تیراندازی بنچ رست در برزیل

تیراندازی بنچ رست ریم فایر و بادی در سال های اخیر توسعه زیادی در سطح کشورهای جهان داشته است. در حال حاضر فدراسیون جهانی بنچ رست ریم فایر و بادی WRABF دارای ۳۵ کشور عضو از پنج قاره جهان بوده و در مسابقات اخیر این فدراسیون ، کسب جایگاه های بالای مسابقات توسط کشورهایی که به تازگی به این رشته پیوسته اند نشان از پیشرفت تیراندازی بنچ رست در این کشورها را دارد. برزیل تنها کشور از آمریکای جنوبی است که عضو WRABF بوده و توانسته است در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۵ و کاپ جهانی اسلونی ۲۰۱۷ ، جایگاه های خوبی کسب نماید.  در این مقاله که توسط آقای Flavio Vieira در سال ۲۰۱۳ و بعد از اولین حضور تیم برزیل در رقابت های WRABF نوشته شده است ،  با شروع و پیشرفت این رشته در برزیل آشنا می شوید.

بنچ رست در برزیل BR in BR (Brazil)

بنچ رست در برزیل یک ورزش جدید محسوب شده و اولین رقابت های فدرال و ملی آن در سال ۲۰۱۱ برگزار شده است. خیلی از تیراندازان ابراز علاقه به این ورزش داشتند و یکی از آنها در بازدیدی که از ایالات متحده داشت فرصت دیدن یکی از مسابقات USBR (United States Benchrest) پیدا کرد. او یک نمونه از اهداف مورد استفاده در مسابقات را همراه با خود آورده و و برای کنفدراسیون تیراندازی برزیل این ورزش را معرفی کرد. همچنین پیشنهاد شد تا برای آشنای با قوانین رسمی با USBR در تماس باشند. قوانین به زبان پرتغالی ترجمه شده و  به عنوان مرجع این ورزش در برزیل تعیین شد. تنها تغییراتی در خصوص موارد مرتبط با مسافت انجام شد که از سیستم یارد ( سیستم متداول در ایالات متحده ) به واحد متر که در برزیل متدوال است تغییر داده شوند. میدان های تیراندازی برزیل بر اساس سیستم متریک ساخته و آماده شده اند. ۲۵ متر و ۵۰ متر .

این رشته مخاطبان کمتری در بین تیراندازان دارد. مشکل بزرگ برای علاقمندان به این ورزش ، دسترسی به تجهیزات این رشته و نبود زیرساخت ( میدان تیراندازی و … ) است. تفنگ های مناسب و خوب برای این رشته باید وارد می شدند ، همینطور دوربین هایی با بزرگنمایی بالا ، رست های بنچ رست و نیز مهمات ریم فایر . بدون تجهیزات پایه و حداقلی ، نمی توان انتظار تیراندازی رقابتی را داشت.

در بنچ رست ریم فایر ، مشکل بسیار بیشتر و عمیق تر بود . مهمات مناسب و با کیفیتی در برزیل وجود نداشت. تنها برخی محصولات تولید برزیل در دسترس بود که کیفیت و دقت لازم برای بنچ رست و مهمات کالیبر ۲۲ ال ار را نداشتند. مهمات ، یکی از مواردی بود که باعث آسیب به توسعه بنچ رست در برزیل می شد. مشکل بزرگ تر نبود سلاح های ریم فایر مناسبی بود که توانایی رقابت در بنچ رست را داشته باشند. پیچیدگی و هزینه های بالا برای سفارش ، خرید و وارد کردن به برزیل باعث می شد تا این رشته رشد سریعی نداشته باشد.

علاوه بر این دشواری های شخصی  تیراندازان ، هنوز کمبودهای زیادی در رابطه با میدان های تیراندازی بنچ رست وجود داشت. بیشتر باشگاه های تیراندازی در بنچ رست سرمایه گذاری نمی کردند و آن را یک سرمایه گذاری سنگین بدون درآمد زایی می بینند. برای غلبه بر این مشکل ، یکی از تیراندازان برزیلی ، Jose Eduardo Aguiar ساخت یک مدل میز بنچ رست مستحکم را توسعه داد. این میز مستحکم با رویه خاص و البته هزینه ساخت پایین داشت. این میز قابلیت جابجایی بدون مزاحمت برای سایر رشته های تیراندازی در باشگاه ها را ایجاد کرد و به این ترتیب می توانستیم از باشگاه های تیراندازی برای تمرین و مسابقات استفاده کنیم. این پروژه باعث شد که امکان اجرای بنچ رست ، نیاز به سرمایه گذاری کمتر و شروع آسان تر داشته باشد.

