تیراندازی بنچ رست تفنگ بادی

بنچ رست تفنگ بادی

بنچ رست تفنگ بادی یکی از رشته های ورزش تیراندازی بنچ رست است. این رشته اولین بار در سالهای ابتدایی دهه ۹۰ میلادی در ایالات متحده و  آفریقای جنوبی و چند کشور اروپایی در سطح باشگاه های تیراندازی و منطقه ای توسعه داده شد. بنچ رست تفنگ بادی بعد از شروع رشته ریم فایر ۵۰ متر در انگلستان و ایتالیا به صورت یک رشته مستقل در سطح جهان فعالیت رسمی خود را شروع کرد.  تشکیل انجمن بنچ رست ریم فایر و بادی انگلستان[۱] در سال ۲۰۰۴ و برگزاری رقابت های بعدی بین دو کشور انگلستان و ایتالیا تاثیر زیادی در معرفی این رشته داشت. آقای کارل کاریکاتو[۲] از ایتالیا در سال ۲۰۰۱ ایده برگزاری مسابقات بنچ رست ریم فایر و بادی در سطح کشورهای اروپایی را مطرح کرد. این ایده همزمان در انگلستان توسط آقای پاتریک فلپس[۳] پیگیری می شد.

همکاری این دو شخص منجر به ایجاد انجمن UKBR22 شده ، این انجمن مسابقاتی در سطح باشگاه ها و بین دو کشور انگلستان و ایتالیا برگزار می کرد. به تدریج با توسعه بیشتر و علاقمندی کشورهای دیگر نظیر آلمان، جمهوری چک و فنلاند اولین رقابت های قهرمانی اروپا در رشته ریم فایر و تفنگ بادی در سال ۲۰۰۷ با میزبانی میلان ایتالیا و مدیریت آقای کاریکاتو برگزار شد. فدراسیون اروپایی بنچ رست ریم فایر و بادی ERABSF در این سال تأسیس شد تا این ورزش جدید و رقابت های آن را در اروپا مدیریت کند.

air rifle benchrest


اولین مسابقات بین المللی بنچ رست ریم فایر و بادی در سال ۲۰۰۸ و با میزبانی دوباره میلان ایتالیا برگزار شد. علاوه بر اعضای اروپایی، کشورهای آفریقای جنوبی، استرالیا و ایالات متحده در این رقابت ها حضور داشتند.

یک سال پس از برگزاری رقابت های ۲۰۰۸ میلان، فدراسیون جهانی بنچ رست ریم فایر و بادی[۱]WRABF  با هدف توسعه بنچ رست تفنگ ریم فایر و بادی در سطح کشورهای جهان و برگزاری رقابت های بین المللی آن تشکیل شد. در حال حاضر WRABF دارای ۳۵ کشور عضو از پنج قاره جهان بوده و مسابقات قهرمانی جهانی این رشته را برگزار می کند. مسابقات این فدراسیون هر چهار سال یکبار به صورت قهرمانی جهان و کاپ جهانی برگزار می گردد. رقابت های قهرمانی جهان (World Championship) زودتر از مسابقات کاپ جهانی است و کاپ جهانی (World Cup) دو سال بعد از قهرمانی جهان و همزمان با مسابقات قهرمانی اروپا و میزبانی یکی از کشورهای این قاره برگزار می شود.

wrabf

مسابقات WRABF در رشته ی تفنگ ریم فایر ۵۰ متر و سه کلاس لایت رایفل، هوی رایفل و اسپورتر و رشته ی تفنگ بادی ۲۵ متر در سه کلاس لایت رایفل، هوی رایفل و 50متر آنلیمیتد برگزار می شود. کلاس آنلیمیتد شامل دو کلاس غیررسمی 75 و 100 متر نیز می باشند. 

