پر کردن کیسه شن در بنچ رست-بخش اول

[av_textblock size=” font_color=” color=” av-desktop-hide=” av-medium-hide=” av-small-hide=” av-mini-hide=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=”]

پر کردن کیسه شن :

زمانی که در مورد کیسه شن صحبت می کنیم شاید برای برخی از تیراندازان اهمیت این بخش از تجهیزات به اندازه تفنگ یا دوریبن نباشد. کیسه شن ها اولین نقطه تماس قنداق و تفنگ بوده و چگونگی پر شدن و نوع محتوای آنها بر روی دقت تیراندازی و کسب امتیاز تاثیر زیادی دارند. برای اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید به مقاله تجهیزات بنچ رست تفنگ بادی مراجعه کنید.

کیسه شن ها در دو بخش مورد استفاده قرار می گیرند ، کیسه شن جلویی که معمولا بخشی از رست مکانیکی مورد استفاده تیراندازان بنچ رست بوده که بخش جلویی قنداق (بچه قنداق) بر روی آن قرار می گیرد. کیسه یا کیسه شن هایی نیز به عنوان رست عقبی (Rear Bag) استفاده می شوند که بخش انتهایی قنداق بر روی آن گذاشته می شود. این کیسه شن ها معمولا شامل دو بخش بدنه و بخش V شکلی است که هدایت حرکت تفنگ به سمت عقب (ریکویل) بعد از شلیک را بر عهده دارد.

چه نوع شنی برای پر کردن کیسه شن بهتر است؟

کیسه شن ها در انواع مختلفی در بازار وجود دارند و یا به سفارش تیراندازان تهیه می شوند. چرم و پارچه Condura (نوع خاصی از الیاف پارچه) معمول ترین موادی است که کیسه شن از آنها تهیه می شود. در بخش اول به معرفی انواع شن ها و مقایسه آنها با یکدیگر پرداخته و مزیت و معایب آنها را بیان می کنیم. در بخش بعدی به توضیح روش های مناسب برای پر کردن کیسه شن پرداخته می شود.

بیشتر تیراندازان ترجیح می دهند که کیسه شن تا حد امکان سنگین و پر باشد. بخصوص تیراندازان ریم فایر برای هدایت مناسب قنداق در زمان عقب نشینی تفنگ به این موضوع اهمیت بیشتری می دهند. تیراندازانی هستند که از ترکیب شن و ماسه با چگالی بالاتری استفاده می کنند و تا حدی که کیسه شن جا دارد آن را پر می کنند. طبق قوانین تیراندازی بنچ رست ، فقط می توان از شن و ماسه (Sand)  برای پر کردن کیسه شن ها استفاده کرد.  انواع شن که معمولا بین تیراندازان رشته های مختلف بنچ رست مورد استفاده قرار می گیرد به شرح زیر است :

  • ماسه بازی که عموما با نام Play Sand شناخته می شود و به صورت بسته بندی یا کیلویی در فروشگاه های اسباب بازی قابل تهیه است.

  • ماسه کف آکواریوم با نام تجاری Riverbed ( در دانه بندی های متفاوت و رنگ های مختلف )

  • کرومیت Chromite : کاربرد صنعتی داشته و از چگالی بیشتری نسبت به دو مورد اول برخوردار است.

  • زیرکن Zircon : این نوع ماسه نیز کاربرد صنعتی داشته و چگالی بالاتری نسبت به سه مورد اول دارد.

تیراندازان جدی و حرفه ای بنچ رست از ماسه های سنگین ( Heavy Sand ) مثل کرومیت و زیرکن استفاده می کنند ، ولی تفاوت آنها با شن بازی (معمول ترین شن مورد استفاده برای پر کردن کیسه شن ) چیست؟ می توانید با نگاهی کوتاه به جدول زیر تفاوت چگالی چهار مورد اخیر را ببینید.

زیرکن وزنی دو برابر بیشتر نسبت به شن بازی دارد. این نوع شن های سنگین به شما اجازه می دهند تا با چگالی بالاتری که نسبت به شن بازی دارند ، کیسه شن خود را سنگین تر کنید و در نتیجه استحکام بیشتری نیز داشته باشند. این موضوع در تیراندازی بنچ رست سنترفایر و ریم فایر اهمیت بیشتری داشته و کیسه شن در طول مسابقه و در شلیک های زیادی که انجام می شود جابجایی کمتری خواهد داشت. بخصوص در حرکت عقب نشینی سلاح هایی با کالیبر بالا . در نتیجه امتیاز بالاتر و یا گروه تیر جمع تری خواهید داشت.

انواع شن سنگین

Heavy Sand ها در انواع مختلفی موجود هستند. در ادامه مقایسه ای بین سه نوع شن سنگین یعنی زیرکن ، کرومیت و شن آکواریوم خواهیم داشت. هر سه مورد وزن بیشتری نسبت به شن بازی دارند.

