تمیز کردن دوربین تفنگ

تمیز کردن دوربین و تجهیزات اپتیکی تفنگ Cleaning Rifle Scope

دوربین های تفنگ امروزه دستگاه هایی پیچیده و با کیفیتی هستند که در بسیاری از برندهای شناخته شده و با کیفیت ، از لنزهایی با پوشش های خاص موسوم به کوتینگ و با کیفیت بسیار بالا استفاده می کنند. این پوشش باعث انتقال نور مطلوب و ایجاد وضوح و شفافیت بی نظیری می شوند. این مشخصات در تیراندازی دقیق مثل بنچ رست ضروری است.

ساختار داخلی دوربین تفنگ ها به صورت ضد آب ، ضد گرد و غبار و مه ساخته می شوند. لنزهای داخلی این دوربین ها در صورت مراقبت و استفاده درست از دوربین ، نیازی به تمیزکردن دوره ای ندارند. اما دو لنز شی ء و لنز چشمی دوربین در معرض کثیف شدن قرار دارند. بنابراین نیاز هست که به صورت مرتب چک و تمیز شوند. ذرات گرد و غبار و لکه های بسیار کوچکی بر روی سطوح لنز تجمع می بابند که در مرحله اولیه باعث کاهش دید یا وضوح تصویر نمی شوند. این موارد ممکن است در زمان کاهش نور و یا زمانی که نور خورشید به سمت دوربین است باعث ایجاد مشکلاتی در دید و وضوح تصویر در دوربین شوند. اگر این ذرات و گرد و غبار در زمان مناسب تمیز نشوند به مرور به لکه هایی با ضخامت بیشتر تبدیل و تمیز کردن آنها سخت می شود.

چرا باید دوربین تفنگ را تمیز کنیم ؟

دوربین های تفنگ برای قرار گیری در بهترین شرایط استفاده نیاز به مراقبت و نگهداری مداوم دارند. این دوربین ها دارای ساختار بسیار مقاوم و با کیفیتی هستند که لنزهای با کیفیت و با پوشش های مختلف در آنها استفاده می شود که امکان دیدن تصاویر با وضوح و شفافیت بالا را فراهم می کند. با این حال یک دوربین کثیف و لکه دار باعث کاهش شفافیت و وضوح تصویر می شود. همچنین یک دوربین خوب برای تیراندازی دقیق ، قیمت بالایی هم  دارد و طبیعتا نگهداری از آنها برای کاهش هزینه های بعدی ضروری است.

روش های مختلفی برای تمیز کردن لنزها استفاده می شود ، در اینجا بهترین شیوه تمیز کردن لنز دوربین بدون آسیب رساندن به آنها را بیان می کنیم.

لوازمی که نیاز دارید :

دمنده هوا (َAir blower) : زمانی که صحبت از تمیز کردن گرد و خاک روی لنز می شود ، اولین و بهترین روش استفاده از یک دمنده هواست. این دمنده ها می تواند به صورت اختصاصی تیراندازی باشد یا از دمنده های تمیز کننده لنز عکاسی استفاده کنید. نوع مرغوب آن را تهیه کنید.

قلم تمیز کردن لنز(Lens pen/brush) : شما به یک قلم مخصوص برای تمیز کردن لنز ها نیاز دارید. این قلم ها دارای یک سر برسی از الیاف بسیار نرم و مخصوص است تا به سطح حساس لنزها آسیبی نرسد. قلم های تمیز کننده به صورت اختصاصی برای دوربین تفنگ ها در بازار موجود هستند اما می توانید از برس های مخصوص تمیز کردن لنز دوربین های عکاسی هم استفاده کنید. نوع مرغوب و خوب آن را تهیه کنید.

پارچه های تمیز کننده میکروفیبر (Microfiber lens cloth) : پارچه های میکروفیبر بسیار نرم تر و با الیاف ویژه از پارچه های معمول ساخته می شوند. پارچه های میکروفیبر خاصیت جذب کنندگی بیشتری داشته و بسته به ضخامت پارچه ، می تواند سطوح مختلفی از گرد و غبار را از سطح لنز پاک کند.

