل BM یا Benchrest Model بر اساس بدنه و سیستم TM ولی با قنداق اختصاصی بنچ رست ، لوله و مخزن هوای متفاوت در سالهای جدید به مشتریان عرضه می شود.

همه محصولات این شرکت برای تیراندازان راست دست و یا چپ دست قابل سفارش و ساخت هستند.

مدل HM1000 قابلیت نصب خشاب را دارد ، اما در دو طرف بدنه اصلی فرورفتگی جهت ساچمه گذاری به صورت سینگل شات و دستی را دارا می باشد.

مدل BM/TM دارای فضای بزرگ تری جهت ساچمه گذاری سینگل شات دارد.

مدل HM به زبانه ی ایمنی در قسمت جلوی تیغه ماشه مجهز است. همینطور وزن ماشه در مدل های HM و دو مدل دیگر تفاوت دارد. در مدل های BM/TM وزن ماشه از ۲۸ تا ۲۵۰ گرم قابل تنظیم هستند. در سری HM وزن ماشه از ۵۰ تا ۳۰۰گرم قابل تنظیم هستند. در هر دو سری ، ماشه ها با بهترین تنظیم کارخانه عرضه می شود. همچنین ماشه ها در همه مدلها قابلیت تنظیم دو مرحله ( هم کشش مرحله اول و هم کشش مرحله دوم ) و محل قرارگیری ماشه وجود دارد. ماشه های راپید ایر قابلیت تنظیم بالایی دارند. در مدل های BM/TM ماشه دارای سیستم ایمنی نمی باشد.

در ویدئوی زیر می توانید با بخش های مختلف شرکت RAW آشنا شوید.

[aparat id=”gR1GC” width=”400″]

بررسی مدل RAW TM1000

مدل RAW TM1000 سالهای زیادی است که  توسط این شرکت در حال تولید می باشد. TM1000 اولین مدل از محصولات RAW هست که برای تیراندازی دقیق و تارگتینگ تولید شده است. این مدل دارای طراحی ساده اما بسیار دقیق است. این مدل از رگولاتور  ساخت خود RAW استفاده می کند. RAW TM1000 در تولیدات جدید از مخزن ۲۲۰ سی سی تیتانیومی بهره می برد (در تولیدات قبلی از مخزن ۱۸۰ سی سی استیل استفاده می شد). با این حجم مخزن و در کالیبر ۴٫۵ میلیمتر حدود ۱۰۰ شلیک در قدرت حدود ۲۰ ژول خواهد داشت.

این مدل با توجه به درخواست مشتری در ۴ کالیبر متداول ۱۷۷٫ ، ۲۲٫ ، ۲۵٫ و ۳۰٫ و قدرت مورد درخواست مشتری قابل سفارشی سازی و تحویل می باشد.

مخزن TM1000 دارای قابلیت شارژ سریع (quick fill ) بوده و یک نشانگر حجم مخزن در بخش کناری سلاح برای بازبینی حجم هوای مخزن در دسترس می باشد.

ریل دوربین ۱۱ میلیمتری استاندارد Dovetail بر روی بدنه این مدل این امکان را به کاربر می دهد تا انواع مختلفی از پایه دوربین ها را بکار ببرد.

کلیه قطعات آلومینیومی بدنه و اجزای داخلی آن برای محافظت بعد از پرداخت روکش می خورد. یک روکش تیتانیومی بر روی لوله جهت استحکام  بکار رفته است.

قنداق در دو نوع چوب گردو و لامینیت خاکستری قابل سفارش است. بخش دسته و گریپ قنداق دارای برجستگی های خاصی جهت گرفتن بهتر قنداق در دو مدل تامبهول و ورتیکال تارگت است. ریل نصب تجهیزات جانبی ۱۰ اینچی استاندارد مانند نی رایزر و دو پایه در بخش زیرین این قنداق بکار رفته است. هر دو نوع قنداق با جای گونه و بات پلت انتهایی قابل تنظیم ساخته می شود. در حال حاضر امکان سفارش قنداق در شکل های مختلف برای سفارش امکانپذیر است.