قوانین سلاح های گرم و تفنگ های بادی در برزیل خیلی محدود و سختگیرانه است. تیراندازان سلاح های گرم برای دریافت مجوز خرید این سلاح ها باید مراحل ثبت نام برای خرید یا ورود این سلاح ها را در ارتش انجام داده و تنها می توان استفاده ورزشی از این سلاح ها داشته باشند. تیراندازی با تفنگ بادی نیاز به مجوز خاصی تا کالیبر ۶ میلیمتر ندارد. اما برای خرید دوربین هایی با بزرگنمایی بالاتر از ۶X نیاز به اخذ مجوز از ارتش هستند. گرفتن مجوزها فرآیند کندی داشته و حدود ۶ ماه برای خرید و یا سفارش و وارد کردن تجهیزات زمان می گیرد. این زمان با توجه به بوروکراسی کند ممکن است گاه بیشتر شود.

برای سفارش و وارد کردن مهمات ریم فایر نیز گرفتن مجوزها مانند فرایند دوربین بوده که باعث می شود تمرین و رقابت برای تیراندازان ریم فایر سخت باشد. برای تهیه ساچمه های تفنگ بادی تا کالیبر ۶ میلیمتر محدودیتی وجود ندارد ، به همین خاطر تیراندازی بنچ رست بادی انتخاب راحت تری برای ما هست. اما تهیه و خرید سلاح مناسب در بازار برزیل بسیار سخت است و هزینه سفارش توسط چند وارد کننده محدود بسیار بالاست. وارد کردن از کشورهای  نزدیک مانند ایالات متحده نیز شامل هزینه های زیادی گاه تا ۱۲۸ درصد بیشتر می باشد.

شروع تیراندازی بنچ رست بادی

تیراندازی بنچ رست تفنگ بادی در برزیل از منطقه Uberlandia ایالت Minas Gerais شروع و به برگزاری مسابقات فدرال و ملی انجامید. شروع کار همراه با مشکلات زیاد و دسترسی محدود به تجهیزات بود. در ابتدای کار  برخی سلاح های بادی استفاده شدند تا اینکه با موارد دیگری مثل ایرارمز Air Arms MPR FT و EV2 MKIV جایگزین شدند. این سلاح ها موارد خوبی بودند ولی برای رقابت های بنچ رست در سطوح بالا به سلاح های رده بالایی نیاز بوده و ما انتخاب دیگری در برزیل نداشتیم.

بعد از تحقیق و جستجو و استفاده از تجربیات تیراندازان موفق و مطالعات انجام شده بر روی چند مورد مشخص شده ، سلاح های اشتایر را انتخاب کردیم. سلاح های این سازنده عملکردی بسیار خوب و مطلوبی به صورت پیش فرض داشته ، به بهینه سازی و تیونینگ خاصی جهت افزایش دقت نیاز نداشتند و بسیار مدولار و قابل تنظیم برای کلاس های بنچ رست بادی هستند. همینطور خدمات مشتریان و پس از فروش بسیار مطلوبی دارد.

برای رست های جلو و عقبی طبق تحقیق و تجربه ، از کیسه شن های Edgewood و Caldwell و نیز رست های Sinclair تهیه کردیم.

دوربین Weaver T36  را به عنوان دوربین تفنگ انتخاب کردیم با توجه به چند عامل : قابلیت اطمینان ، وزن مناسب ( با توجه به محدودیت های وزنی سلاح ها در دو کلاس متفاوت بنچ رست بادی) ، قدرت بزرگنمایی مناسب ، لنزهایی با کیفیت خوب و شفاف برای بنچ رست بادی و ریم فایر ، شبکه عدسی Cross hair مناسب بنچ رست و در نهایت قیمت مطلوب آن.