فدراسیون جهانی بنچ رست ریم فایر و بادی WRABF در سال ۲۰۱۵ با تصویب کمیته اجرایی این فدراسیون، کشور عزیزمان ایران را به عضویت خود پذیرفته و تیراندازان ایرانی اولین حضوربین المللی خود را در مسابقات کاپ جهانی ۲۰۱۷ اسلونی تجربه نمودند. سپس از مسابقات قهرمانی جهان 2019 و 2023 ، تیراندازان بنچ رست ایران حضور داشتند. 

iran-membership


مسابقات بنچ رست تفنگ بادی

رقابت های بنچ رست تقنگ بادی در فضای باز (Outdoor) و در فاصله ی ۲۵ متر انجام می شود. برای امتیازدهی از اهداف (سیبل) رسمی و قوانین امتیازدهی WRABF استفاده می شود. سیبل بنچ رست بادی در اندازه ی A3 و دارای ۲۵ جعبه هدف امتیازی است که تیرانداز باید در زمان ۲۰ دقیقه آن را تکمیل کند. تنها یک شلیک به هر هدف امتیازی مجاز است، تعداد سه سیبل در رقابت های بنچ رست تفنگ بادی برای هر تیرانداز در نظر گرفته می شود. امتیاز کامل ۲۵۰X ، بالاترین امتیاز قابل کسب در یک کارت هدف است. در دو طرف اهداف امتیازی، اهداف قلق قرار دارند که تیرانداز می تواند به تعداد نامحدود به آنها شلیک داشته باشد.

یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار محیطی بر روی دقت و در نتیجه امتیاز در تیراندازی بنچ رست، عامل باد، شدت و جهت آن است و چالش باد یکی از مهم ترین مهارت های تیراندازان این رشته محسوب می شود. ساچمه های سرگنبدی در کلاس های 25 متر در وزن های 8 تا 13 گرین معمول است و ساچمه های 15.89 تا 25 گرین در کلاس های آنلیمیتد که می تواند شامل ساچمه یا پرتابه های اسلاگ نیز باشد. (طبق آخرین قوانین تصویب شده، استفاده از پرتابه های اسلاگ نیز در مسابقات WRABF مجاز است)

airgun pellet

دسته بندی مسابقات بنچ رست تفنگ بادی

رقابت های بنچ رست تفنگ بادی طبق قوانین فدراسیون جهانی WRABF در سه کلاس (دسته) مسابقاتی برگزار می شوند.

کلاس لایت و هوی رایفل 25 متر : در هر دو کلاس، استفاده از تفنگ های بادی با عملکرد PCP و فنرپیستون مجاز است. تفاوت اصلی این دو کلاس در دو شاخص قدرت و وزن تفنگ های مورد استفاده است. قدرت خروجی تفنگ در کلاس لایت رایفل، حداکثر ۱۶٫۲۷ ژول و وزن کلی تفنگ همراه با دوربین و متعلقات نباید بیشتر از ۴٫۷۶۲ کیلوگرم باشد. در کلاس هوی رایفل، قدرت مجاز حداکثر ۲۷٫۱۲ ژول و وزن کلی تفنگ همراه با تجهیزات نباید بیشتر از ۶٫۸۰۳ کیلوگرم باشد. هر دو کالیبر ۴٫۵ و ۵٫۵ میلیمتر در مسابقات مجاز بوده اما امتیازدهی توسط گیج کالیبر ۲۲٫ (۵٫۵ میلیمتر) انجام می شود. تنها ساچمه های (یا اسلاگ های) سربی مجاز هستند.

کلاس آنلیمیتد : در حال حاضر کلاس 50 متر آنلیمیتد جزو مواد مسابقات قهرمانی جهان می باشد. دو کلاس 75 و 100 متر نیز ، مسابقات غیر رسمی کلاس آنلیمیتد می باشند. (برگزاری مسابقات این کلاس به بعد از 2025 موکول شده است). 