کلیه قطعات داخلی بعد از ساخت توسط دستگاه های CNC به صورت دستی پرداخت و آماده می شوند. این شامل قطعاتی مانند چکش و ماشه نیز می شود. همینطور اهرم مسلح کننده و قطعات مرتبط نیز به صورت دستی پرداخت و برای بهترین حالت کارکرد روان آماده می شوند.

 

در ادامه به بررسی بخش های مختلف مدل TM1000 با توجه به مدل ورتیکال تارگت می پردازیم.

بدنه اصلی 

بدنه (Action) این مدل به صورت یک تکه و از آلومینیوم ۷۰۷۵ و توسط دستگاه های CNC پیشرفته ساخته می شود. در مراحل بعدی کلیه قطعات مرتبط نیز به وسیله دست و توسط کارکنان خبره RAW پرداخت و آماده نصب می شوند. بخش ساچمه گذاری با فضای کافی جهت ساچمه گذاری دستی و سینگل شات به تیرانداز اجازه مسلح سازی بسیار راحت را می دهد.

لوله

نوع و طول لوله در این مدل با توجه به قدرت و مدل درخواستی مشتری می تواند متفاوت باشد. مدل های ۱۶ ژول معمولا با لوله های مچ گرید لوتار والتر ۱۲ خان و با طول کوتاه تر نسبت به نمونه های های پاور و شرود فیبر کربن جهت تیراندازان فیلدتارگت آماده می شود. در مدل های های پاور لوله مچ گرید لوتار والتر با یک روکش تیتانیومی ( قبلا با روکش استیل ) جهت استحکام و ایجاد دقت بیشتر مسلح می شوند.

آقای راترفورد برای تیراندازان بنچ رست توصیه به استفاده از لوله های پلی گون لوتار والتر ۶ خان را دارد.

لوله در مدل های RAW  بوسیله سه پیچ قطور به بدنه متصل می شود.

 

سیلندر هوا

سیلندر مورد استفاده در مدل های جدید از جنس تیتانیوم و با حجم ۲۲۰ سی سی می باشد. در مدل های قدیمی تر از مخزن ۱۸۰ سی سی استیل استفاده می شد.

در مدل های قدیمی تر از مخزن استیل استفاده می شد.

قنداق

این بخش از سلاح نیز قابلیت سفارشی سازی توسط مشتری را دارد. مدل مورد بررسی ما چوب لامینیت خاکستری رنگ می باشد. در هر دو نسخه ورتیکال تارگت و تامبهول می توان قنداق لامینیت در رنگ خاکستری و قرمز و نیز قنداق با جنس چوب گردو سفارش داد.

جای گونه و پد انتهای قنداق قابلیت تنظیم دارند.

بدنه سلاح به وسیله یک پیچ قطور به قنداق متصل می شود.

 

اهرم مسلح کننده

مدل های TM1000 و BM500 به صورت سایدلور مسلح می شوند. اهرم مسلح کننده عملکرد  بسیار نرم و روان کننده ای است.

 

ماشه

ماشه TM1000 مانند دیگر محصولات RAW به صورت یک کیت جداگانه بر روی بدنه قرار می گیرد. این ماشه دارای قابلیت تنظیم کشش ماشه در دو مرحله و نیز کشش و وزن کلی ماشه را دارد. ماشه در مدل های TM و BM بدون اهرم ایمنی ساخته می شود. شرکت Rowan Engineering که در زمینه بهینه سازی و تیونینگ سلاح و ساخت قطعات جانبی فعالیت دارد ، طرحی برای ماشه های RAW و ثئوبن تولید کرده که تنظیم و حساسیت ماشه را در حد بسیار بالایی تغییر می دهد.