با توجه به این تجهیزات مطلوب که در دست داشتیم ، تجهیزات مناسب برای بادخوانی و بررسی وضعیت آن برای گرفتن نتیجه بهتر ، مورد لزوم بود. به صورت کلی تمامی مقالات ، مجلات ، موضوعات مرتبط در فروم های اینترنتی و همه مواردی که در اینترنت در دسترس بود را جستجو و مطالعه کردیم . بعد از آزمایشات و مقایسه های مختلف و بدست آوردن نتیجه مناسب جهت بهترین راه حل و رقابت در سطح جهانی ، پرچم های بادنمایی توسط تیراندازان ما ساخته شد و ما یاد گرفتیم چطور از آنها استفاده کنیم. امتیازات ما به صورت قابل توجهی افزایش یافت. بعد از این نقطه پیشرفت تنها کاری که باید انجام بدهیم ، تمرین بود. تمرین ، تمرین و تمرین بیشتر.

 

تیراندازان علاقمند با تشکیل گروه هایی به تمرین و رقابت با یکدیگر پرداختند ، تحقیقات و تجربیات مختلفی انجام می دادند و این تجربیات را با یکدیگر به اشتراک می گذاشتند. به این ترتیب ما یک تیم ایالتی تشکیل دادیم و اسم آن را Triangle benchrest Team قرار دادیم. این تیم متشکل از Flavio Vieira ، Igor Porto ، Jose Eduardo Aguiar و Pedro Ashidani بود. همینطور برای معرفی بنچ رست برزیل در سطح جهانی ، وبسایت benchrest.com.br را ایجاد کردیم.

کاپیتان و مسئول تیم فلاویو بود. همینطور یکی از مسئولین میدان های کنفدراسیون برزیل ، نایب رییس فدراسیون ایالتی نیز بود. Flavio Vieira در خصوص WRABF مطالعاتی داشت و تواست به عنوان نماینده برزیل در این فدراسیون قرار گیرد. او تیراندازان را  به حضور در مسابقات کاپ جهانی WRABF که قرار بود در جمهوری چک در تابستان ۲۰۱۳ برگزار شود ، تشویق نمود. این موضوع در سال ۲۰۱۲ اتفاق افتاد و آماده سازی تیم شروع شد. بعد از ۱۴ ماه آماده حضور در این رقابت ها بودیم.

روز بزرگ نزدیک شده است. ما آماده سفر بودیم و به صورت یک تیم سه نفره به جمهوری چک رفتیم. قبل از شروع رقابت ها و روز تمرین ، بازدیدی از محل کارخانه JSB و کمپانی Steyr داشتیم. این سفر و حضور در رقابت های کاپ جهانی باعث شد تجربیات زیادی بدست آوریم که در توسعه بیشتر بنچ رست در برزیل موثر بود. همچنین با تجهیزات مختلف و جدیدی در این ورزش آشنا شده و دوستان زیادی از سایر کشورها پیدا کنیم.

آب و هوای متفاوت (هوای گرم ) چک و محل برگزاری باعث شد با مسائلی مانند تاثیر سراب بر روند کسب امتیاز و تیراندازی آشنا شویم. با تکنیک های مختلف مقابله با این مشکل نیز آشنا شدیم. معدل امتیاز کلی خوبی در کلاس لایت ورمینت بدست آوردیم و نتایج امتیازات در کلاس هوی ورمینت بسیار بهتر بود. در آخرین راند مسابقات هوی ورمینت ، تیرانداز ما Igor Porto امتیاز ۲۵۰ و ۱۱ ایکس را کسب کرد. نتیجه ای که قبل از این در بین تیراندازان برزیلی تجربه نشده بود!

بنچ رست در برزیل یک ورزش جدید و جوان است ، اما به صورت سریعی در حال توسعه است. ما امیدواریم در آینده ای نزدیک  ورزشکاران بیشتری داشته باشیم ، تجربیات بیشتری بدست آورده و با اعتماد به نفس بیشتری نتایج بهتری کسب کنیم. شما را در سال ۲۰۱۵ و استرالیا می بینیم.

امروزه برزیل دارای باشگاه تیراندازی بنچ رست مختلفی در ایالت ها و مناطق این کشور بوده و بین ۵۰ تا ۶۰ تیرانداز در این رشته فعالیت می کنند. در مسابقات ۲۰۱۷ اسلونی نیز برزیل با تیم بزرگی حضور پیدا کرد و در رقابت های تنگانگی توانست در بین اعضای شرکت کننده ، جزو ده تیم برتر مسابقات در کلاس های مختلف تفنگ بادی و ریم فایر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

عضویت

این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.
این زمینه الزامی است.