زیرکن Zircon ، بالاترین چگالی و وزن را در بین شن هایی که می توان به آن دسترسی پیدا کرد دارد ولی به همان نسبت قیمت بالاتری نیز دارد. رنگ این نوع شن قهوه ای مایل به زرد است و از نظر رنگ شبیه شن بازی است. گرچه برخی از انواع کرومیت نیز از نظر ارزش چگالی نزدیک به زیرکن هستند . یک پوند زیرکن به اندازه ۱۴۹ سی سی در مقابل ۲۹۵ سی سی در یک پاوند شن بازی است. در واقع زیرکن ، ۹۸ درصد سنگین تر از شن بازی در مقدار یکسان است.

کرومیت Chromite : به همان اندازه سنگین هست  ولی ۳۰ درصد پایین تر ، کرومیت با توجه به وزن نزدیک به زیرکن و داشتن قیمت مناسب تر می تواند انتخاب خوبی برای پر کردن کیسه شن تیراندازان بنچ رست باشد. رنگ کرومیت معمولا سیاه می باشد. یک پاوند کرومیت به اندازه ۱۵۲ سی سی در مقابل ۲۹۵ سی سی در یک پاوند شن بازی است ، به این معنی که یک پاوند کرومیت ۹۴ درصد سنگین تر از شن بازی در مقدار یکسان است.

شن کف آکواریوم Riverbed : در انوع مختلف در بازار قابل تهیه می باشد. این نوع شن ۳۰ درصد چگالی پایین تر نسبت به زیرکن و کرومیت داشته ولی همچنان نسبت به شن بازی چگالی و وزن بیشتری دارد. با توجه به اینکه قیمت نوعی که چگالی و وزن بیشتری دارد با قیمت کرومیت برابری و گاه بیشتر است و در عین حال وزن کمتری هم نسبت به کرومیت دارد ، خرید آن مقرون به صرفه نیست. مگر اینکه دسترسی به کرومیت و ماسه سنگین نباشد. یک پاوند ماسه آکواریوم  به اندازه ۱۹۰ سی سی در مقابل ۲۹۵ سی سی در یک پاوند شن بازی است ، به این معنی که یک پاوند ماسه آکواریوم ۵۵ درصد سنگین تر از شن بازی در مقدار یکسان است.

معادل حجم به واحد سی سی در یک پاوند از چهار نوع شن که معرفی شدند :

Zircon: 149 cc

Chromite: 152 cc

Riverbed sand: 190 cc

Play Sand: 295 cc

اگر بخواهیم به صورت ساده تر این موضوع را بیان کنیم ، مقداری که هر کدام از این چهار نوع شن در یک کیسه شن استاندارد و معمول بنچ رست جای می گیرد بر مبنای واحد وزنی پاوند به شرح زیر است :

Standard Bunny Ear Bag 5″ by 6″ footprint or about 1500cc

Zircon: 10.1 lbs

Chromite: 9.9 lbs

Riverbed Sand: 7.9 lbs

Play Sand: 5.1 lbs

با توجه به این اطلاعات ، بهترین انتخاب برای پر کردن کیسه شن چیست؟  توصیه ما به بیشتر تیراندازان ، شن کرومیت است.  وزن و چگالی نزدیک به زیرکن و هزینه پایین خرید نسبت به Zircon ، دلایل این توصیه است. اگر هزینه تهیه را در نظر نگیریم ، زیرکن بهترین انتخاب است. چون چگالی بالاتری دارد و از نظر دانه بندی نسبت به کرومیت دارای گرید های کوچک تری است. خرید عمده هر دو مورد باعث می شود هزینه کمتری بپردازید. زمانی که دسترسی به این دو میسر نیست ، استفاده از شن آکواریوم که از فروشگاه های آکواریوم و حیوانات قابل تهیه است می تواند جایگزین خوبی باشد.

شن بازی یا همان ماسه دریا معمول ترین شن مورد استفاده برای پر کردن کیسه شن است. با قیمت ارزان تری نیز قابل تهیه است. معمولا به صورت بسته بندی و تمیز شده در فروشگاه های اسباب بازی و با نام Play Sand قابل تهیه است. شاید هم بتوانید به صورت رایگان آن را تهیه کنید. محل های دپو شن و ماسه دریا از نقاطی است که می توانید مقداری تهیه کنید.

در بخش بعدی ما را دنبال کنید. نکاتی برای پر کردن کیسه شن ارایه خواهد شد.

جمع آوری و ویرایش : صادق قرنجیکی

منابع :

Heavy Sand — Weighing the Benefits by Jason Baney

Benchrest Shooters

[/av_textblock]

[av_hr class=’default’ height=’50’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ av-desktop-hide=” av-medium-hide=” av-small-hide=” av-mini-hide=”]

[av_textblock size=” font_color=’custom’ color=’#197de8′ av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” admin_preview_bg=”]

حتما بخوانید: پر کردن کیسه شن در بنچ رست – بخش دوم 

[/av_textblock]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

عضویت

این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.