 


اهداف بنچ رست تفنگ بادی

هر کارت هدف در بنچ رست تفنگ بادی دارای ۲۵ هدف امتیازی و در اندازه کاغذ A3 است. هر جعبه هدف امتیازی به وسیله یک کادر مربع شکل از محیط مشخص شده است. در رقابت های بین المللی این رشته تنها از کارت هدف WRABF استفاده می شود. مشخصات حلقه های امتیازی کارت هدف  ۲۵متر تفنگ بادی در تصویر زیر قابل مشاهده است.

target diameter

در شکل زیر می توانید محدوده اهداف امتیازی که با یک کادر قرمز رنگ فرضی از اهداف قلق جدا شده است را ببینید.

ARBR Target

 

امتیازدهی بنچ رست تفنگ بادی

برای امتیازدهی کارت هدف در بنچ رست تفنگ بادی از Best Edge استفاده می شود. بدین معنی که اگر حفره شلیک ، حلقه امتیازی بالاتر را لمس  کند ، امتیاز رینگ بالاتر به تیرانداز تعلق می گیرد (inward). اگر حلقه امتیاز ۱۰ توسط توسط شلیک تیرانداز به صورت کامل محو شود ، امتیاز ۱۰X ثبت می شود. به شلیکی که داخل جعبه امتیازی برخورد کند ولی بزرگترین حلقه هدف مورد از دست رفته باشد تنها امتیاز ۴ تعلق می گیرد. تنها ۲۵ شلیک به هدف های امتیازی مجاز است ، بیشترین امتیاز در یک کارت هدف ۲۵۰ و ۲۵X است.

جعبه امتیازی (Scoring Box) :

همه شلیک هایی که داخل جعبه امتیازی  باشند و یا خط آن را لمس کنند ، امتیاز ۴ برای آنها ثبت می شود.

گیج امتیازدهی (Scoring Gauge):

همه شلیک هایی که بوسیله چشم غیر مسلح قابل امتیازدهی نباشند ، بوسیله گیج استاندارد کالیبر ۲۲٫ ارزیابی و امتیازدهی می شوند. جعبه های هدفی که با گیج امتیازدهی می شوند با حرف “P” مشخص می گردند و قابل اعتراض نمی باشند. کارت هدف هایی که در محل شلیک ها پارگی داشته و یا مخدوش باشند ، امتیازدهی نمی شوند.

شلیک های چندگانه به اهداف :

اگر چند شلیک در یک جعبه هدف دیده شود ، تنها پایین ترین امتیاز مورد محاسبه قرار می گیرد و یک امتیاز منفی به عنوان جریمه برای هر شلیک بیشتر از ۲۵ شلیک مجاز ثبت می شود.

شلیک های بین اهداف :

در زمانی که محل حفره شلیک بین دو جعبه هدف باشد ، حفره شلیک بوسیله Gauge ارزیابی شده و نزدیک ترین جعبه هدف به حفره شلیک به عنوان هدف شلیک شده  در نظر گرفته می شود.

اولین امتیاز از دست رفته First Miss :

همه کارت های هدف باید برای FM امتیازدهی شوند. در زمان تساوی امتیاز برای شکست تساوی بعد از مقایسه امتیاز (امتیاز کلی و تعداد X) ، FM کارت اهداف مورد ارزیابی قرار می گیرد. امتیازدهنده هدف ها را از شماره ۱ تا ۲۵ به ترتیب بررسی و اولین هدفی که امتیاز ۱۰ را از دست داده باشد به عنوان FM ثبت می کند.

اگر برای کل هدف ها از شماره ۱ تا ۲۵ امتیاز ۱۰ ثبت شده باشد (۲۵۰ امتیاز کامل) ، اهداف دوباره از شماره یک بررسی و اولین هدفی که امتیاز ۱۰X نباشد به عنوان FM ثبت می شود.

اگر هنوز هم تساوی وجود داشت (۲۵۰- ۲۵X) ، دوباره از هدف شماره یک بررسی کرده و اولین هدفی که امتیاز ۱۰X آن بوسیله Gauge ثبت شده (درج حرف P در جعبه هدف) به عنوان FM ثبت می شود.