محلول های ویژه تمیز کننده لنز (Cleaning solution): این محلول ها در انواع مختلفی وجود دارند. تنها از محلول های مخصوص لنز و بخصوص لنز تفنگ استفاده کنید. استفاده از هرگونه محلول های متفرقه و یا نامناسب به سطح لنزها آسیب خواهد زد.

 

بایدها و نبایدها :

    • به لنز دوربین دست نزنید ، این کار باعث برجای ماندن اثر انگشت و احتمالا چربی بروی سطح لنز خواهد شد ( چربی پوست)
    • از اسپری هوای فشرده استفاه نکنید.
  • برای پاک کردن گرد و خاک لنز‌ها ، روی آن‌ها را با دهان فوت نکنید ، چون اسید موجود در بازدم نفس شما به پوشش لنزها آسیب می‌رساند و باعث خراب شدن آن‌ها می‌شود. همچنین به گرد و خاک روی لنز این فرصت را میدهید که با رطوبت بازدم ، بیشتر به سطح بنز بچسبند.
  • برای تمیز کردن سطح لنز دوربین از پاک کننده های استونی ، شیشه پاک کن ، تمیز کننده ای ال سی دی و … استفاده نکنید.
  • از آستین لباس یا پارچه های دیگر برای تمیز کردن سطح لنزها استفاده نکنید. این پارچه ها برای تمیز کردن لنز مناسب نیستند و پوشش کوتینگ روی لنز را خراش می دهند.
  • از دستمال کاغذی برای تمیز کردن لنزها استفاده نکنید.
  • از دمنده های مخصوص تمیز کردن لنز استفاده کنید.
  • پاک کننده های لنز را به صورت مستقیم بر روی لنز اسپری نکنید.
  • زمانی که از تفنگ استفاده نمی کنید ، درپوش لنزها را بر روی آنها قرار دهید.

این لیست همه چیزی که برای نگهداری و محافظت از لنز شما لازم است ، نیست. اما ایده های خوبی برای محافظت از دوربین و لنز آن به ما می دهد.

در اینجا یک دستور‌العمل  سه مرحله‌ای برای تمیزکردن لنز‌‌های دوربین‌ تفنگ قرار داده‌ایم .اگر آن را به‌درستی و به ترتیب انجام دهید ، می‌توانید همیشه لنز‌های خود را تمیز و براق نگه دارید.

مرحله اول : ایمن ترین راه برای پاک‌سازی گرد و خاک لنز‌ ، استفاده از یک دمنده‌ی دستی می‌باشد. قبل از استفاده از دمنده ، همیشه چند بار آن را روی هوا بدمید تا اگر گرد و خاکی داخل خودش جمع شده بود ،‌ خارج شود. سپس آن را تا حد امکان نزدیک لنز قرار داده و با فشار توپی آن را بدمید. رویه لنز و کناره های آن بخصوص محل اتصال به تیوپ ها را کامل با دمنده پاک کنید.

مرحله دوم : برای تمیز کردن صفحه‌ی لنز از قلم های مخصوص لنز تفنگ یا لنزهای عکاسی استفاده کنید. این قلم ا در سر خود یک فرچه مخصوص دارند. استفاده از فرچه برای زمانی است که گرد و غبار بوسیله دمنده در مرحله قبل پاک نشده باشند. در استفاده از فرچه دقت لازم  بکار برده تا سطح لنز را خراش ندهید. برای اینکار فرچه را از مرکز به سمت کناره های لنز حرکت دهید. اگر انگشتانتان چرب یا کثیف است به موهای فرچه دست نزنید ، چون ممکن است باعث کثیفی و ایجاد لکه روی لنز شود.

برای پاک کردن لکه و جرم‌های ضخیم ، نباید موهای فرچه را یکجا متمرکز کنید و روی صفحه لنز فشار دهید. این کار باعث آسیب رسیدن به لنز می‌شود. برای پاک کردن این لکه‌ها ،‌ می‌توانید برس را از چند جهت و به ‌آرامی روی صفحه بکشید. فرچه هایی از جنس موی شتر بهترین انتخاب است و در تهیه این تجهیز مهم دست و دل باز باشید.