رگولاتور

رگولاتور های RAW از نظر ساختار شباهت به رگولاتورهای کارآمد ثئوبن دارند که با تغییراتی بر روی محصولات RAW نصب می شوند. قابلیت تنظیم رگولاتور از ۷۵  تا ۲۰۰ بار بوده که بسته به مدل و قدرت خروجی سلاح متفاوت می باشد. (برای ورژن های های پاور از ۱۲۰ تا ۲۰۰ بار ) .

چکش/فنر

سیستم چکش و فنر تفنگ های RAW همانند بیشتر تفنگ های PCP است اما با تفاوتی کوچک اما پیشرفته. در بیشتر تفنگهای بادی PCP ، فنر پس از شلیک مستقیما بر روی چکش قرار می گیرد و  بوسیله نیروی فنر به جلو رانده شده و به ولو برخورد می کند. نیروی فنر ولو نیز چکش را پس از برخورد به عقب برگردانده و مجددا با نیروی فنر خود چکش به ولو ضربه می زند. این عمل باعث می شود تا بعد از ضربه اول نیز چند ضربه دیگر به ولو وارد شده و اتلاف هوا وجود داشته باشد.

در محصولات RAW ، فنر چکش بر روی یک وزنه تعادلی به وزن تقریبی ۱۰ درصد وزن چکش و یک فنر دوم با نیروی محاسبه شده قرار می گیرد. بدین ترتیب چکش پس از برخورد با ولو در جای خود ثابت مانده و اتلاف هوا وجود ندارد. وزن چکش و وزنه تعادلی با توجه به قدرت سلاح متفاوت ساخته می شود. فنر چکش نیز به صورت دوبل نصب می شود تا نیروی بیشتری در مسافت کوتاه تری ایجاد کند.

در تصاویر زیر می توانید به سیستم فنر ، چکش ، وزنه تعادلی و فنر آن را مشاهده کنید.

 

سوزن ساچمه

سوزن ساچمه وظیفه هدایت ساچمه در داخل لوله را دارد. طول این سوزن بوسیله بخش نگهدارنده آن قابل تنظیم می باشد. برای آب بندی ، بر روی بدنه سوزن یک قطعه پلی آمیدی خاصی نصب شده تا پس از هدایت ساچمه در داخل لوله ، عمل آب بندی به بهترین شکل انجام شود.

در شکل زیر محل پیچ تنظیم طول سوزن را می بینید.

یکی از مشخصه های خوب محصولات RAW ، قابلیت تنظیم و تیون پذیری بالای این محصولات است. مدل TM1000 را می توان با تغییراتی برای رقابت های تیراندازی بنچ رست بادی استفاده کرد. با توجه به داشتن بدنه یکسان در مدل های TM/BM می توان از قنداقهای مدل بنچ رست RAW  استفاده کرد.

همچنین می توان قنداق های سفارشی بنچ رست نیز برای TM1000 ساخته و با تغییراتی در بخش سیلندر هوای این مدل آن را ارتقا داد. قطعات ولو ، رگولاتور و مخزن این سلاح به راحتی قابل جدا شدن هستند. می توان با اضافه کردن آدابتور اختصاصی ، از مخزن هایی با حجم بالاتر ( مخزن های ۴۰۰ یا ۵۰۰ سی سی )  بر روی این مدل استفاده کرد.

تیرانداز تیم ایالات متحده آقای Todd banks با تفنگ TM1000 کلاس لایت ورمینت ،

 

تفنگ TM1000 با قنداق بنچ رست مدل BM و مخزن ۵۰۰ سی سی لوکسفر سفارش RAW و لوله مچ گرید لوتار والتر پلی گونال ۶ خان در رقابت های کاپ جهانی اسلونی ۲۰۱۷ که برای کلاس هوی ورمینت آماده شده است.

مدل TM1000 با قنداق سفارشی و لوله لوتار والتر ۱۲ خان ، آماده شده برای کلاس لایت ورمینت توسط تیرانداز آفریقای جنوبی آقای پل ون گاس

 

 

صادق قرنجیکی

منابع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

عضویت

این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.