تمامی شلیک های مشکوک بوسیله گیج امتیازدهی با اندازه ۲۲۴٫ اینچ (کالیبر ۲۲٫ ) امتیازدهی می شود. در سال های اخیر در مسابقات WRABF و برخی کشورهای عضو از نرم افزار الکترونیکی True Score برای امتیازدهی استفاده می شود که میزان خطای انسانی را کاهش داده و سرعت عمل بیشتری را بخصوص در مسابقات بزرگ دارد.

BR gauge

 


تجهیزات بنچ رست تفنگ بادی

تجهیزات اصلی مورد استفاده در بنچ رست تفنگ بادی شامل تفنگ، دوربین، رست ها، بادنما و برخی تجهیزات دیگر می شود. در این بخش مهم ترین تجهیزات برای این ورزش را معرفی می کنیم. در مقاله تجهیزات بنچ رست تفنگ بادی می توانید اطلاعات بیشتری در این رابطه کسب نمایید. 

تفنگ : 

تفنگ های بادی PCP که می تواند یک تفنگ ویژه بنچ رست باشد یا تفنگ های دقیق دیگر که بهینه سازی و تیون شده باشند. این تفنگ ها می توانند با یک قنداق ویژه بنچ رست نیز استفاده شوند. تفنگ ها باید در کلاس لایت رایفل حداکثر ۱۶٫۲۷ ژول انرژی و ۴٫۷۶۲ کیلوگرم به همراه متعلقات وزن داشته باشند. در کلاس هوی رایفل حداکثر قدرت مجاز ۲۷٫۱۲ ژول و حداکثر وزن مجاز تفنگ به همراه متعلقات ۶٫۸۰۳ کیلوگرم می باشد. 

کلاس آنلیمیتد محدودیتی برای قدرت خروجی و وزن تفنگ ها ندارد، کالیبر مجاز حداکثر 5.5 میلیمتر می باشد. در این کلاس، انتخاب تفنگ تنوع بیشتری داشته و امکان کاستومایز و شخصی سازی بیشتری وجود دارد. فواصل 50، 75 و 100 متر مسابقات کلاس آنلیمیتد را تشکیل می دهند. 

RAW BM500

دوربین :

دوربین های مورد استفاده به صورت معمول دارای بزرگنمایی ثابت ۳۶ برابر یا بیشتر هستند. رتیکل ظریف و شفافیت و وضوح مناسب از مشخصات دوربین های بنچ رست است. دوربین هایی با بزرگنمایی متغیر نیز استفاده می شوند. جهت اطلاعات بیشتر می توانید مقاله ی دوربین بنچ رست را مطالعه نمایید. 

weaver T36

crosshair reticle

 

رست ها : 

رست ها در بنچ رست تفنگ بادی کلاس لایت و هوی رایفل شامل دو بخش هستند. رست جلو (Front Rest) و رست عقب (Rear Bag) . رست جلو می تواند یک رست مکانیکی باشد که در قسمت بالایی آن یک کیسه شن برای قرار گیری بخش جلویی قنداق تفنگ قرار دارد. رست عقب شامل یک کیسه شن بوده که می تواند از جنس چرم و یا پارچه و یا ترکیبی از این دو بوده و با شن پر شوند. در کلاس آنلیمیتد می توان از رست های مخصوص بنچ رست، دوپایه های تیراندازی، کیسه شن و یا رست یک تیکه استفاده کرد. 

 

بادنما : 

بادنماها (Wind flags) ابزاری هستند که تیراندازان بنچ رست برای بررسی و تحلیل وضعیت جوی میدان مسابقه استفاده می کنند. بادنماها در اشکال مختلف و از مواد متفاوتی ساخته می شوند. در هر صورت هیچ کدام از تجهیزات مورد استفاده در بنچ رست نباید الکترونیکی باشند. 

 


بخش مقالات وب سایت شامل مطالب و محتوای آموزشی بنچ رست و تکنیک های تیراندازی این رشته از تیراندازی است. برای آشنایی بیشتر می توانید مطالب آن را مطالعه نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

عضویت

این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.