مرحله سوم : در صورتی که کثیفی روی لنز در مراحل قبل برطرف نشد یا لکه هایی ضخیم تر بر روی لنز باقی مانده بودند ، می توانید از پارچه ها و محلولهای تمیز کننده مخصوص لنز استفاده کنید. پارچه های میکروفیبر مخصوص دوربین ، دارای بافتی نرم هستند که در زمان استفاده به پوشش کوتینگ روی لنز آسیب نمی رسانند. برای استفاده از این پارچه ها آنها را به صورت یک حرکت دایره ای و به آرامی از مرکز لنز به کناره های آن بکشید.

در صورت نیاز به استفاده از محلول های تمیز کننده مخصوص ، به صورت مستقیم آن را بر روی گوشه ای از پارچه تمیز کننده اسپری و سپس مانند روش قبلی لنز را تمیز کنید. سپس بوسیله گوشه خشک پارچه تمیزکننده ، سطح لنز را خشک کنید و اجازه ندهید رطوبت روی آن ،‌ خود به‌ خود خشک شود. اینکار می تواند منجر به باقی ماندن لکه های محلول روی لنز شود. در استفاده از محلول ها احتیاط کنید ، این محلول ها برای مواردی از کثیفی لنز است که در مراحل قبلی تمیز نشده اند. استفاده زیاد از محلول ها و بدون نیاز می تواند به پوشش کوتینگ دوربین آسیب بزند.

مراقبت های پیشگیرانه :

همیشه پیش‌گیری بهتر از درمان است. برای اینکه در زمان تمیز کردن دوربین وقت و دردسر زیادی متحمل نشوید ، باید آن‌ها را به صورت مرتب بررسی کنید. گرد و غبار اندک را از روی لنز و بدنه دوربین برطرف کنید.

لنز و دوربین تفنگ خود را در محل مناسبی تمیز کنید. انجام این کار مثلا در میدان یا باشگاه تیراندازی و فضای باز می تواند بیشتر از قبل ، لنزهای شما را کثیف کند. این کار فایده ای ندارد.

دیر به دیر لنز دوربین را تمیز نکیند. قبل از اینکه لکه‌ها زیادی ضخیم و به لکه‌های دائمی تبدیل شوند آن‌ها را پاک کنید.

به یاد  داشته باشید زمانیکه از تفنگ استفاده نمی کنید ، درپوش های لنز دوربین را ببندید. همچنین تفنگ را در محل مناسب یا در کیف و به دور از گرد و خاک نگهداری کنید.

برخی تیراندازان از فیلترهای UV لنزهای عکاسی برای لنز جلویی دوربین استفاده می کنند تا از ورود گرد و خاک در زمان استفاده از دوربین تا حد امکان جلوگیری کنند. برای اینکار نیاز دارید تا فیلتری به اندازه دهنه دوربین خود مثل ۵۰ یا ۵۶ میلیمتری تهیه کنید.

از پارچه های تمیز کننده که برای نظافت بدنه دوربین استفاده کرده اید برای تمیز کردن لنزها استفاده نکنید. لنزها نیاز به کیت تمیز کننده مجزا دارند. پارچه تمیز کننده لنز باید عاری از هرگونه روغن و چربی و مواد دیگر باشد. از پارچه های اختصاصی تمیز کننده لنز استفاده کنید.

تهیه یک کیت تمیز کننده لنز دوریبن می تواند تجهیزات مورد نیاز را به صورت یک جا در اختیار شما قرار دهد. همچنین می توانید این لوازم را بسته به نیاز جداگانه تهیه کنید. دمنده هوا و فرچه مرغوب را می توانید از مراکز فروش تجهیزات عکاسی تهیه نمایید.

در نهایت ، تمیز کردن دوربین ، کاری بسیار عجیب ، دلهره آور یا ترسناک نیست بلکه کاری فنی با کمی نیاز به حوصله و ظرافت است. این کار ساده و آسان است. بسیار ضروری است که به طور مرتب نه تنها برای افزایش طول عمر دوربین خود ، بلکه برای حفظ کیفیت ، وضوح و عملکرد این کار را انجام دهیم.

ترجمه و جمع آوری : 

صادق قرنجیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

عضویت

این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.